نقش قوانین و مقررات

وجود قوانین مشخص و نافذ، نیاز اساسی زندگی اجتماعی است و از آغاز ایجاد مدنیت و آشکار شدن جوامع بشری، همواره قوانین و مقررات خاصی در بخش‌های مختلف زندگی انسان وجود داشته و او را از موجودی سرکش و آزاد به سوی موجودی تابع و پایبند سوق داده است. امروزه، الزام شركت‌ها به پاسخگويي و ارایه اطلاعات درباره عملكرد خود، پيش از هر چيز مستلزم وجود قوانين جامع و لازم الاجرا است. از این رو، شفافیت قوانین و مقررات داخل هر کشور نیز از جمله مسائلی است که باید به صراحت حیطه‌های فعالیت‌های اقتصادی را بیان کند. ضامن شفافیت عملکرد در بخش دولتی و خصوصی و پشتیبانی از طرف قوانین و مقررات شفاف است. قانون سازی لازمه توسعه و پیشرفت هر جامعه ای می باشد.

در ميان مجموعه‌ مقررات مؤثر بر حوزه اقتصاد، قانون اجرای سیاست‌های اصل 44، قانون تجارت، قانون بازار اوراق بهادار و قوانين مالياتي نقش مهمي در روند توليد و سرمايه‌گذاري و رونق يا ركود آن دارند.‌ شفافیت این قوانین و مناسب بودن آن‌ها با نیازهای جامعه و از همه مهمتر اجرای درست آن‌ها، نقش به سزایی در کارایی بازارها بازی می‌کند. صراحت قانونی در موارد اقتصادی، امکان انجام سرمایه‌گذاری‌های موفق و سودآور را بیش‌تر و فساد را کمتر می‌کند. لازم به ذکر است که جامعيت قوانين و مقررات و در نظر گرفتن منافع همه مشاركت‌كنندگان بازار و ممانعت از هرگونه سوگيري کاری بسيار سخت است و همچنین صرف اجراي قوانين و مقررات، دستيابي به شفافيت را تضمين نمي‌كند، بلكه جامعيت اين قوانين از جهت در نظر گرفتن همه‌ي لايه‌هاي مشاركت‌كنندگان بازار بسيار مهم است.

در ميان موانع متعدد توليد و سرمايه‌گذاري، عاملي كه رفع آن از ديگر موانع مهم‌تر و در عين حال، امكان‌پذيرتر است، تغيير و اصلاح قوانين و مقررات است. با توجه به سرعت تغییرات و فرایند جهانی‌سازی، لازم است قوانین متناسب با نیاز جامعه تغییر یابد. در غیر این صورت شرکت‌ها کارایی خود را از دست می‌دهند و از چرخه تجارت خارج می‌شوند. ضعف و عدم شفافیت در ساختار قانونی منجر به بروز مشكلات ناشی از كسب و كار شده و اقتصاد زیر‌زمینی را تقویت می‌کند. اقتصاد زيرزميني موجب مي‌شود كه آمار و اطلاعات فعاليت‌هاي اقتصادي نارسا، كُند و ناقص باشند و تصميمات و سياست‌ها دقيق، روشن و سازنده‌ نباشند.

منبع

نظری، علی(1393)، ریسک و بازده در سرمایه گذاری های جایگزین طلا، ارز و سهام، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0