چه  گروه هایی  درفعالیت­های توسعه حرفه ای کارکنان نقش اساسی دارند؟

توسعه کارکنان و نقش مدیران ارشد: همانند سایر فعالیت­های سازمانی، در توسعه کارمندان، نیزتعهد مدیران ارشد نقش اساسی را دارد. به علاوه مدیران ارشد سازمان می­توانند با تدوین خط و مشی­های توسعه کارکنان و برقراری ارتباط میان توسعه کارکنان با سایر سیستم­های فرعی سازمان و نیز از طریق ایجاد انسجام و یکپارچگی بین آنها مهمترین نقش را در توسعه کارکنان داشته باشد .

مدیران صف: مدیران صف به دلایلی مانند نبودن توسعه کارکنان در فهرست شرح شغل­شان، نداشتن مهارت های لازم جهت نیازسنجی، انتخاب و ارزیابی، تمایل چندانی به درگیر شدن به فعالیت­های توسعه کارکنان ندارند واین مهم معمولاً به صورت متمرکز در واحد آموزشی سازمان انجام می­گیرد. که یکی از راه های غلبه بر مقاومت مدیران صف، در برابر مشارکت در برنامه­های توسعه کارکنان این است که مدیران ارشد اولویت بالایی برای این برنامه­ها قائل شدند و مسؤولیت و اختیار فعالیت­های توسعه کارکنان را به مدیریان صف واگذار کنند. مدیران صف می­توانند با درگیر شدن و اختصاص زمان کافی برای درگیر شدن در فعالیت­های توسعه حرفه­ای کارکنان به عنوان پشتیبانی کننده اصلی برنامه­ها ایفای نقش کنند.

واحد استراتژی مدیریت منابع انسانی: تدارکات، هماهنگی، نظارت و مشارکت. سومین گروه از نقش آفرینان در امر توسعه کارکنان است که تدارکات و پشتیبانی امور مختلف توسعه کارکنان را بر عهده بگیرند. از جمله فعالیت این واحد می توان از:نظارت بر برنامه­ های توسعه کارکنان؛ پشتیبانی اطلاعات مدیران جهت ایفای نقش خود؛ تأمین بودجه لازم جهت برنامه توسعه کارکنان؛ استقرار سیستم یادگیری مستمردر سازمان نام برد.

 کارکنان، مشاوره، نیازسنجی و مشارکت: نیروی کارشاغل در سازمان، چهارمین و شاید مهمترین گروهی است که در برنامه های توسعه کارکنان نقش دارد و تک تک اعضای سازمان را شامل می شود. کلیه کارکنان باید فعالانه در فعالیت های توسعه کارکنان مشارکت داشته باشند. و همچنین جهت درگیری بیشتر کارکنان با توسعه کارکنان باید فرصت­درک نیازهای توسعه­ای و ارزیابی مهارت­های خود را دراختیار آنها قرار دهند.

منبع

بازی ، قاسم (1394) ،بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان با کار تیمی و توسعه حرفه ای از دیدگاه اعضا هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان ،پایان نامه کارشناسی ارشد دیریت آموزشی ، دانشگاه ادبیات و علوم انسانی بوعلی سینا

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0