ويژگي هاي سازمان هاي يادگيرنده

در سازمان هاي ياد گيرنده که با عنوان سازمان هاي جديد شناخته شده اند، مديران به توانمندسازي و اقدامات مديريتي مبتني بر آن علاقه زيادي از خود نشان داده اند، اين علاقه به دليل آن است که توانمندسازي در ترويج فرهنگ يادگيري نقش بسزايي دارد. ازنظرلوتانز،سازمانهاي يادگيرنده واجد سه ويژگي مهم مي باشند:

  • آنها مدام با زير سوال بردن الگو هاي فکري رايج سازمان و به چالش کشاندن وضع موجود، عطش يادگيري را در خود زنده نگه مي دارند.
  • سازمان هاي يادگيرنده با داشتن تفکر نظام دار به ايجاد بينش مشترک، هم افزايي فکري و پذيرش انديشه هاي جديدي اشاره دارند.
  • مهم ترين ويژگي اين گونه سازمان ها اين است که با اقداماتي نظير توانمندسازي، تيم سازي و نظام پيشنهادات براي ترويج فرهنگ يادگيري تلاش مي کنند.

تاريخچه بهره‌وري

شايد به طور رسمي و جدي، نخستين بار لغت بهره‌وري، در مقاله‌اي توسط فردي به نام كوئيزني، در سال 1766 ميلادي ظاهر شد. بعداز بيش از يك قرن يعني درسال 1883،آنطور كه فرهنگ لغت شناسي لاروس بيان مي‌كند. فردي به اسم ليتر،بهره‌وري را بدين گونه تعريف كرد: قدرت و توانايي توليد كردن كه در واقع در اين جا بهره‌وري اشتياق به توليد را بيان مي كند. از اوايل قرن بيستم اين واژه مفهوم دقيق تري، به عنوان رابطه بازده (ستاده)، و عوامل و وسايل به کار رفته براي توليد آن بازده (نهاده يا داده)، را به دست آورد.

فردي به نام ارلي، در سال 1900 بهره وري را ارتباط بين بازده و وسايل به کار رفته براي توليد اين بازده عنوان کرد، در سال 1950 سازمان همکاري اقتصادي اروپايي تعريف کاملتري ازبهره وري به اين شرح ارائه داد:بهره وري خارج قسمت بازده به يکي از عوامل توليد است. بدين ترتيب مي توان از بهره وري سرمايه، بهره وري سرمايه گذاري، بهره وري مواد خام، بسته به اين که بازده در ارتباط با سرمايه، سرمايه گذاري يا مواد خام و … مورد بررسي قرار گيرد، نام برد.

منبع

شاکرنسب،مریم(1388)، بررسي توانمندسازي و كارآفريني بر بهره‌وری كاركنان پتروشيمي،پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسي صنعتي سازماني،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0