<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری توانمند سازی کارکنان</span>
تاریخ انتشار:
15 می 2021
دسته بندی:

توانمند سازی: تاریخچه اولین تعریف اصطلاح توانمند سازی به سال 1788 برمی گردد که در آن توانمندسازی را به عنوان تفویض اختیار در نقش سازمانی خود می دانستند که این اختیار بایستی به فرداعطا یا در نقش سازمانی او دیده شود. این توانمند سازی به معنی اشتیاق فرد برای پذیرش مسئولیت واژه‌ای بود که برای اولین بار به طور رسمی به معنی پاسخگویی تفسیر شد(رجایی پور و همکاران، 1387: 67)‌.تا قبل ازآن که اصطلاح توانمندسازی در مدیریت رایج گردد،در رشته های علوم سیاسی و علوم اجتماعی، نظریه فمنیستی درقالب کمک های اعطایی به کشورهای جهان سوم مورداستفاده قرارگرفت.نویسندگان این رشته ها اصطلاح توانمندسازی را به معنای فراهم آوردن منابع و ابزار لازم برای افراد به گونه ای که برای آنها قابل رویت بوده وازآنهادرجهت مصالح خود استفاده کنند به کار گرفته اند(نیگل155:1995به نقل از اورعی یزدانی،6:1391).

درمدیریت سابقه استفاده ازاصطلاح توانمندسازی به دموکراسی صنعتی ودخیل نمودن کارکنان  در  تصمیم گیریهای سازمان تحت عناوین مختلف تیم سازی، مشارکت و مدیریت کیفیت جامع بر می گردد. آخرین تغییراتی که در این مورد شکل گرفت توانمندسازی کارکنان نامیده شد(هاردی و همکاران، 1998:451-452).در زمان گذشته توانمندسازی معنای متفاوتی با آنچه که امروزه از آن برداشت می شود، داشته است و مفهوم آن به مرور زمان تغییر کرده است. مثلا در زمانی که هدف کار بود، توانمندسازی عبارت بود از ترغیب کارگران به حداکثر تولید. در دهه 1950 منابع مکتوب مربوط به مدیریت آکنده از تجویزهایی در مورد روابط دوستانه کارکنان بود. در دهه 1960بحث حساسیت مدیران در قبال نیازها و انگیزه های افراد، مطرح شد و در دهه 1970 سخن از درگیر کردن کارکنان بود.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 68 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0