چابکی سازمانی

سازمانهاي توليدی معاصر از دو جهت دچار چالش‌هاي عمده شده‌اند. از سويي فلسفه‌ها و تكنولوژي‌هاي جديد توليد در حال شكل‌گيري هستند و اين امر باعث از رواج افتادن شيوه‌هاي پيشين خواهد شد. از سوي ديگر مشتريان در درخواست و مطالبه محصولات و خدمات جديد در زمان كوتاه جسورتر شده‌اند . در آغاز سده‌ بيست‌ويک، جهان با تغييرات مهمي‌ در تمام جنبه‌ها روبرو شده است و رقابت بازاريابي، نوآوري‌هاي فناورانه، تقاضاي مشتريان و بازارهاي انبوه در اثر افزايش تقاضا و انتظارات مشتريان در حال قطعه قطعه شدن هستند .

این تغییرات سریع و چشمگیر، خصوصاً در صنایع الکترونیکی، منجربه توسعه جنبه‌های مختلف اقتصاد کسب و کار شده است. این جنبه‌ها شامل بازار، رقابت، نیازهای مشتری، عوامل اجتماعی و غیره می‌باشند . بنابراین، شركت‌ها يا سازمآنهاي توليدي معاصر، از دو جهت با چالش دست و پنجه نرم مي كنند. از يك‌سو، فلسفه‌ها و تكنولوژي‌هاي جديدتري از توليد به وجود مي آيند كه تكنولوژي‌هاي قديمي را از دور خاج مي سازند. از سوي ديگر، مشتريان لب مرزي حساسیت بيشتري در تقاضاي محصولات و خدمات جديد در يك دوره زماني كوتاه دارند.

به منظور مقابله با چالش­هايي كه از اين دو جهت هجوم مي­آورند، سازمآنهاي توليدي كنوني باید سريعاً در رابطه با وضعيت‌هاي رقابتي بازار خود اقداماتي را انجام دهند. در راستاي تشخيص اين روند، طي سال‌هاي گذشته عرصه توليد به سمت پارادايم نوینی تحت عنوان ؛ توليد چابك  روانه شده است. بسياري از صاحب‌نظران علمي و اجرايي، توليد چابك را رويكرد جديدي مي­پندارند. در حاليكه برخي معتقدند چابكي طي دو دهه گذشته شكل گرفته است و علت نياز به آن در سال­هاي گذشته را بايستي در ضرورت واكنش همزمان به رقابت فزاينده و شديد در محيط جستجو كرد. مثلاَ، شركت­هاي سازنده گوشي موبايل، با توجه به تقاضاي فراوان گوشي از سوي مصرف كنندگان ؛ متقاضايان ، مدل‌هاي متنوعي را با سرعت هر چه تمام‌تر به بازار عرضه نموده‌اند. روش كار توليدكنندگان خودرو نيز اين چنين است و انان با معرفي مدل‌هاي متنوع و با كيفيت، قادر به فتح بازارهاي جهاني شده­اند.

مطالعه ادبيات توليد چابك حاكي از آن است كه، اصول بنيادينِ توليد چابك، مختص و منتسب به تأسيس انجمن چابكي توسط گروهي از محققان مؤسسه ياكوكا از دانشگاه لي‌هاي در سال 1991 مي­باشد. از آن پس، بسياري از محققان به تعريف و تبيين معناي آن پرداخته و درصدد برآمدند تا با نگاهي روشن و دقيق، ‌ضرورت آن را براي همگان معرفي نمايند. مثلاَ برخي از محققان تولید چابک را ترکیبی از تولید ناب و سیستم­های تولید انعطاف­پذیر می­دانند . در اين راستا،‌ در اين بخش به توضيح مختصر تكامل رويكردهاي توليدي، تعريف توليد چابك و توانمندسازهاي ان، ‌مدل مرجع چرخه توليد چابك، ضرورت و اهميت توليد چابك و مؤلفه‌هاي شكل‌گيري آن پرداخته مي‌شود.

مفهوم چابکی و تولید چابک

واژه چابكی در فرهنگ لغات، به معناي حركت سريع، چالاك، فعال، و توانايي حركت به صورت سريع و آسان، و قادر بودن به تفكر به صورت سريع و با يك روش هوشمندانه به كار گرفته شده است .  ریشه و زادگاه چابكي ناشي از توليد چابك   است و توليد چابك مفهومي است كه طي سالهاي اخير عموميت يافته و به عنوان استراتژي موفق توسط توليدكنندگاني كه خودشان را براي افزايش عملكرد قابل ملاحظه‌اي آماده مي‌كنند، پذيرفته شده است. در چنين محيطي، هر سازماني بايد توان توليد همزمان محصولات متفاوت و با طول عمر كوتاه، طراحي مجدد محصولات، تغيير روش‌هاي توليد، و واکنش پذیری كارآ به تغييرات را داشته باشد. در صورت داشتن چنين توانمنديهايي، به آن بنگاه توليدي، سازمان چابک اطلاق خواهد شد.

تعاريف زيادي براي چابكي ارائه شده است اما هيچ يك، مخالف و متضاد با يكديگر نبوده و ناقض هم نيستند. عموماً اين تعاريف، ايده ؛  سرعت و تغيير در محيط كسب و كار  را نشان مي دهند. با توجه به جديد بودن بحث چابکی، تعريفی که مورد تائيد همگان باشد وجود ندارد. به زعم شريفي و ژانگ ؛ چابكي به معناي توانايي هر سازماني براي حسگري، ادراك و پيش بيني تغييرات موجود در محيط كاري مي باشد. چنين سازماني بايد بتواند تغييرات محيطي را تشخيص داده و به آنها به عنوان عوامل رشد و شكوفايي بنگرد. آنها در جايي ديگر چابكي را توانايي فائق آمدن بر چالش‌هاي غيرمنتظره براي مقابله با تهديدات بي‌سابقة محيط كاري و كسب مزيت و سود از تغييرات به عنوان فرصتهاي رشد و پيشرفت تعريف مي‌كنند .

برايان ماسكل ، چابكي را توانايي رونق و شكوفايي در محيط داراي تغيير مداوم و غيرقابل پيش بيني تعريف مي كند. از اين بابت، سازمآنها نبايد از تغييرات محيط كاري خود هراس داشته و از آنها اجتناب كنند؛ بلكه بايد تغيير را فرصتي براي كسب مزيت رقابتي در محيط بازار تصور كنند . ورنادات ، معتقد است چابكي را مي توان به صورت همراستايي نزديك سازمان با نيازهاي متغيركاري در جهت كسب مزيت رقابتي تعريف كرد. در چنين سازماني، ‌اهداف كاركنان با اهداف سازمان در يك راستا قرار داشته و اين دو توام با يكديگر درصدد هستند تا به نيازهاي متغير مشتريان پاسخ مناسبي نشان دهند .

پترو هيلو ؛ مي گويد چابكي يك شركت عبارتست از توانايي و قابليت انجام عمليات سودآور در محيط رقابتي سرشار از فرصتهاي مستمر، غيرقابل پيش بيني، و متغير .امير هرمزي نيز معتقد است سازمآنهاي چابك براي واكنش نسبت به شرايط متغير بازار انعطاف‌پذير بوده و از سرعت بالايي برخوردارند . زعم براون و بسانت  چابكي مستلزم واكنش سريع و اثربخش به نيازهاي بازار مي باشد .سازمان تولیدی چابک به یکپارچه سازی بخشهای طراحی، مهندسی و تولید با بخشهای بازاریابی و فروش مي‌پردازد، بطوریکه محصولات دقیقاً نیازها و خواستهای مشتریان را برای تأمین و ارضا نشانه و هدف گیری کنند. از انجا که مفهوم تولید چابک کاملاً سطوح مدیریت را در سازمان کاهش مي‌دهد، لذا فرایند تصمیم گیری راحت تر، آسانتر، سریعتر و بهتر صورت مي‌گیرد.

منبع

بیگی ده آبادی،منیره(1389)، ارتباط بين نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذيری سازمانی،پایان نامه کارشناسی ارشد، مديريت صنعتی،موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0