وظايف وتعهدات بيمه گر

خسارت‌هاي قابل تأمين، شامل ديه ناشي از نقص عضو و يا فوت زيان‌ديده و هزينه درمان صدمات جسمي يا رواني اوست كه بيمه‌گذار به واسطه اقدام يا دستور وي بر اساس رأي مراجع ذي‌صلاح مسئول جبران آنها شناخته شود و بر اساس شرايط اين بيمه‌نامه، بيمه‌گر متعهد به پرداخت آنها باشد.در مواردي كه با توجه به اسناد و مدارك ارايه ‌شده، مسئوليت بيمه‌گذار از نظر بيمه‌گر محرز باشد بيمه‌گر مي‌تواند قبل از صدور رأي مراجع قانوني ذي‌صلاح با جلب موافقت بيمه‌گذار و مدعي يا مدعيان، خسارت را پرداخت و تسويه كند.

 تعهدات بيمه‌گر منحصر به مسئوليت حرفه‌اي بيمه‌گذار است كه در مدت اعتبار بيمه‌نامه رخ دهد مشروط به اينكه ادعاي خسارت در طول مدت اعتبار بيمه‌نامه يا حداکثر ظرف مدت چهار سال پس از انقضاي بيمه‌نامه و حداكثر پس از ۲۰ روز اطلاع بيمه‌گذار به بيمه‌گر اعلام شده باشد. در صورت توافق بين بيمه‌گر و بيمه‌گذار اين مدت تا شش سال قابل افزايش است.اگر بيمه‌گذار به پرداخت ديه محكوم شود حداكثر تعهد بيمه‌گر در قبال هر زيان‌ديده، معادل ريالي ارزان‌ترين نوع ديه از انواع مذكور در قانون مجازات اسلامي حداكثر تا مبلغ مندرج در شرايط خصوصي بيمه نامه خواهد بود.

 بيمه‌گر بايد بعد از دريافت كليه مدارك مربوط به خسارت حداكثر ظرف ۳۰ روز، مدارك را بررسي و نتيجه را اعلام نمايد و در صورت احراز عدم استحقاق دريافت خسارت مراتب را با ذكر دلايل به طور مكتوب به بيمه‌گذار يا زيان‌ديده اعلام نمايد و در صورت قبول خسارت، بيمه‌گر موظف است حداكثر ظرف مدت ۱۵ روز پس از قبول خسارت آن را پرداخت نمايد. اگر پس از تكميل مدارك مثبته بيمه‌گر، در پرداخت خسارت تأخير نمايد، طبق حكم ماده ۵۲۲ آئين دادرسي مدني عمل مي­شود.در صورتي که مسئوليت بيمه‌گذار همزمان تحت پوشش ساير بيمه‌گران باشد بيمه‌گر موظف است بر مبناي اين بيمه‌نامه تعهدات خود را ايفا نمايد و سپس مي‌تواند براي بازيافت سهم ساير بيمه‌گران به آنها مراجعه نمايد.

وظايف وتعهدات بيمه گذار:

بيمه‌گذار مكلف است در پاسخ به پرسش‌هاي بيمه‌گر همه اطلاعات راجع به موضوع بيمه را با دقت و صداقت اعلام نمايد. اگر بيمه‌گذار در پاسخ به پرسش‌هاي بيمه‌گر عمداً از اظهار مطلبي خودداري نمايد و يا عمداً بر خلاف واقع اظهاري بنمايد قرارداد بيمه باطل خواهد بود ولو مطلبي كه كتمان شده يا بر خلاف واقع اظهار شده است هيچ‌گونه تأثيري در وقوع حادثه نداشته باشد. به علاوه، نه فقط وجوه پرداختي بيمه‌گذار به وي مسترد نخواهد شد بلكه بيمه‌گر مي‌تواند اقساط حق‌بيمه را كه تا آن تاريخ عقب افتاده است نيز از بيمه‌گذار مطالبه نمايد.

بيمه‌نامه با تقاضاي بيمه‌گذار و قبول بيمه‌گر صادر مي‌شود ولي شروع پوشش بيمه‌اي و اجراي تعهدات بيمه‌گر منوط به پرداخت حق‌بيمه به ترتيبي است كه در بيمه‌نامه پيش‌بيني شده است. چنانچه پرداخت حق‌بيمه به صورت قسطي باشد و بيمه‌گذار هر يک از اقساط موعدرسيده را به هر دليل پرداخت نكند بيمه‌گر مي‌تواند بيمه‌نامه را با رعايت ماده ۱۶ اين آيين‌نامه فسخ نمايد. چنانچه بيمه‌گر بيمه‌نامه را فسخ نكرده باشد در صورت وقوع حادثه، خسارت را به نسبت حق‌بيمه پرداخت‌شده به حق‌بيمه‌اي كه تا زمان وقوع حادثه بايد پرداخت مي‌شد پرداخت خواهد كرد مگر آنكه در شرايط خصوصي بيمه‌نامه ضوابط ديگري درج شده باشد.

 بيمه‌گذار موظف است اسناد و مدارك مربوط به خدمات پزشكي انجام‌شده در مورد هر بيمار را در صورت درخواست ‌بيمه‌گر در اختيار وي قرار دهد.بيمه‌گذار نبايد بدون موافقت بيمه‌گر در مورد مسئوليت‌هايي که تحت پوشش اين بيمه‌نامه است، تعهدي در قبال مدعي به عهده گيرد و يا وجهي به وي بپردازد مگر اينکه انجام اين اقدام مورد موافقت بيمه‌گر قرار گرفته باشد.بيمه‌گر مي‌تواند در صورت لزوم به هزينه خود دفاع از بيمه‌گذار را به مناسبت مسئوليت‌هاي موضوع اين بيمه‌نامه بر عهده گيرد. در اين‌صورت بيمه‌گذار موظف است اختيار تعيين وكيل را رسماً به بيمه‌گر تفويض نمايد.

موارد فسخ از سوي بيمه‌گذار:

  • متوقف شدن فعاليت بيمه‌گر به هر دليل.
  • عدم تمايل بيمه‌گذار به ادامه پوشش.

موارد فسخ از طرف بيمه گر :

  • عدم پرداخت حق‌بيمه در سررسيدهاي مندرج در اعلاميه‌هاي بدهكار صادره.
  • تشديد خطر و عدم موافقت بيمه‌گذار به پرداخت حق‌بيمه اضافي مربوط

محدوده جغرافيايي:

اين بيمه‌نامه فقط در محدوده جغرافيايي جمهوري اسلامي ايران معتبر است و‌ در خصوص مسئوليت حرفه‌اي بيمه‌گذار در خارج از محدوده مذكور بيمه‌گر هيچگونه تعهدي ندارد.

انواع فسخ بيمه نامه :

  • فسخ از طرف بيمه گر
  • فسخ از طرف بيمه گذار

در صورت فسخ از طرف بيمه‌گر:

بايد حق‌بيمه مدتي كه باقي مانده است به صورت روزشمار محاسبه و به بيمه‌گذار برگشت داده شود.

فسخ بيمه‌نامه از طرف بيمه‌گذار:

حق بيمه مدت بيمه براساس تعرفه كوتاه‌مدت به شرح ذيل محاسبه و بقيه آن مسترد خواهد شد:

مدت بيمه‌نامه درصد حق‌بيمه سالانه
تا ۵ روز ۵
از ۶ روز تا ۱۵ روز ۱۰
از ۱۶ روز تا ۳۰ روز ۲۰
از ۳۱ روز تا ۶۰ روز ۳۰
از ۶۱ روز تا ۹۰ روز ۴۰
از ۹۱ روز تا ۱۲۰ روز ۵۰
از ۱۲۱ روز تا ۱۵۰ روز ۶۰
از ۱۵۱ روز تا ۱۸۰ روز ۷۰
از ۱۸۱ روز تا ۲۷۰ روز ۸۵
از ۲۷۱ روز تا ۳۶۵ روز ۱۰۰

نحوه حل و فصل اختلاف:

 هرگونه‌ اختلاف‌ ناشي‌ از تعبير، تفسير و يا اجراي‌ اين‌ بيمه نامه، در صورتي‌ كه‌ از طريق‌ مذاكره‌ حل‌ و فصل‌ نشود به‌ داور مرضي‌الطرفين‌ ارجاع‌ خواهد شد. رأي‌ داور‌ مزبور قطعي‌ و براي‌ طرفين ‌لازم‌الاتباع‌ است‌. در صورتي‌ كه‌ طرفين‌ در مورد انتخاب‌ داور‌ مرضي‌الطرفين به‌ توافق‌ نرسند موضوع‌ به‌ هيأت داوري‌ ارجاع و به ترتيب زير عمل خواهد شد:

  • هر يك‌ از طرفين‌ داور‌ اختصاصي خود را‌ تعيين‌ و به‌ طرف‌ ديگر معرفي ‌مي‌نمايد.
  • داوران اختصاصي‌ قبل‌ از بحث‌ دربارة موضوع‌ مورد اختلاف‌ به‌ اتفاق‌ داور ‌ديگري‌ را به‌ عنوان‌ سرداور‌ انتخاب‌ خواهند نمود.
  • رأي‌ هيأت‌ داوري‌ با اكثريت‌ آرا، معتبر و براي‌ طرفين‌ لازم‌الاتباع‌ خواهد بود.
  • در صورتي‌ كه‌ هر يك‌ از طرفين‌ تا ۳۰ روز بعد از انتخاب‌ و معرفي‌ داور‌ طرف ‌مقابل‌، داور‌ اختصاصي‌ خود را تعيين‌ نكند و يا داوران اختصاصي‌ تا ۳۰ روز در مورد تعيين‌ سرداور‌ به‌ توافق‌ نرسند هر يك‌ از طرفين مي‌تواند حسب‌ مورد از دادگاه‌ ذي‌صلاح‌ درخواست‌ تعيين‌ داور يا سرداور ‌بنمايد.

دلايل عدم رشد وتوسعه بيمه مسئوليت حرفه اي پزشکان :

عوامل فرهنگي :تقدير گرايي واعتقاد به قضا وقدر ، گذشت ،ايثار وفداکاري مردم ايران ،ناآگاهي وبي اطلاعي قشر وسيعي از آنها وحتي پزشکان از مسائل وقوانين مسئوليت پزشکي و….به طور مستقيم بر نحوه رشد بيمه مسئوليت مدني حرفه اي پزشکان اثر گذاشته وتغيير هر کدام از اين عوامل بدون شک تاثير به سزايي بر رشد اين رشته از بيمه خواهد داشت .

ضعف قوانين ومقررات :در ارتباط با بررسي مواد قانوني مسئوليت مدني حرفه اي ،ملاحضه مي شود که به ظاهر پزشکان در ايران با توجه به اقتضاي شغل وحرفه مقدسي که دراند از يک طرف کمتر احساس مسئوليت مدني در برابر عواقب حرفه خود مي کنند واز طرف ديگر بنا به ملاحضات قانوني وفرهنگي کمتر مسئول شناخته مي شوند واين موضوع خود تاثير انکار ناپذيري بر عدم رشد بيمه مسئوليت مدني حرفه اي پزشکان خواهد داشت.

کمبود امکانات وتجهيزات پزشکي :کمبود بيمارستان هاي استاندارد ومجهز در سطح وسيعي از جامعه ، به طوري که فقدان تجهيزات خاص در بيمارستانها هميشه بهانه اي براي جراحان وپزشکان بوده که اتهامات خود را متوجه مسئولان پزشکي ودرماني کشور نمائيدوخود را تبرئه کنند .

 بي توجهي به آموزش :بدون شک علم وآگاهي از مقررات وقوانين حاکم بر هر حرفه اي عامل عمده در تعيين سرنوشت شغلي افراد شاغل در آن حرفه است لذا بايد اعتراف کرد از يک طرف قشر وسيعي از پزشکان از قوانين ومقررات مختلف مسئوليت حرفه اي خود آگاهي کافي ندارند واز طرف ديگر فعاليت در رشته هاي بيمه مسئوليت پزشکان به طور اخص نياز به کادر متخصص وصلاحيتداري از کارشناسان بيمه دارد که ضعف شرکتهاي بيمه در اين مورد به وضوح مشخص است ، بنابراين کم توجهي به اين موضوع نيز خود يکي از دلايل عدم رشد وگسترش اين رشته از بيمه در ايران است ،که بايد در اين خصوص برنامه خاص آموزشي به اجرا گذارده شود.

 نحوه پرداخت خسارت وشرايط بيمه مسئوليت مدني حرفه اي پزشکان :در حال حاضر پرداخت خسارت در رشته بيمه مسئوليت مدني حرفه اي پزشکان بر اساس نظريه تقصير ونياز به احراز مسئوليت از طريق سازمان نظام پزشکي ويا صدور حکم از طريق محاکم ذيربط صورت مي گيرد که اين موضوع سبب مي شود رسيدگي وتصفيه فوري خسارت به دلايل مختلف از جمله بطي ء بودن رسيدگي دعاوي در دادگاه ها وهمچنين عدم انطباق وارتباط دعاوي مطروحه با شرايط بيمه نامه ميسر نباشد ودر نتيجه باعث کندي کار شرکت هاي بيمه وتاخير در پرداخت خسارت شود .البته در مواردي که مسئوليت بيمه گذار از نظر بيمه گر محرز باشد ، بيمه گر مي تواند قبل از صدور راي از سوي مراجع قانوني ذي صلاح با تحصيل موافقت بيمه گذار مدعي يا مدعيان در خصوص پرداخت وتصفيهء خسارت اقدام کند .

 تبليغات :فقدان تبليغات لازم درباره فوايد بيمه مسئوليت مدني حرفه اي پزشکان ومعرفي وارائه آن در کشور،يکي از دلايل عقب ماندگي اين رشته از بيمه است.لذا پيشنهادمي شود که درنشريات داخلي دانشگاه ها ودانشکده هاي پزشکي ورشته هاي وابسته،نحوه عملکرد،فوايد ومزاياي بيمه مسئوليت مدني حرفه اي پزشکان براي اطلاع منتشر شود .بدون شک اين اقدام ،تاثير چشمگيري در جهت معرفي ،رشد وگسترش اين رشته ازبيمه خواهد داشت.

منبع

 فلاح، مجيد(1394)، رابطه بين آميخته بازاريابي و تمايل به خريد، پايان نامه کارشناسي ارشد، مديريت بازرگاني، دانشگاه آزاد اسلامي

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0