<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری الگوارتباطی خانواده2</span>
تاریخ انتشار:
9 نوامبر 2021
دسته بندی:

ارتباطات خانواده: از ربع آخر قرن بيستم، فعالان در زمينه­ي ارتباطات بين فردي توجه خود را معطوف به مطالعه­ي نحوه­ي ارتباطات موجود در روابط مختلف کرده­اند. يکي از اين روابط، رابطه هاي موجود در خانواده است. خانواده از بسياري جهات براي ارتباطات انساني بافتي منحصر به فرد است. به جاي معرفي استعاره وار خانواده به عنوان يک سيستم يا يک گروه پردازش اطلاعات يا مجالي براي بده بستان اجتماعي بين اعضاي آن، بسياري از متخصصان خانواده را به عنوان نوعي مکالمه و گفت و شنود معرفي مي­کند.ارتباطات خانواده شيوه­ايست که از طريق آن اطلاعات کلامي و غيرکلامي بين اعضاي خانواده رد و بدل مي­شود (اپستين و همکاران ،1993 ؛ به نقل از پيترسون و گرين 1999) و فرزندان به وسيله­ي آن نحوه­ي ارتباط برقرار کردن با ديگران، تعبير و تفسير کردن رفتارهاي آنها، به شيوه­ي خاصي در روابط خود با آنها عمل کردن و تجربه­ي عواطف را ياد مي­گيرند. انگيزه­ها و شيوه­هاي ارتباطاتي والد – فرزندي مدلي از رفتار را فراهم مي آورد که به مهارت­ها و رفتارهاي ارتباطاتي فرزندان شکل مي­دهد. بعضي از متخصصان به محيط­هاي ارتباطات خانواده به صورت طرحواره نگاه مي­کنند. اين طرحواره­ها ساختارهاي دانشي هستند که نشان از دنياي درون خانواده دارند و براي تعبير و تفسير اينکه اعضاي خانواده چه مي­گويند و چه مي­کنند، مبنايي فراهم مي­آورند.

هر طرحواره شامل مجموعه­اي از عقايد، نگرش­ها و فلسفه­ها در مورد زندگي خانوادگي است و هر کدام به وسيله­ي رفتارهاي ارتباطاتي بسيار خاصي مشخص مي­شود. طرحواره­هاي ارتباطات خانواده توجه، ادراک، حافظه­ي پيام­ها، برداشت­هاي ارتباطاتي ناشي از رفتارهاي و پيامدهاي رواني اجتماعي را تحت تأثير قرار مي­دهند.با مطالعه­ي ارتباطات خانواده، چفي و همکارانش با ابتکار خود نظريه­اي را مطرح کردند که بيان مي­کرد الگوهاي ارتباطات خانواده شيوه­هايي را منعکس مي­کنند که به وسيله­ي آنها خانواده واقعيت اجتماعي را تعبير و تفسير کرده، اعضايش را در آن تعبير و تفسير سهيم مي­سازد. چفي و همکارانش بيان کردند در مواجه اعضاي خانواده با يک واقعيت مشترک، يک راه مورد بحث قرار دادن باورها و مفاهيم به منظور رسيدن به معنايي مشترک است. آنها اين شيوه را «جهت­گيري مفهومي ناميدند. راه ديگر، رو آوردن به والدين براي راهنمايي گرفتن است که آن را «جهت­گيري اجتماعيناميدند. بر حسب ارتباطات خانواده، جهت­گيري مفهومي به وسيله­ي بيان راحت عقايد و درگيري فعالانه در بحث و تبادل نظر مشخص مي­شد. در حالي که ويژگي جهت­گيري اجتماعي تلاش براي حفظ و نگهداري روابط همگون و همسازوالد – فرزندي بود.خانواده­اي که در جهت­گيري اجتماعي زيادي نمره­ي بالايي داشت، روابط همساز والد – فرزندي را در مورد عقايد ترجيح مي­داد؛ در حالي که خانواده­اي که از جهت­گيري مفهومي زيادي برخوردار بود، خود عقايد موجود در رابطه را ترجيح مي­داد.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  49صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0