مدیریت سازمان و ارتباطات سازمانی

مدیریت سازمان 

ظهور سازمانهاي اجتماعي و گسترش روز افزون آنها يكي از خصيصه هاي بارز تمدن بشري است. جهان كنوني جهاني است كاملاً پيشرفته و تكنولوژي، اين پيشرفتهاي سريع و تكنولوژي ها انسان ها را با وضعيتي روبرو ساخته كه كمتر به گذشته شباهت دارد. يكي از اين علومي كه تحولات بسياري داشته و مورد توجه نيز واقع شده علم مديريت است. مديريت سازماني يكي از حوزه هاي اصلي مديريت مي باشد. در گذشته از سازمان به عنوان هماهنگ كننده بين افراد و كنترل آنها براي دستيابي به هدفي خاص ياد مي شد ولي امروزه سازمانها فراتر از اين رفته اند و با مفاهيمي چون فرهنگ و ارتباط، ارتباط سازماني آميخته شده اند.

ارتباط سازماني يك موضوع پيچيده است و نقش آن در عملكرد سازمان بسيار مهم است. از وظايف مديريتي، ارتباط براي هماهنگي بين اعضاء و فعاليتهاي گروهي بين افراد سازمان مهم ترين آنها به شمار مي رود. مديراني كه مديريت خود را بنا بر ارتباط بين افراد يعني ارتباط سازمان بنا نهند در نتيجه مديريتي با موفقيت مي تواند به همراه داشته باشند. در مديريت عواملي چون ارتباطات بين افراد، عوامل ارتباطات،چگونگي برقراري ارتباطات مؤثر، در سازمان از اهميت بيشتري برخوردار است.

ارتباطات سازمانی

جهان کنونی جهانی است پر از تغییرات شتابان. دگرگونیهاي بسیاري در ارکان جامعه صورت گرفته و پیشرفتهاي سریع علوم و تکنولوژي انسان را با وضعیتی روبرو ساخته که کمتر شباهتی با گذشته دارد. یکی از علومی که تحولات بسیاري داشته علم مدیریت است که پا به عرصه نوینی از حیات خود گذاشته و در پاسخ به چالشهاي محیطی به جستجوي روشهاي تازه پرداخته است. یکی از تحولات اساسی که در مدیریت ایجاد شده است تحول در نحوه نگرش به سازمان است. تا چند دهه گذشته سازمانها به عنوان ابزارهایی براي ایجاد هماهنگی بین افراد و کنترل افراد در راستاي دستیابی به اهداف بودند ولی امروزه سازمانها با نگرش وسیعتر درنظرگرفته می شوند و به مفاهیمی چون فرهنگ و ارتباطات سازمانی توجه ویژه اي می شود.

بسیاري از دانشمندان و محققان مدیریت به بررسی نقش فرهنگ و ارتباطات در عملکرد سازمانها پرداخته و تحقیقات و مطالعات فراوانی نیز در این زمینه انجام گرفته است. ارتباطات سازمانی یک موضوع پیچیده و نقش آن در عملکرد سازمان بسیار حائز اهمیت است. توجه به فرهنگ و ارتباطات سازمانی منحصر به مراکز علمی نیست، بلکه سازمانهاي تجاري و تولیدي نیز از آن بعنوان کلید موفقیت یاد نموده اند.ارتباط براي هماهنگی فعالیتهاي گروهی، اجراي وظایف رهبري و انجام وظایف مدیریتی لازم است، بنابراین مدیرانی که مدیریت خود را با توجه به مفاهیم ارتباطات سازمانی اعمال نمایند به وضوح از موفقیت بیشتري برخوردار خواهند گردید. در مدیریت اموري چون ارتباطات انسانی، عوامل موثر بر ارتباطات، گروههاي رسمی و غیررسمی، روشهاي بهبود ارتباطات و رفع موانع ارتباطی در سازمان حائز اهمیت است.

منبع

قادری،معروف(1393)، تاثیر ارتباطات سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی،پایان کارشناسی ارشد،مدیریت دولتی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0