گسترش دولت الکترونیک

همانند تغییرات مهیجی که درتجارت الکترونیک و مبادلات الکترونیک صورت گرفت، انقلاب دولت الکترونیک نیز پتاسیل شکل دهی مجدد بخش عمومی و دولتی و بازسازی رابطه بین شهروندان و دولت را دارد. در بررسی جهانی اداره سازمان ملل متحده آمریکایی استاندارد عمومی (2000)،یا پنج مقوله برای ارزیابی یک سنجش جهانی، پنج دسته و گروه برای سنجش میزان پیشرفت دولت الکترونیک دریک کشور شناسایی شده­اند. میزان پیشرفت دولت الکترونیک در یک کشور را می­توان براساس مقوله­ های ذیل شناسایی کرد:

  1. وجود یک وب نوظهور: یک کشور ممکن است یک و یا چند وب سایت رسمی دولتی و ملی داشته باشد که اطلاعات آماری را دراختیار کاربر قرار داده و این وب سایت­ها به عنوان ابراز روابط عمومی به کار می‏ روند.
  2. وجود شبکه ارتقاء یافته وب: همین‏ طور که اطلاعات توسط کاربران که گزینه­ های بیشتری برای دسترسی به اطلاعات دارند دینامیک و پویاتر می‏ شوند، تعدادصفحات وب دولت نیز افزایش می ‏یابد.
  3. وجود شبکه وب تعاملی: تبادلات رسمی ­تری بین یک کاربر و تأمین‏ کننده خدمات دولتی رخ می‏ دهد؛ به ‏طور مثال فرم ­ها را می‏ توان دانلود کرد با نرم افزارهایی به­ صورت آنلاین در دسترس قرار می­ گیرند.
  4. وجود شبکه وب تراکنشی: سرویس دستری آسان کاربران بوسیله­ ی نیازهایشان با انجام آنلاین تراکنش­ های رسمی مانند پرداخت مالیات؛ و هزینه ثبت ، اولویت بندی می ‏شود.
  5. وجود شبکه وب کاملا مجتمع: ادغام و یکپارچگی کامل همه‏ ی خدمات الکترونیکی دولت از طریق یک پرتال خرید تک استاپ.

ویژگی انواع دولت الکترونیک

مورداطلاعاتارتباط آنلاینتراکنش
G2Cو C2Gدرخواست اطلاعات ازیک کارخانه یا یک شهرونددرباره مالیات، مجوزهای تجارت و کسب وکار، دفاترثبت،قوانین، برنامه­ های سیاسی،مسئولیت­های اجرایی و غیره.درخواست اطلاعات و بحث درباره پیشرفت­ های مدیریتی و اجرایی و محصولات بابرقراری ارتباط با سیاستمداران ، مقامات و غیره.ارائه­ آنلاین خدمات و ارسال نتایج با انتخابات الکترونیک، فراهم آوردن یک راه حل به صورت آنلاین و مشارکت آنلاین و غیره.
G2BوB2Gدر خواست­های اطلاعات ازیک کارخانه یایک شهرونددرباره مالیات، مجوزهای کسب وکار، دفاترثبت، قوانین، برنامه‏های تجاری، روی تجارت، مسئولیت‏های اجرایی و مدیریتی و غیره.درخواست اطلاعات و بحث درباره­ی پیشرفت های اجرایی و مدیریتی برای تجارت و محصولات بابرقراری ارتباط با سیاست‏مداران،مقامات و غیره.ارائه آنلاین خدمات و ارسال نتایج با تراکنش الکترونیک مربوط به حسابداری، حسابرسی الکترونیکی،تدارکات الکترونیکی، خریدالکترونیک و غیره.
G2Cمبادله اطلاعات میان مقامات مختلف و میان سطوح مختلف سیاسی،توجه کردن به قوانین و مقررات اجرایی، ایجاد خط مشی،داده­ها،پروژه هایابرنامه ها،اطلاعات زمینه­ای برای اتخاذ تصمیمات و غیره.اطلاعات بین مقامات مختلف که درسطوح و رده­های مختلف هستند مبادله می­شود بابحث مجامع باداشتن ارتباط درهنگام مذاکرات و اتخاذتصمیمات باداشتن تعامل با توجه به قوانین ومقررات اجرایی،پروژه‏ها یا برنامه­ها و غیره.جریان کاربین سازمانی ومبادله داده ها،مبادله خط مشی و راه حل به صورت آنلاین مدیریت اطلاعات و دانش و غیره.
N2GوG2Nتبادل اطلاعات با توجه به قوانین اجرایی،خط‏م شی اجرایی، داده‏ها، دفاترثبت، قوانین، برنامه­های سیاسی، اطلاعات زمینه‏ای برای اتخاذ و تصمیمات و غیره.اطلاعات بین سازمان­ها و آژانس‏های مختلف مبادله می‏شودبا بحث جامع،داشتن ارتباط در مذاکرات واتخاذ تصمیمات باتعامل با توجه به قوانین مقررات اجرایی.جریان کارفراسازمانی،ومبادله‏ی خط‏مشی و راه حل ،داده‏ها، مدیریت دانش و اطلاعات و غیره.
G2Eتبادل اطلاعات با توجه به کارهاو عملکرد،خط مشی کارکنان،داده­ها و توجه به مدیریت شغلی ورشدوگسترش کارمندان دولتی و غیره.اطلاعات بین بخش‏ها و افراد مختلف مبادله می شودبابحث جامع­بابرقراری ارتباط مذاکرات واتخاذتصمیمات­باتعامل باتوجه به کارها وعملکرد وغیره.جریان کاربین فردی،وتبادل خط مشی پرسنل و راه‏حل،داده‏ها،مدیریت اطلاعات و دانش،مشارکت آنلاین و غیره.

منبع

جوادی، شکوفه(1393)، رابطه استفاده شهروندان از خدمات دولت الکترونیک با اعتماد عمومی (مورد مطالعه،اعضا هیأت علمی وکارکنان دانشگاه شهید باهنرودانشگاه آزاد اسلامی کرمان)، پایان نامه کارشناسی مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.

از فروشگاه بوبوک دیدن فرمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0