گام های كليدی در اجرای مسئولیت  اجتماعی سازمان ها(CSR)

موضوع CSR خط مشی های عقلانی است كه بيانگر شيوه ای برای گنجاندن يك دورنمای كامل اجتماعی در تمام جنبه های عملكردی است.هدف آن ، به حداكثر رساندن ارزش های واقعی و سود يك سازمان ضمن حفظ سرمايه گذاری های كلانی كه شركت ها بر مارك خود می نمايند، است. CSR از شركت ها می خواهد كه در منصفانه بودن و سلامت محيطی كارهای شان اطمينان حاصل كنند و در جامعه ای كه به فعاليت مشغول اند مشاركت مثبت داشته باشند ؛ در غير اين صورت ، شركت ها خود را در معرض خطرات بالقوه ای كه در اثر واكنش مصرف كنندگان وجود دارد، قرار می دهند.

CSR  شعور كاری و رويكردی كلی به كار در دنيای رو به جهانی شدن امروزی محسوب می شود كه در آن ، شركت ها بيش از پيش متكی به قدرت مارك تجاری خود هستند تا بتوانند ارزش ها و تنوع محصولات را افزايش دهند، كه اين افزايش هم در تعداد شركت های وابسته و هم برحسب افزايش محصولا تی است كه با مارك های تجاری وارد بازار می شوند. گام های كليدی در گنجاندن CSRدر تمام جنبه های عملی شركت ها، نكات زير را شامل می شود:

  • تضمين اينكه تعهدات مديران عالي رتبه، خصوصاً مديرعامل، دركل سازمان ابلاغ گردد.
  • تعيين جايگاه CSR در سطوح تصميم گيری های راهبردی برای اداره موفقيت در توسعه خط مشی های شركت و به كار گيری آن.
  • توسعه روابط با همه گروه های سهامدار و توسعه منافع آنهاNGO)های وابسته خاص).
  • گنجاندن يك بازبينی اجتماعی يا مرتبط با CSR در گزارش سالانه شركت.
  • تضمين نظام پاداش دهی در سازمان باعث تقويت خط مشی های ايجاد شده مربوط بهCSR می شود.
  • وجود هر گونه بازخورد و يا فر ايندی كه از فعاليت های غير قانونی جلوگيری می كند، اگر از سوی ناظران خارجی صورت گيرد باعث می شود تا مجريان CSRمؤثرتر عمل كنند.

شركت های امروزی زمانی به بهترين نحو می توانند جايگاه خود را پيدا كنند كه ارزش های متغير و حساس محيط بازاری كه در آن فعاليت می كنند را انعكاس دهند . اين امر كه شركت ها توان برآوردن نيازهای مشتريانی را كه خواسته های آنها پيوسته در حال افزايش است و از نظر اجتماعی هم هوشيار هستند را داشته باشند، بسيار مهم تلقی می شود.خصوصاً زمانی كه مارك های تجاری كه ارائه كننده نحوه خاصی از زندگی هستند بيشترين ضرر را از عدم موفقيت در پرورش تصويری كه از مارك تجاری خود به وجود آورده اند، متحمل می شوند . گنجاندن يك بعد اجتماعی كامل در تمام جنبه های كاری يك شركت باعث به حداكثر رسيدن ارزش حقيقی و سود يك سازمان می شود كه ضمن آن ازسرمايه گذاری های كلان شركت ها بر روی مارك های تجاری شان هم محافظت به عمل می آيد.

منبع

یوسفی، محمد(1394)، رابطه ی بین مسئولیت پذیری اجتماعی با عملکرد مالی شرکت ها، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0