عناصرکلیدی نوآوری استراتژیک

نوآوری ارزشی: این بعد نوآوری استراتژیک ارائه ارزش به مشتری ممتاز و به طور همزمان به مشتری نو می باشد

ایجاد بازار جدید: نوآوری استراتژیک ایجاد بازار جدید است. نوآوران استراتژیک روی بخش هایی از بازار که مشابه رقبایشان است تمرکز نمی کنند بلکه به دنبال جذب انواع جدیدی از مشتریان هستند.

نوآوری ورود به بازار: نوآوری ورود به بازار سبب می شود نوآوران استراتژیک از روش قبلی که آنها به مشتریانشان خدمت می کردند منحرف گردند.

 شکستن رقابت: عنصر نهایی نوآوری استراتژیک مجبور است با این حقیقت روبه رو شود که نوآوران استراتژیک متعلق به گروه های استراتژیک موجود نیستند و بدین وسیله تعادل موجود بین رقبا را آشفته می سازند.

بررسی نوآوری استراتژیک

  • مدل تجاری جدید (شامل معماری زنجیره ارزش جدید)
  • بازارهای جدید (از طریق بازارهای جدید یا شکل دهی مجدد بازارهای موجود)
  • ارزش افزوده برای هم مشتریان و هم شرکت یا ترکیبی از هرسه.

نوآوری استراتژيک تعریف خواهد شد به عنوان یک چارچوب از ابعاد به هم پیوسته محتوا، مفهوم و فرآیند تسهیل کننده کاربرد خلاقیت و نوآوری برای مدیریت استراتژیک به منظور مقدور ساختن تمایز استراتژیک و مزیت رقابتی از طریق تعریف مجدد مدل تجاری طراحی مجدد مرزهای بازار ایجاد بازارهای جدید و بهبود ارزش برای مشتریان و خود شرکت.

فرآیند نوآوری استراتژیک

فرآیند های استراتژی می توانند روی سه موضوع جداگانه زیر هم پوشانی داشته باشند:

تفکر استراتژیک: تمرکز آن روی استراتژیست است و در مورد اینکه چگونه مدیران باید تفکرشان را برای دستیابی به فرآیند منطقی و موفق استراتژیک سازماندهی نمایند سوال می کند.

فرم دادن استراتژی: تمرکز آن روی استراتژی و در مورد اینکه چگونه مدیران باید فعالیت­های تعیین استراتژی را برای دستیابی به فرآیند فرم دهی استراتژی موفق شکل دهند سوال می نماید.

 تغییر استراتژیک : تمرکز آن روی سازماندهی کردن است و درمورد اینکه برای دستیابی به فرآیند نوسازی (تجدید) استراتژیک چگونه باید تغییر سازماندهی شود سوال می­کند.

چرخه نوآوری استراتژیک

مرحله اول: طرح ایده و فکر (شروع نوآوری استراتژیک با طرح یک ایده و فکر جدید و تسهیم دانش و تجربة پنهان)

مرحله دوم : مفهوم سازی ( قرار دادن ایده، دانش و تجربه­ها در کنار یکدیگر و ایجاد مفاهیم با آشکار ساختن دانش و تجربة پنهان)

مرحله سوم: بهینه سازی ( مقایسة مفاهیم صریح با معیارهای صحیح، تایید صحت راه حل­های پیشنهادی و انتخاب بهتری آن­ها)

مرحله چهارم: اجرای راه حل (اجرای آزمایشی راه حل یا پروژه و کسب دانش و تجربة جدید به منظور بهبود عملکرد)

مرحله پنجم: تسط بر دانش ( جمع آوری، تدوین و تسهیم دانش و تجربة آشکار، تشخیص دانش و تجربة پنهان و همچنین شکاف های موجود بین آن­ها برای استفاده در آینده)

 عوامل موثر در تحقق نوآوری استراتژیک

پنج عامل موثر در تحقق نوآوری استراتژیک در یک سازمان عبارتند از:

  • تمرکز بر اهداف
  • آزادی عمل
  • تنش خلاقانه
  • انتشار منابع
  • تنوع ژنتیک

منبع

سخن سنج ،ژیلا (1394)،بررسی رابطه بین سیستم مدیریت دانش مشتری با نوآوری استراتژیک مبتنی بر بازار صادرات صنعت فولاد شاهین بناب ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ،دانشگاه ارومیه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0