کاربرد فناوري اطلاعات در سازمان ها

فناوري اطلاعات در سازمان ها داراي كاربردهاي متفاوتي است، بيشتر صاحب نظران اين گونه كاربردها را به دو نوع طبقه بندي نموده اند:

كاربرد عملياتي

در ابعاد تخصصي، استفاده از فناوري اطلاعات را كاربرد عملياتي فناوري اطلاعات مي‌نامند. تهيه ليست حقوق، صدور احكام كارگزيني، پيش‌بيني  موجودي، برنامه ريزي توليد و توزيع و تخصيص نيروي كار، هزينه- يابي صنعتي، تهيه صورت‌هاي مالي و سود و زيان و ديگر وظايف تخصصي از جمله  زمينه‌هاي كاربرد عملياتي فناوري اطلاعاتي هستند. در اين سطح فناوري اطلاعات و رايانه موجب گسترش خودكارشدن كارها و امور اداري شده و در نتيجه به انجام اقتصادي كارهاوسرعت آن منتهي مي‌شود.كاربرد عملياتي فناوري اطلاعات در سازمان ها پيامدهاي عمده زيررادر پي داشته است:

  • افزايش بهره ‌وري
  • افزايش اثر بخشي از طريق كاهش هزينه‌هاي عملياتي كه اين كاهش از چند جهت امكان پذير مي‌گردد. با ورود فناوري اطلاعات به سازمان نياز به نيروي انساني كاهش مي‌يابد.

فناوري اطلاعات با ايجاد امكان دسترسي به اطلاعات دقيق راجع به مواردي مانند سطح موجودي، سبب كاهش هزينه‌هاي عملياتي شده، موجب كاهش سطح ضايعات و زمان لازم براي توليد مي‌گردn

  • ارائه روش‌هاي كنترل فعاليت‌هاي منابع انساني
  • افزايش قدرت رقابت سازمان در اثر پيشرفت‌هاي حاصله در كنترل كيفي و نوآوري.

كاربرد اطلاعاتي

هرچند در ابتدا ابزار فناوري صرفا براي ماشيني کردن فرايندهاي دفتري استفاده مي‌شد، اما به سرعت اين تفکر شکل گرفت که يک ابزار اطلاعاتي- ارتباطي ارزشمندست که مي‌تواند به ميزان زيادي بهره وري را افزايش دهد. كاربرد اطلاعاتي فناوري اطلاعات سبب تسهيل جمع آوري، ذخيره، و انتشار اطلاعات مي‌گردد. به عبارت ديگر اگر رايانه و ديگر فناوري‌هاي عملياتي،در نقش كاربردعملياتي بعنوان يك وسيله و ابزار مكانيكي تبديل داده به ستاده عمل مي‌كنند، در نقش اطلاعاتي به عنوان يك عنصر و عامل اصلي در جمع آوري، انتقال و انتشار عناصر و عوامل اطلاعاتي به شمار مي‌روند. نقش اطلاعاتي به كنترل و انتشار اطلاعات بر اساس اهداف، مقررات و استانداردهاي سازمان كمك مي‌کند. برنامه‌ريزي آموزش، تحقيقات بازاريابي، تحقيق در عمليات، پيش‌بيني فروش و… از جمله زمينه‌هاي كاربردي فناوري اطلاعات مي‌باشند. اين وظايف اغلب نقش ستادي و پشتيباني وظايف تخصصي را دارا هستند.

كاربرد اطلاعاتي فناوري اطلاعات نيز نتايج زير را به عهده دارد:

  • كمك به انتشار اطلاعات رسمي در سازمان
  • افزايش هماهنگي بيشتر بين واحدهاي اصلي و فرعي سازمان
  • دستيابي به سيستم‌هاي اطلاعات مديريت استاندارد و پيشرفته
  • تأمين اطلاعات لازم براي تصميم گيري سريع و دقيق؛

مديران به كمك اين معلومات و بينش‌هاي اساسي و تجهيز به ابزار فناوري جديد تصميم گيري و مهارت‌هاي كار با رايانه ها، لوح‌هاي فشرده، شبكه‌هاي تعامل اطلاعاتي و الكترونيكي، تصويري، و صوتي مي‌توانند رفتار حرفه اي مناسب قرن بيست و يكم خود را براي افزايش اثر بخش كارايي و توسعه و بهسازي سازمان نشان دهند.يکي از تأثيرات مهمي که فناوري اطلاعات در کتابخانه ها گذاشته تغيير در روش رهبري و مديريت مي‌باشد. روش رهبري و هدايت يکي از عناصري است که مي‌تواند تأثير مثبت و منفي بر تلاش‌هاي مديريت تغيير ناشي از فناوري اطلاعات داشته باش.

فناوري اطلاعات موجب تغيير در شيوه کسب و کار شده، به طوري که مديريت اين گونه سازمان ها با مسائل کاملا متفاوت در مقايسه با sازمان‌هاي عصر صنعتي مواجه شده اند. در نتيجه نحوه تصميم گيري، منابع تصميم، زمان و موضوعات مورد تصميم گيري دگرگون شده و افراد تصميم گيرنده در هر سطح از سازمان با مسائل خاص خود درگير مي‌باشند.

فناوري اطلاعات موجب شده است که در مراحل تبديل اطلاعات از شکلي به شکل ديگر تحولي رخ داده و اطلاعات تبلور يافته در اختيار مصرف کنندگان آن قرار گيرد. در واقع فناوري اطلاعات با تغييراتي که در روند ذخيره، بازيابي، و مديريت اطلاعات ايجاد کرده نقش کتابداران و شکل‌هاي مختلف خدمات کتابخانه ها را نيز تغيير داده و آن ها را از بافت سنتي خود خارج نموده است. کاربرد فناوري اطلاعات در کتابخانه ها و مراکز اسناد به هر شکل و اندازه اساسا به سه عامل سخت افزار، نرم افزار، و نيروي انساني بستگي دارد و مفهوم اين جمله در برگيرنده انواع ابزارهاي ارتباطي از قبيل رايانه، ماهواره، راديو، تلويزيون، لوح‌هاي فشرده، تلفن، تلکس، نمابر، و بزرگراه‌هاي اطلاعاتي است. فناوري اطلاعات در بهسازي خدمات کتابخانه ها و تسريع در ارائه آن تأثير چشمگيري داشته موجب تسهيل و سرعت در ارتباط و تصميم گيري‌هاي بين مديران و کتابداران شده است.

منبع

ابراهيمي خيرآباد،فضه(1390)، ديدگاه كتابداران كتابخانه‌هاي عمومي در مورد تاثير فناوري اطلاعات بر ميزان مشارکت آنان در  فرايند تصميم گيري،پایان نامه کارشناسی ارشد،کتابداري واطلاع رساني،دانشگاه آموزشهای مجازی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0