کلاس های موضوعی

چشم اندازهای جهانی آموزش وپرورش عمومی در قرن21 و ایران1404 برچگونه دانستن، چگونه انجام دادن، چگونه با دیگران زیستن و چگونه شدن تأکید دارد تا از این طریق تفکر انتقادی و خلاقیت در دانش آموزان شکل گیرد. بنابراین باید دانش آموزان در فضایی از آموزش قرار گیرد تا نسبت به تحولات جهان پیرامون خود دقت بیشتری داشته باشند و بتوانند با نگاهی فناورانه آن را تحلیل کنند، درباره آن تحول بیاندیشند در آن تدبیر کنند و برای مشکلات احتمالی راه حل ارائه دهند و با ورود به عرصه ی عمل دست به تجربه بزنند. بنابراین آماده کردن و فراهم نمودن محیط و شرایط یادگیری سبب سهولت یادگیری، تعمق آن و جذابیت بخشیدن به فرایند یادگیری کمک بسیاری خواهد نمود. امروزه اندیشه ی استفاده از ابزار و وسایل آموزشی ،رسانه های آموزشی،تجهیزات  و وسایل آزمایشگاهی وکارگاهی تقریبأ جهانی شده است و استفاده ازاین وسایل آموزشی اعم از پیچیده و ساده برای ایجادتسهیل در امر تدریس و یادگیری در نظام آموزشی به کار می روند.

امروزه انديشه ی استفاده از وسايل آموزشی، رسانه های آموزشی، تجهيزات و وسايل آزمايشگاهی و كارگاهي و … تقريباً جهانی شده است و بيش تر کشورهای جهان در اين زمينه، سرمايه گذاری های کلانی انجام داده اند.  اين گونه امور به امر تدريس کمک می کند، انگيزه و آگاهی بوجود   می آورد و بر سرعت فرآيند ياددهی و يادگيری می افزايد. در واقع تمام آن ها ابزار و وسايلی هستند برای ارايه ی آموزش؛ دانش آموزان ضمن آزمايش، پديده هايی را مشاهده می کنند که به ناچار بايد درباره ی آن ها بينديشند وچنان چه لازم است برای توجيه  آنها به آزمايش های تازه ای دست بزنند.  با خروج از رويكرد آموزش حافظه پرور و به چالش كشاندن ذهن دانش آموزان از طريق انجام دادن فعاليت هاي علمي مناسب و هم چنين نگاه ميان رشته اي به آموزش علوم، مي توان دانش آموزان را در فرآيند يادگيري فعال كرد و روحيه ي انجام دادن فعاليت هاي گروهي و مشاركتي را در آن ها پرورش داد.

در كلاس هاي موضوعي كليه ي امكانات آموزشي ؛  اعم ازآن چه در مدرسه موجود است و يا تجهيزات و امكاناتي كه باتسهيل گري معلم و از طريق تعامل بين او و دانش آموز تهيه و توليد مي گردد  در خدمت فرآيند ياددهي- يا دگيري قرار مي گيرد تا معلم بتواند با  كمك اين امكانات، ضمن تدريس تئوري مفاهيم كتب درسي با انجام كار عملي وتشكيل گروه هاي دانش آموزي   (3 يا 5 نفره) به انتقال بهتر مفاهيم و يادگيري بيش تر دانش آموزان كمك كند، زيرا با انجام كار عملي  يادگيري آسان تر شده و در زمان، صرفه جويي مي شود. به علاوه آموخته ها در ذهن دانش آموزان حك مي گردد و هم چنين باعث رشد خلاقيت و نوآوري و بالا بردن روحيه ي كار گروهي بين دانش آموزان مي شود. براساس اين طرح، كلاس هاي موضوعي شرايط مناسبي را براي استفاده ي بهينه از تجهيزات و امكانات آموزشي و محيط مناسبي براي مشاركت دانش آموزان و معلمان در فرآيند آموزش و يادگيري فراهم مي كند، كلاس درس و معلمان ثابت اما دانش آموزان طبق برنامه ي هريك از دروس يا چند ماده ي درسي مرتبط مطابق با جدول تجميع مواد درسي، در اين كلاسها در چرخش هستند. درهريك از كلاسهاي موضوعي امكانات نوين آموزشي،تجهيزات سمعي بصري و كتابخانه وجود دارد .

منبع

افراسیاب گوگ تپه،اسماعیل(1393)،مقایسه توانایی حل مسئله دردروس علوم تجربی وادبیات فارسی، پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی اورمیه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0