ویژگی های بازاریابی اجتماعی

در سال 1994 اندریسن تعریف قابل قبولی راارائه نمود که بیان می­کردهدف نهایی بازاریابی اجتماعی تأثیر­گذاری بر رفتارهای داوطلبانه است.وی بازاریابی اجتماعی راکاربرد تکنیک­های بازاریابی تجاری تعریف کرد که به منظور تجزیه و تحلیل، طراحی، اجراورزیابی برنامه­های تعیین شده می­باشد وبه طور داوطلبانه بررفتار مخاطبان هدف تأثیر می­گذاردومنجربه بهبود رفاه شخصی ورفاه جامعه می­گردد. چهار ویژگی بحث شده دراین تعریف عبارتند از:

-تمرکز بر تغییر داوطلبانه رفتار که بیان می­کند، بازاریابی اجتماعی به صورت اجبار یا قانونی نیست.

-بازاریابی اجتماعی تلاش می­کند تا از طریق به کارگیری اصول مبادله مسبب تغییر شود. بازاریابی اجتماعی به تشریح این موضوع می­پردازد که اگر تغییر رخ دهد برای مشتری منافع آشکاری به دنبال خواهد داشت.

-تکنیک­های بازاریابی مانند تحقیقات بازار مبتنی بر مصرف­کننده، بخش­بندی، هدف­گذاری و آمیخته بازاریابی را مورد استفاده قرار می­دهد.

– هدف نهایی  بازاریابی اجتماعی بهبود رفاه فردی و جامعه است نه سودآوری سازمان و این چیزی است که بازاریابی اجتماعی را از سایر ابعاد بازاریابی متمایز می­کند.رویکرد بازاریابی اجتماعی مفاهیم مشخصی را با خود همراه می­کند که برای دست­یابی به تغییر اجتماعی ضرورت دارد.این مفاهیم عبارتند از:

الف) مشتری مداری: بازاریابی اجتماعی با بازاریابی تجاری در تأکید بر درک، پاسخ و ارتباط با مشتری یکسانند. در رابطه با موضوعات اجتماعی ، ارتباطات از تمرکز بر پیام به در نظر گرفتن نقطه مشترک مشتری حرکت می­کند و شامل هر عاملی می­شود که در فرایند تغییر ممکن است مشتری با آن مواجه شود.

ب) تأکید بر نگهداری افراد: بازاریابی اجتماعی به دنبال فراتر رفتن از نگرش تغییر به تشویق رفتار جدید است و این اطمینان را ایجاد می­کند که رفتار جدید تا زمانی که ثابت و سازگار شود، مورد نگهداری قرار می­گیرد.

ج) انعطاف پذیری: بازاریابی اجتماعی می­تواند برای گروه­های متفاوتی از ذینفعان از جمله رسانه ها، مخاطبان هدف و قانون­گذاران به کار رود. همچنین می­تواند برای مخاطبان هدف در مراحل مختلف از آگاهی و پاسخگویی در رابطه با مسائل و رفتارها استفاده گردد. به عبارت دیگر برای آن گروه که هنوز به مسئله توجه نکرده­اند تأکید بر آگاهی خواهد بود، در حالی که برای گروهی که به رفتار متعهد شده اند، تأکید بر نگهداری آن رفتار است.

د) فرصت های مشارکت: مواجهه با موضوعات اجتماعی مانند تشویق به کاهش مصرف می­تواند فرصت­های جدیدی برای مشارکت میان افراد اجتماع، انجمن­ها و شرکت­ها فراهم کند. برای مثال یک مداخله بازاریابی اجتماعی برای کاهش مصرف انرژی می­تواند سیستم ارائه کننده انرژی، کارکنان، افراد و ادارات عمومی را درگیر کند.

منبع

قاسمی،فاطمه(1393)،تحلیل تاثیر آمیخته بازاریابی اجتماعی بر اثر بخشی تبلیغات شهری در شهرداری اصفهان،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد.

از فروشگاه بوبوک دیدن فرمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0