پیامدها و عواقب محوریت کار

رضایت شغلی

رضایت شغلی واکنش روان شناسانه­ی فرد نسبت به محیط کاری و موقعیت آن است. اگرچه این مطالعه سطوح یکسانی از رضایت شغلی را یافته است حتی زمانیکه شاغلان و موقعیت ها تغییر می کند و به این مورد اشاره می کند که تفاوت های فردی که هر فرد با خود محیط کاری می آورد در میزان رضایت شغلی نیز موثر است .

محوریت کار همواره بصورت کلی با مفهوم کار در ارتباط بوده است و عموما رضایت حاصل از آن را در نظر نمی گیرد. میان این دو مفهوم ارتباط نظری برقرار است. هرچه بیشتر مردم در کارشان درگیر می شوند تصویر آنها از خودشان نیز ارتباط بیشتری با کارشان می گیرد. وقتی که افراد خود را درگیر کارشان می کنند، احساس رضایت و خشنودی را نیز از تکمیل کارهای شغلیشان می گیرند . نقشی که پاداش بیشتری دارد در زنجیره و اولویت های هویتی فرد نیز برتریت می گیرد و رابطه بین رضایت شغلی و محوریت کار را نیز تقویت می کند . محققان همواره ارتباط کم تا متوسطی بین رضایت شغلی و محوریت کاری یافته اند، رضایت شغلی بعنوان عواقب و پیامد محوریت کاری دسته بندی شده است البته براساس این فرض که فردی که خود را درگیر با کارش می کند بیشتر از فردی که درگیر نیست از کارش رضایت می گیرد.

ساعات کاری

افرادی که کار کردن را بعنوان بخش مهمی از زندگیشان تلقی می کنند باید ساعات کاری طولانی تر نیز داشته باشند که این امر به معنای یافتن شغل بیشتر و یا کار کردن به ساعات طولانی تر است.

آنهایی که کار را بعنوان بخش مهمی از زندگیشان تلقی می کنند، خود را بیشتر درگیر شغلشان کرده و علاقه­ی زیادی دارند تا خود را در مراحل تکمیلی کارها و امورات ببینند. مطالعه­ی انجام شده توسط مارتین و هافر، در سال 1995 به این نتیجه رسید که کارگران تمام وقت میزان درگیری بیشتری با کارشان دارند تا کارگران یا کارکنان پاره وقت. بحثی که از این یافته ها بر می خیزد بر این عقیده است که مردم زمان زیادی را برای کار می گذارند وقتی که کارشان را بخش مهمی از تصویر و هویت فردی خود بدانند از طرفی دیگر، نیز میتوان چنین گفت که شاید مردم بصورت اختیاری به کارهای پاره وقت روی می آورند تا زمان بیشتری برای پرداختن به امور غیر شغلی داشته باشند. بنابراین افرادی که معتقدند کار بخش مهمی در زندگی شان هست زمان بیشتری را صرف امورات شغلی خود می کنند درحالیکه افرادی که به کار و شغل ارزش چندانی قائل نیستنددنبال فعالیت های شغلی دیگری بوده وتعداد ساعات کاریشان را به حداقل میرساند .

تعهد سازمانی

شخصی که کار و اشتغال را بعنوان بخش مهمی از زندگی اش تلقی می کند به تعهد کاری و سازمانی اش نیز بیش از پیش اهمیت میدهد زیرا این تعهد سازمانی نوعی مکان و شانس را برای نشان دادن علاقه­ی کاری در فرد بوجود می آورد نظریه­ی نقش کار بر این باور است افرادی که نسبت به کار خود تعهد دارند درواقع این تعهد را نسبت به سازمانی که در آن کار می کنند نیز نشان می دهند ، افرادی که ارزش بسیار بالایی به کار قائل هستند از طرفی دیگر نیز به آن مایلند که رابطه احساسی نیز با سازمانی که در آن کار می کنند برقرار سازند که همین باعث بوجودآمدن تعهد نسبت به آن سازمان می گردد به همین دلیل است که منهیم و همکارانش در سال 1997 تعهد سازمانی را تحت عنوان عواقب محوریت کار در مدل خود در نظر گرفته اند. این نتایج اکثرا در یافتن دلایل مردم برای بازنشستگی یا دست از کار کشیدن اعمال می گردد. اکثر مطالعات انجام شده رابطه­ی مثبتی بین محوریت کار و تعهد سازمانی یافته اند.

درگیری کاری

پاولی و همکاران ، اظهار کردند که محوریت کار باید همواره در بین موقعیت های کاری مختلف ثابت باقی بماند زیرا که مستقل از موقعیت شغلی خاصی است. بنابراین می توان چنان گفت که محوریت کار یک باور معیاری و اصولی یا هنجاری است که بر روی معنا و مفهوم کار بصورت کلی تمرکز می کند که این امر مستقل از هر موقعیت شغلی خاصی است، درگیری کاری ممکن است بصورت همزمان با تغییر شغل تغییر یابد. بنابراین وقتی که فردی وارد یک شغل جدید می شود باید زمانی خاص بگذرد تا بتواند خود را کامل درگیر آن کار کند درحالیکه باور و تعریف خود را از اهمیت کار در زندگی دارند. سطوح و میزان بالایی از محوریت کار باعث درگیری زیاد در آن کار می شود. زیرا اگر فردی باور داشته باشد که کار بخش مهمی از زندگی اش را تشکیل می دهد می تواند این نتیجه را نیز بگیرد که آن کار خاص نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی دیگر، اگر فردی کار را جزء بخش های بی اهمیت زندگی اش تلقی کند به کار خود نیز بیشتر از نیازهای اقتصادی و ابعاد مالی آن اهمیت نخواهد داد. بنابراین میزان پایینی از محوریت کار باعث میزان پایینی از درگیری و مشغولیت های کاری می شود.مطالعات پاولی و همکاران  و دیفن درف ، رابطه­ی نسبتا مثبتی بین محوریت کار و درگیری های شغلی بدست آورده اند.

منبع

فتاحی،ویدا(1394)،نقش ارزشها ،محوریت کار،تعهد سازمانی برروی رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت آموزشی،دانشگاه ادبیات وعلوم انسانی ارومیه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0