ویژگی های شخصیتی کادر پروازی

در خصوص ویژگی های شخصیتی کارکنان پروازی تحقیقاتی به شرح ذیل انجام شده است:

یافته­های فیدزگیبونس، داویس و اسکات،  نشان داد که کارکنان پروازی سطح پایینی از خشونت و تکانشگری را نشان می­دهند، همچنین آنها به این نتیجه رسیدند که خلبانان سطح پایینی ازآسیب­پرهیزی و اضطراب را دارند. در واقع طبق این پژوهش، خلبانان بسیار پرتلاش، فعال و دارای قضاوت خوب، اعتماد به نفس بالا، مسئولیت پذیر و هدفمند هستند؛ همچنین آنها دریافتند که خلبانان و مهمانداران تمایل بالایی به همکاری و فعالیت جمعی دارند .

یافته­های پژوهش فیدزگیبونس و همکاران ، دلینگر و همکاران، ناکامورا و نیرا، بارترام، فاین و هارتمن و آشنن و تلفر، در پژوهش­های خود به این نتیجه دست یافتند که کارکنان پروازی افرادی وظیفه­شناس، کاردان، پرتلاش، سخت­کوش و خستگی ناپذیر هستند، همچنین تحقیقات آنها نشان داد که کارکنان پروازی در کارهای گروهی و جمعی موفق هستند و توانایی اجتماعی و همکاری بالایی دارند.

یافته­های پژوهش دلگین، لامبرس ، رنمیستز ، برایانت و مری، در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که خلبلنان در ایده­های جدید و رفتارهای محرک­زا و پرخطر عملکرد بهتری داشتند و همچنین کارکنان پروازی نمره­های بسیار پایینی را در ویژگی آسیب­پرهیزی گرفتند .

یافته­های پژوهش هورمن و ماسچکی ، ویژگی­های مانند ثبات شخصیتی و رفتارهای قابل پیش­بینی نشان­دهنده­ی یک خلبان موفق است .

بارترام و دلی ، اکای ، ناکامورا و نیرا ، جساپ و جساپ  و رین­هارت، در پژوهش­های خود به این نتیجه دست یافتند که کارکنان پروازی از نظر هیجانی بسیار باثبات و تغییرناپذیر هستند؛ همچنین آنها افرادی برون گرا و معاشرتی هستند.

در تحقیقی دیگر ویگمن و تانجا ،نشان دادند که کارکنان پروازی در ویژگی­های برون­گرایی، استقلال و نگرش واقع­گرایانه عملکرد بسیار خوبی دارند، درحالیکه در اضطراب نمرهای بسیار پایینی را کسب کردند.

کنس، نیز در پژوهش خود به این نتیجه رسید که کارکنان پروازی عملکرد سازمان­یافته و برنامه­ریزی شده­ای دارند و وظایف­شان را خیلی منظم و صحیح انجام می­دهند. همچنین دزونیک، در پژوهش خود نیز نشان داد که خلبانانی که از نظر هیجانی با ثبات و مقاوم به اثرات محیط هستند عملکرد شغلی موفق­تری داشتند.

انتخاب شغل و اثر بخشي شغلي؛ فرايندي پيوسته و تكاملي است و با عواملي نظير عوامل شخصيتي، ارزش­هاي فردي، واقعيات محيطي، عوامل عاطفي و فرصت­هاي تربيتي بستگي كامل دارد. انتخاب شغل فرايندي است كه طي زمان خاصی انجام مي­گيرد و زمان خاص آن هنگامي است كه فرد طي آن به توافق ميان انتظارات و امكانات و خصوصيات خود برسد و با ارزش­ها و شخصيت وي همسو باشد. ارزش و اهمیت مدیر در بعد رفتار فردی در این می­باشد که با شناخت دقیق شخصیت و کاربرد آن در سازمان، تفاوت بین شخصیت­ها را تشخیص داده و مکانیسم تناسب شغل با شخصیت را تعریف نماید. بطور کلی تردیدی نیست که اگر فرد از نظر شخصیت با نوع کاری که باید انجام دهد سازش داشته باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت و نسبت به کار خود رضایت و موفقیت بیشتری حاصل می­کند. گذشته از این، هماهنگی بین شخصیت و نوع کار، مزایای دیگری هم در بر دارد. برای مثال، اگر مدیر سازمان فرد را از نظر شخصیتی بشناسد و ابعاد درونی او را مورد کارشناسی قرار دهد به بهترین شکل قادر خواهد بود که رضایت فرد و سازمان را تامین نماید. و همچنين اين كار باعث بهبود بهره­وري فردي و سازماني خواهد شد.

اینک ضمن تعريف شغل، موفقيت شغلي، نظريه­های موفقيت شغلي؛ عوامل موثر بر موفقيت شغلي، به عامل شخصيت به عنوان يكي از عوامل تاثيرگذار بر موفقيت شغلي، اشاره شد؛ از سوی دیگر الگوهایي (از جمله الگوي مایرز- بریگز؛ هالند و..)در زمينه تناسب شغل با شاغل مورد تحليل قرار گرفت. در نهايت پس از بررسي مباني نظري و تحقيقات گذشته در اين زمينه از ویژگی­های شخصیتی سرشت و منش (نوجویی، آسیب پرهيزي، پاداش وابستگی، همکاری، پشتکار، خود راهبری، خود فراروی) جهت پیش­بینی موفقیت شغلی در بین کارکنان پروازی و زمینی يك شرکت هواپیمایی استفاده شده است.

منبع

باقری،آزاده(1392)، موفقیت شغلی بر مبنای عوامل ویژگی شخصیتی سرشت و منش در کارکنان پروازی و زمینی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0