کار تیمی چیست

موضوع سرمایه انسانی طی سال های اخیر وارد مباحث اقتصادی شده و در کنار سرمایه های فیزیکی و انسانی مورد توجه جدی قرارگرفته است. از طرفی یکي از اساسي ترین و  اصلي ترین اولویت هاي مدیران، بهره وري و بهبود خدمات ارائه شده در جهت افزایش رضایتمندي و برآورده کردن سطح توقعات مردم است؛ مدیران با افزایش بهره وري در سازمان هاي خود مي توانند راه رسيدن به اهداف سازماني و توسعه و پيشرفت کشور  را هموار سازند. بهره وري نيروي انساني یکي از عوامل اساسي دستيابي کشورها به پيشرفت هاي علمي و صنعتي و در نهایت توسعه اقتصادي است. از آنجا که پایه اصلي توسعه انسان است، بهبود کيفيت منابع انساني در امر توسعه بسيار ضروري بوده و هرگونه برنامه ریزي به منظور توسعه منابع انساني، نقش اساسي و تعيين کننده اي دارد. بنابراین بدون اولویت دادن به توسعه منابع انساني که جز در فرآیند برنامه ریزي علمي بلند مدت و جامع بر پایه اطلاعات دقيق از گذشته، حال و مسير روشن آینده تحقق نخواهد یافت، توسعه اقتصادي، به دست نمی آید.بهره وری از عواملی است که دوام و بقای سازمان ها را در دنیای پررقابت فعلی تضمین می کند. حاکم شدن فرهنگ بهره وری موجب استفاده بهینه از کلیه امکانات مادی و معنوی سازمان ها می شود و باعث شکوفا شدن توان ها، استعداد و امکانات بالقوه سازمان می گردد.

افزایش بهره وری در گرو کار هوشمندانه و آگاهانه بوده در گرو کار سخت تر و استفاده بیشتر از منابع تولید نمی باشد. عوامل زیادی در رشد و بهبود بهره وری یک سیستم موثر می باشد که می توان با شناسایی آن عوامل در بهبود این فاکتور گام موثری برداشت، عوامل انجام کار یا همان عوامل بهره وری شامل  نیروی انسانی، ماشین آلات و تجهیزات، مواد، ابزار و ملزومات، روش ها و رویه ها  می باشد.نیروی انسانی مهمترین عامل در بهبود بهره وری است. بعضی از صاحب نظران نسبت به بهره وری دیدگاهی کاملا فیزیکی داشته و بهره وری را مقایسه ورودی های فیزیکی با خروجی های فیزیکی سازمان می دانند.

در دو دهه اخیر سازمان ها به طور معناداری تغییر کرده اند، یکی از قابل توجه ترین این تغییرات، تغییر از سمت کار به صورت انفرادی به کار بر مبنای تیمی است. دوران کنونی، دوران تخصص های متفاوت است امروز دیگر یک نفر تنها به صرف این که در یک رشته تخصص دارد نمی تواند در فعالیت های مختلف آموزشی ، تجاری، اقتصادی، درمانی و… موفق باشد.به عبارت دیگر، دنیار امروز دنیای تشکیل تیم های کاری است و اگر در هر مؤسسه یا سازمان افراد موفق به کار گروهی نشوند، شرکت و سازمان یکی از کلیدهای موفقیت را از دست داده است. تمرکز و توجه بر اثربخشی و کارآمدی تیم های کاری مستلزم داشتن روحیه کار تیمی است. نحوه تعادل و فعالیت هر یکاز اعضا در موفقیت یا عدم موفقیت ان تیم ها موثر و سرنوشت ساز است. بنابراین پیش از تشکیل و راه اندازی تیم های کاری باید فرهنگ کار تیمی را در فضای سازمانی نهادینه کرد. تشکیل یک تیم کاری به معنای ایجاد فرهنگی است که در آن همکاری ارزش پیدا می کند. در یک تیم کاری افرادبه این باور می رسند که افکار، برنامه ها و تصمیمات و فعالیت ها وقتی با همکاری انجام شوند نتیجه بهتری به دنبال خواهند داشت. افراد در این تیم می فهمند و به این باور می رسند که هیچ یک از ما به خوبی همه ما نیست.

چگونه یک فرد می تواند به عنوان بخشی از یک تیم به ایفای نقش بپردازد. پاسخ به این پرسش بسیار ساده است. کافی است افراد از واژه کار تیمی به عنوان یک راهبرد یا خط مشی استفاده کنند. درک مفهوم کار تیمی این امکان را به افراد می دهد که خود را برای دستیابی به اهداف نهایی آماده کنند.مهارت های تیم سازی از جمله عواملی است که در اثربخشی هر کس فارغ از شغل و جایگاه سازمانی و اجتماعی قابل ملاحظه است. مدیران، کارآفرینان، کارکنان و حتی اعضای یک خانواده معمولی با برخورداری از این مهارتها یا حتی درک بهتر کارتیمی قادر به کسب موفقیت های چشمگیر در ابعاد فردی واجتماعی خواهند بود. برای تیم تعاریف گوناگونی ذکر شده است که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.

همکاری تعدادی از افراد، که پیشرفت شان از مجموع «پیشرفت» تک تک افراد بیشتر باشد و گرو.هی از افراد که توسط یک هدف مشترک متحد شده باشند. گروهی فعال از افرادی که برای دستیابی به اهداف مشترک، به نحوی مطلوب با هم همکاری می کنند، از ان لذت می برند و به نتایجی با کیفیت بالا می رسند.

در سال های اخیر از کار تیمی به عنوان یکی از ابزارهای مورد استفاده در پاسخ به چالش های رقابتی یاد شده است، به طوری که کار تیمی به عنوان راهی برای افزایش انعطاف پذیری سازمانی و دست یافتن به دیگر مزیت هایی مانند کاهش هزینه های سرپرستی، تسریع زمان سفارش ، نوآوری و تصمیم گیری اثربخش، وجدان کاری بالاتر و خدمت رسانی بهتر به مشتری محسوب شده است. کار تیمی در اصل مجموعه ای قابل شناسایی از رفتارها، ادراکات، نگرش هاست که افراد تیم در حین انجام کار به اشتراک می گذارند. برخی از محققان نیز کار تیمی را مجموعه ای از فعالیت های مرتبط به هم که شامل نظارت بر عملکرد دریافت و دادن بازخور، ارتباطات دو طرفه ،تطبیق پذیری، انعطاف پذیری و هماهنگی فعالیت ها تعریف کرده اند. در چند دهه اخیر افزایش قابل توجهی در کاربرد کار تیمی در سازمان به چشم می خورد.

طی بیست سال گذشته نیز به موضوع تیم، عملکرد تیم، و اندازه گیری عملکرد توجه خاصی مبذول شده است و به موازات افزایش گروه های تیمی در سازمان ها، تمایل به اندازه گیری مهارت تیمی در میان محققان افزایش پیدا کرده است . اندازه گیری این مهارت ها در بین دانشجویان مراکز آموزش عالی نیز قابل توجه می باشد. به نظر می رسد افرادی که از توانایی کار تیمی بیشتری برخوردارند عملکرد آموزشی و پژوهشی بالاتری نیز دارند.

تحقیقات فراوانی که پیرامون کار تیمی صورت گرفته است نشان داده که عملکرد تیم ها از عملکرد افراد به صورت انفرادی بالاتر است. محققان، تسهیل سازی اجتماعی که کار کردن با تیم به دنبال دارد و همچنین بالا بردن ادراک افراد از تصمیمات پیچیده را عامل این امر می دانند.مطالعات نشان داده است که وجود نظرات متنوع و گاهی اوقات متضاد باعث خلق ایده و نظرات جدید می شود. و راه حل هایی که به وسیله تیم مطرح می گردد، به دلیل تشخیص و ادراک بیشتر از موقعیت ، مزایای کاربردی بیشتری خواهد داشت . ارتباط موثر بین اعضای تیم، هم به افراد تیم و هم به شرایط بستگی دارد و سازگاری با ابزار، و رفتارهای استاندارد، یک استراتژی بسیار مؤثر در کاهش خطرات ناشی از کار و افزایش روحیه تیمی است.

کار تیمی تجلی جمع گرایی فرهنگی در عرصه سازمان می باشد. تیم کاری به تعداد کمی از افراد گفته می‌شود که دارای مهارت‌های تکمیل‌کننده‌ی یکدیگر بوده و دارای مقاصد، اهداف، و رویکردی مشترک‌اند که بر مبنای آنها به هم پیوند می‌خورند و به یکدیگر تکیه می‌کنند، در نتیجه اعضای تیم به یکدیگر وابسته‌اند و این بدین معنی است که عدم فعالیت یک عضو از تیم باعث عدم انجام کار تیمی می‌شود. در واقع کار آنها اثر متقابل بر یکدیگر می‌گذارد. اما به عکس، گروه‌های کاری، گروهی از افراد هستند که با یکدیگر کار می‌کنند و از راهنمایی یک نفر بهره می‌برند. کار شخصی در آنها بیشتر نمود دارد.در تعریف کار تیمی باید گفت مجموعه ای از دو یا چند نفر که از نظر اجتماعی، ساختاری و فنی به یکدیگر وابسته و دارای ارتباطات فشرده، تعامل پویا و هماهنگ با یکدیگر و راهبردهای انطباقی برای واکنش به تغییرات در راستای اهداف و رویکرد مشترک سازمانی در قالب ارزش های تعریف شده پیوند خورده و به یکدیگر تکیه کرده و همکاری می کنند.

  • تعهد: منظور از تعهد، پایبند بودن به تصمیمات و برنامه ها است، به طوری که همه به وضوح در آن ها مشارکت کنند گویی که انگار آن تصمیم به اتفاق آراء گرفته شده است.
  • اعتماد: اطمینان و پشت گرمی اعضای تیم از حسن نیت همکاران و اعتقاد به اینکه در گروه نیازی گرفتن حالت دفاعی در خود نیست.
  • برخورد سازنده: بحث های سازنده ای که در آن افراد در کوتاه ترین زمان به بهترین راه حل می رسند.
  • هدفمندی: حالتی است که در آن افراد، هدف ها و نصاب های تیمی را بر نیازهای فردی ترجیح می دهند

شواهد نشان می دهد که تیم ها عموماً از هنگامی که انجام کار نیازمند مهارت های مختلف و چندگانه، قضاوت و تجربه است، رواج یافته اند. سازمان هایی که خود را برای رقابت کاراتر و موثر تر بازسازی کرده اند، برای استفاده بهتر از استعداد و توانایی کارمندان به تیم ها روی می آورند. مدیریت دریافته است که تیم ها در مقابل تغییر نسبت به بخش های سنتی، انعطاف پذیرپی و پاسخگویی بهتری دارند. تیم ها قابلیت شکل گیری سریع، دوباره سازی و منحل شدن را دارا هستند. توضیح دیگری درباره رواج تیم ها این است که انها ابزار مؤثری برای مدیریت در جهت مشارکتی کردن سازمان ها و افزایش انگیزه کارمندان هستند.

منبع

بداقی، محمد(1394)، رابطه کار تیمی و توانمند سازی با بهره وری کارکنان اداری آموزش و پرورش استان همدان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0