پاسخ دهی عاطفی

پاسخ دهی عاطفی به این موضوع می پردازد که آیا اعضای خانواده می توانند به طیف کاملی از احساسات تجربه شده از طریق وجود انسانی شان، آشکارا پاسخ دهند. یا آیا هیجان تجربه شده با محرک فراخوان آن یا بافت موقعیتی که در آن به وجود آمده هماهنگ است. دو طبقه از عاطفه مورد ارزیابی قرار می گیرد. هیجانات مرتبط با بهزیستی و رفاه که عبارت است از: عاطفه، گرمی، مراقبت، حمایت، عشق، تسلی، خوشحالی و لذت می باشند و هیجانات اضطراری که شامل: عصبانیت، ترس، غمگینی، ناامیدی و افسردگی است . در خانواده های سالم، افراد دارای ظرفیت تجربه طیف کاملی از هیجانات هستند. تجربه هیجانی، شورمندی منطقی و مداومی است که به خاطر اضطراب و اجتناب از اعضای دیگر خانواده به وجود نیامده است. اگرچه ممکن است در تجربه یک عاطفه ویژه، اعضای خانواده ظرفیت کمتر یا بیشتری داشته باشند، خانواده هایی که دارای بهترین عملکرد هستند قادرند خودشان را با این شرایط تطبیق دهند، در صورتی که عملکرد خانواده را آشفته نکند. تشخیص ظرفیت ها و محدودیتهای اعضای خانواده و توانایی برای تطبیق با آن، در واقع بخشی از آن چیزیست که بصورت عملکرد مطلوب خانواده تعریف میشود.

دلبستگی عاطفی

دلبستگی عاطفی نشان دهنده آن است که دامنه علایق و ارزش های اعضای خانواده در فعالیت ها و علایق ویژه با اعضای دیگر خانواده چگونه است. دلبستگی عاطفی می تواند به صورت پیوستاری از فقدان درگیری عاطفی تا درگیری عاطفی کامل باشد. در خانواده هایی که دارای بهترین عملکرد از لحاظ عاطفی هستند، اعضای خانواده یک درگیری همدلانه با هم دارند و اجازه نمی دهند تا تعارضات ماندگار در خانواده حاکم شود.

با توجه به میزان وابستگی اعضا خانواده با یکدیگر،انواع مختلف دلبستگی عاطفی وجودخواهد داشت:

  • غیر دلبسته : در این نوع دلبستگی، اعضای خانواده با یکدیگر بیگانه هستند و در موارد بسیاری از هم بیزاری می جویند.
  • دلبسته عاری از احساس : در چنین خانواده هایی دلبستگی عاطفی افراد خانواده از روی وظیفه است. اما در عین حال اعضا خانواده، احساسات خود را کنترل می کنند و بروز نمی دهند. مثلاً در جریان جشن تولد فرزند، پدر برای او هدیه ای تهیه می کند، اما در عین حال به فرزندش می گوید، چون وظیفه ام بود این هدیه را برایت خریدم.
  • دلبستگی خودخواهانه: در این نوع، ابراز علاقه یک عضو از خانواده بر اساس نیازهای درون روانی خویش است. او جهت برطرف شدن این نیازها با دیگر اعضا خانواده ارتباط برقرار می کند.
  • دلبستگی همدلانه: این نوع ابراز علاقه، بر اساس درک واقعی از احتیاجات دیگر اعضا خانواده است و موجب رفع نیازهای آنان می گردد.
  • دلبستگی درهم تنیده: در این نوع، ابراز علاقه عاطفی بسیار شدید است و برخی از اعضای خانواده از حمایت بیش از اندازه اعضای دیگر برخوردار هستند بنحوی که سبب آسیب پذیر شدن ساختار ارتباط می گردد.

منبع

نامنی،ابراهیم(1392)، اثربخشی خانواده درمانی راه حل مدار – ساختاری در درمان ( قطع مصرف مواد) افراد وابسته به مواد،پایان نامه دکترای تخصصی،روانشناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0