<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری استراتژی سازمانی</span>
تاریخ انتشار:
22 اکتبر 2021
دسته بندی:

استراتژی:اولین بار یونانی‌ها از این کلمه استفاده کردند به معنای تدوین برنامه جنگی توسط ژنرال‌ها، صحیح عمل کردن در زمان و مکان مناسب و دست یافتن به نتایج مطلوب و مورد استراتژی در حقیقت نقشه‌ای است برای حرکت به عمل یا رسیدن به هدف.استراتژی یک برنامه جامع برای عمل است که جهت‌گیری‌های عمده سازمان را معین می‌کند و رهنمودهایی را برای تخصیص منابع در مسیر کسب اهداف بلندمدت ارائه می‌دهد. استراتژی الگوی تصمیم‌گیری‌هایی است که در سازمان اخذ می‌شود و فعالیت‌ها و نتایج را شکل می‌دهد راهبردهای خوب ابزار محسوب می‌شوند.مفهوم استراتژی به سده‌ها پیش بازمی‌گردد. قدیمی‌ترین اثری که در این مورد وجود دارد کتاب جنگ ژنرال چینی سون زی است که 340 سال پیش از میلاد مسیح نگاشته شده است، ولی سلیقه استراتژی به شکل امروزی آن به میانه سده گذشته میلادی بازمی‌گردد. استراتژی می‌تواند به عنوان فرایند تعیین اهداف بنیادی بلندمدت، اتخاذ شیوه کار و تخصیص منابع لازم برای تحقق این اهداف تعریف شود. برای استراتژی تعریف‌های متعددی ارائه شده است. این تعریف‌ها از منظرهای متفاوتی به این رویکرد نگریسته آن را بیان کرده‌اند: از منظر کارکردی استراتژی عبارت از:

تشخیص به هنگام (زودتر از رقیب) نیاز مشتری و پاسخگویی (بهتر از رقیب) به آن. از منظر فرایند، استراتژی عبارت است از: ایجاد شایستگی‌های متمایزکننده در سازمان برای خلق ارزش (بیشتر از رقیب) در بازار. از دهه 1980 تاکنون مفهوم استراتژی در برنامه‌ریزی و مدیریت گسترش یافته است. استراتژی را مجموعه از اقدامات و سیاست‌هایی دانسته‌اند که جهت‌گیری کلی را مشخص ساخته و چگونگی نیل به اهداف کلان را تعیین می‌نماید. از دیدگاه الکساندر فرآیند مدیریت استراتژیک دارای دو وجه تدوین و اجرای استراتژی می‌باشد و موفقیت یا عدم موفقیت یک استراتژی،بستگی به این فرایند و تعاملات آن دارد.از نظر دیوید عواملی که در طول فرآیند اجرای استراتژی، باید به آن‌ها توجه شود شامل اهداف سالیانه، سیاست‌ها، تخصیص منابع، مدیریت تضاد، ساختار سازمانی، مدیریت مقاومت در برابر تغییر و فرهنگ‌سازمانی می‌باشد.تامپسون و همکارانش (2006) نیز عواملی را برای موفقیت در اجرای استراتژی معرفی نموده‌اند که عبارت از سازمان‌دهی تلاش‌های کاری،فرهنگ‌سازمانی سازنده، بودجه‌بندی،اجرای رویه‌های تسهیل گر، بهبود مستمر، نصب سیستم های اطلاعاتی و عملیاتی، انگیزش افراد، ارتباط برقرار کردن بین پاداش و در نهایت، به‌کارگیری رهبری درونی می‌باشند.فقدان هر یک از موارد ذکرشده، می‌تواند در مسیر اجرای استراتژی ها در سازمان خلل ایجاد  کند.از این رو در پیاده‌سازی اثربخش استراتژی، چالش‌ها و موانعی وجود دارد که در ادامه به بررسی موانع کلیدی اجرای این فرآیند از دیدگاه صاحب‌نظران پرداخته شده است.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  43 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0