نقش مدیریت در برنامه ­درسي آموزش ­عالی

در واقع، موفقیت یک سازمان در تأمین اهداف، اجرای برنامه­ها و انجام مسئولیت­های اجتماعی­اش تا حد زیاد، به مدیران آن بستگی دارد و اگر مدیران وظایف خود را به نحو عالی انجام دهند، سازمان به هدف­هایش خواهد رسید. برای اینکه مدیر سازمان همواره صالح­ترین فرد آن سازمان باشد لازم است که شرایط انتصاب مدیران در هر زمان یا قبلاً تعیین شده باشد و مطابق آن عمل شود .

یکی از عوامل مؤثر و مشترک در انواع مدیریت­ها و کلیه رشته­های مدیریت وجود قوانین و مقررات مناسب و رعایت آنها در هر سازمان است. اجرای عدالت در سازمانهای گوناگون از جمله سازمانهای آموزشی و نجات یافتن از روابط و اعمال نفوذ در تصمیم­گیری­ها، مستلزم وجود ضوابط و تدوین مقررات لازم است .

در سازمان­های آموزشی به خصوص دانشگاه­ها و آموزش­ و ­پرورش بسیاری دشواری­ها از نحوه اجرای برنامه­ها می­باشد. دراین بخش نظارت و کنترل دشوارتر است، در آموزش­ و ­پرورش مدیریت سالم و صحیح از یک­ سو در گرو تفویض اختیارات و از سوی دیگر به­­وجود اتفاق­نظر و هماهنگی بین گروه­های مسئول و همکاری متقابل در اجرای برنامه­ها بستگی دارد .

مدیران آموزشی بعنوان اداره کنندگان یا مسئولان سازمان­ها و واحدهای آموزشی، عوامل اصلی و تعیین کننده، آماده سازی و تأمین نیروی انسانی دیگر نهادهای تولیدی و خدماتی در جامعه هستند و در رشد و شکوفایی جامعه نقش بنیادی و حیاتی دارند. عامل موفقیت در امر بهسازی و بالاتر از آن، بازسازی این سازمان­ها به­شمار می­آیند، زیرا مدیران آموزشی شایسته و آگاه، توانایی آن­را دارند که با بهره­گیری از استعدادهای درونی، دانش تخصصی و تجربه­های شغلی، هدف­های سازمان را با به­کارگیری منابع کمتر به گونه­ای برتر تحقق بخشند.

مدیریت در آموزش­ و ­پرورش از جمله شاخه­های تخصصی در بحث علوم­ تربیتی است که وجود آن بعنوان ابزاری مناسب برای پیشبرد اهداف تربیتی در آموزش ­و ­پرورش لازم و ضروری می­رسد. مدیریت آموزش­ و­پرورش در آسان کردن جریان رشد و پرورش، پیشبرد مؤثر آموزش و یادگیری و تحقق هدف­های آموزشی دخالت و نفوذ چشمگیری دارد. در کشور ما بخش اعظم اجرای یک برنامه ­درسی نیز به­عهده مدیران و مسئولان بخش­های آموزشی می­باشد.

مراحل برنامه­ ریزی ­درسي و آموزشی

سه مرحله اساسی دربرنامه ریزی درسی وجود دارد:

طراحی: در طراحی برنامه ­درسی و آموزش و گامهای مربوط به آن، ارزشیابی حیاتی­ترین مرحله طراحی برنامه ­درسی است، که در تمام مراحل بایستی انجام گیرد.

اجرا: در اجرای برنامه ­درسی و آموزشی ارزشیابی نقش بارز و تعیین کننده دارد. علاوه براجرای برنامه در سطح وسیع، درسطح کلاس درس آنچه توسط مدرس طراحی شده همزمان با اجرا، موردقضاوت، بازنگری،تغییروتعدیل قرار می­گیرد.

ارزشیابی: پس از اجرای برنامه نیز ارزشیابی از پیشرفت یادگیرندگان، همچنین ارزشیابی از میزان مفید بودن برنامه اجرا شده انجام می­گیرد.

از آنچه بیان شد می­توان در بررسی ارزشیابی دو نکته اساسی را مورد توجه قرار داد:

  • مفهوم ارزشیابی
  • اهمیت و فواید ارزشیابی .

منبع

سنچولی،محمود(1394)، ارزشیابی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی مدیریت آموزشی، دانشگاه سیستان بلوچستان

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0