تاثير عوامل غير اقتصادي بر ريسك و بازده سرمايه گذاري در محصولات مالي

اکنون به بررسي تاثير اين عوامل در سرمايه گذاري در محصولات مالي به طور خلاصه به نتايج پژوهش انجام شده در مورد اين عوامل اشاره مي گردد. اما قبل از آن، لازم است توضيح مختصري درباره هر يك از عوامل ارائه شود.

تمايل به ريسك

احتمال درگير شدن در يك فعاليت خاص و در مورد  سرمايه گذاري عبارتست از ميزان سرمايه گذاري شده در يك محصول مالي خاص.

ادراك ريسك

عبارتست از چگونگي تعبير و تفسير اطلاعات پيرامون ريسك. به اعتقاد السن  مديران سرمايه گذاري حرفه اي و سرمايه گذاران فردي با تجربه داراي ادراك ريسك سرمايه گذاري مشابه هستند .

ابعاد ادراك ريسك سرمايه گذاري

به اعتقاد دياكون  و ايونيو ،ادراك ريسك سرمايه گذاران متخصص و مبتدي  رامي توان با 5 فاكتور مناسب اصلي به شرح زير بيان كرد :

  • عدم اطمينان نسبت به عرضه كنندگان سهام
  • نگراني در مورد وقايع غير منتظره
  • نگراني درباره تغييرات بازده
  • شفاف نبودن اطلاعات
  • نقض مقررات

 عدم اطمينان نسبت به عرضه كنندگان سهام

اين بعد از ريسك به واسطه اعمال كساني كه مسئول اداره يك سازمان هستند به وجود مي­آيد ؛ريسك مديريت  و منتج از تصميمات بد تجاري  مالي است كه خود منجر به ريسك تجاري و مالي مي گردد.

ريسك تجاري: ريسك ناشي از انجام تجارت و كسب و كار در يك صنعت خاص يا يك محيط خاص را ريسك تجاري مي­گويند. به عبارت ديگر ريسك تجاري را در ناتواني يك شركت در پايداري صحنه رقابت، يا درحفظ نرخ رشد و يا ثبات ميزان سوددهي در كوتاه مدت يا بلند مدت مي­توان تعريف كرد . در چنين حالتي ميزان سود تقسيمي شركت كاهش مي يابد  و اين كار بر بازدهي و تغييرپذيري بازدهي سالانه آثار نا مطلوبي مي­گذارد .

 ريسك مالي : ريسك مالي، ريسك ناشي از به كارگيري بدهي در شركت است. شركتي  كه ميزان بدهي آن بيشتر باشد، ريسك مالي آن افزايش مي يابد.

 نگراني نسبت به وقايع غير منتظره

صنايع مختلف و شركت‌هاي آن تحت تاثير شرايط سياسي، اقتصادي، اجتماعي و حتي جغرافيايي داخلي و خارجي مي تواند دچار رونق و ركود گردد . براي مثال در صورت بهبود قيمت جهاني نفت، صنايع وابسته به فرآورده­هاي نفتي، تحت تاثير قرار گرفته و سهام آن دچار رونق مي گردد يا در صورت بروز خشكسالي، صنايع وابسته به محصولات كشاورزي تحت تاثير قرار گرفته و سهام آنها دچار ركود خواهد شد .

 بنابراين هرچه ميزان وابستگي توليد يك شركت به عوامل خارجي بيشتر باشد، ريسك سرمايه گذاري در آن شركت افزايش مي­يابد. نگراني نسبت به تغييرات بازده مهمترين عامل برتري يك سهم، ميزان سودآوري آن مي باشد. از آنجايي كه اغلب تصميم گيري‌ها جهت سرمايه گذاري بر اساس روابط ميان ريسك و بازده صورت مي گيرد و يك سرمايه گذار همواره دو فاكتور ريسك و بازده را در تجزيه و تحليل و مديريت سبد سرمايه گذاري‌هاي خود مد نظرقرار مي دهد، بنابراين هرچه ميزان انحراف سودآوري سالهاي گذشته و يا سودهاي احتمالي دوره‌هاي آتي نسبت به ميانگين سود يا سود مورد انتظار بيشتر باشد، ريسك سهم بالاتر و در مقابل ارزش آن كمتر خواهد بود.

شفاف نبودن اطلاعات

تصميم گيري سريع و صحيح مستلزم وجود اطلاعات كافي، منظم و شفاف است. هر چه اطلاعات دوره­اي شركت به صورت منظم تر و شفاف­تري منتشر شود، اثر آن در قيمت سريعتر بوده و سهم از نقدينگي و گردش مناسبتري برخوردار خواهد گرديد و به تبع آن ريسك  سرمايه گذاري در سهام كاهش مي يابد .كارا شدن هر بازاري مستلزم اين است كه اطلاعات مربوط به شركت‌ها، شرايط  اقتصادي و اورا ق بهادار، به سرعت و سهولت در دسترس همگان قرار گيرد. اين اطلاعات به صورتي مناسب به وسيله سرمايه گذاران در قيمت ورقه بهادار تفسير مي شوند و بنابراين قيمت هميشه انعكاسي از اطلاعات رايج است . براي اينكه اين اطلاعات در دسترس همگان قرار گيرد بايد رايگان باشد.

نقض قوانين و مقررات

دولت به عنوان يك ناظر و سياستگذار كلان نقش پررنگي در بازار سرمايه دارد و يكي از وظايف دولت، ارائه برنامه­اي است كه بتواند به بازار سرمايه رونق بخشد. اما به طوركلي تكثر مراكز قدرت و تصميم گيري، ابهام نقش و رابطه اين مراكز با يكديگر، تداخل قواي سه گانه كشور، شفاف نبودن قوانين و وجود برداشت‌هاي متفاوت و متناقض از آنها، وجود قوانين نامناسب و دست و پا گير، نقض آزادي‌هاي اقتصادي، بي ثباتي سياسي دولت، موجب افزايش  ريسك سيستماتيك و لذا كاهش شديد سرمايه گذاري مي گردد .

امروزه روش تأمین مالی با نرخ بهره ثابت در نظام مالی سرمایه­داری رایج است و در سطح بسیار گسترده­ای از ابزارهای بدهی تأمین مالی که مهم­ترین آن، اوراق قرضه است، استفاده میشود. استفاده از این ابزار در نظام مالی اسلامی ربوی بوده و مردود شمرده شده است .

منبع

فواکه، فرشاد(1392)، تاثیر راهکارهای پوشش ریسک در بازار سرمایه،پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت اقتصاد و حسابداری،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0