پیش فرض های اساسی شخصیت

می­توان ادعا کرد بدون اشاره به پیش فرض­ها، شناخت و فهم نظریه­های شخصیت و ماهیت آنها ممکن نیست، چرا که تمام تئوری­های شخصیت، براساس یک یا تعدادی ازاین فرضیه­ها استوار است.این پیش فرض­ها عبارتند از:نگرش­های مختلف به ذات شخصیت و عوامل تعیین کنندۀ شخصیت.

اکنون به توضیح هر کدام از عوامل فوق می­پردازیم :

نگرش­های مختلف به ذات شخصیت

در این موضوع سعی شده است که به ابعاد مختلف و ریشه­های تفکیکی شخصیت انسان توجه گردد. چند مورد از این ابعاد عبارتند از:

جبر و اختیار : کارل راجرز معتقد است که انسان، فقط خصوصیات یک ماشین را ندارد بلکه موجودی است که تا حدودی آزادی و اختیار دارد و می­تواند خود را بسازد و به زندگی خود معنا ببخشد.

منطقی و غیرمنطقی بودن : جرج کلی انسان را به عنوان عالم یا دانشمندی می­داند که فرایند عقلی و شناختی او، در تعیین رفتار و شخصیت او اهمیت ویژه­ای دارد، این درست برعکس نظریۀ فرویدست.فرویداعتقاد داشت که اکثر رفتارهای ما، براثرانگیزه های ناخودآگاه غریزی انجام می­شود وما هیچگونه کنترلی بر آنها نداریم.

کلی­گرایی و جزیی­گرایی: طرفداران نظریه کلی­گرایی مکتب گشتالت معتقدند که طبیعت بشر به نحوی ساخته شده است که فقط با مطالعۀ تمامیت وجودی او می­توان به شناخت او پی برد اما پیروان جزیی­گرایی بر این عقیده اند که برای شناخت انسان باید هر قسمت از اجزاء وجود و رفتار او، مستقل از دیگر اجزاء مورد مطالعه قرار گیرد.

فطرت گرایی و محیط گرایی: همیشه این سوال مطرح می­شود که چه مقدار از شخصیت ارثی و به فطرت انسان بر می­گردد و چه مقدار آن با محیط و فرهنگ او ارتباط دارد؟ فروید در نظریۀ خود شخصیت انسان را متشکل از خصوصیات فطری می­داند در صورتی که واتسون مهمترین مسئله در فرضیۀ تکاملی شخصیت را محیط و فرهنگ می­داند.

ثبات و تغییرپذیری: فروید معتقد است که ساختمان شخصیت انسان در همان اوان کودکی به طور اساسی و زیربنایی شکل می­گیرد و پس از آن تغییرات جزیی و با ثبات است. در مقابل این عقیده، با نظریه­های افرادی چون اریکسون، اریک فروم و کارن هورنای روبرو می­شویم، آنها معتقدند که شخصیت پدیده ایست متغییر و به طور دائم در حال تغییر می­باشد.

منبع

باقری،آزاده(1392)، موفقیت شغلی بر مبنای عوامل ویژگی شخصیتی سرشت و منش در کارکنان پروازی و زمینی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0