تأثیر برنامه و ساخت نظام آموزشی در فرایند تدریس

ساخت نظام آموزشی هر جامعه اعم از نگرشها، باورها، برنامه ها و آيين  نامه ها، می­تواند روش تدریس معلم را تحت تأثیر قرار دهد. آیین نامه­های خشک و انعطاف­پذیر، تصمیم گيري هاي غیر تخصصی در پشت درهای بسته، گزینش معلم، توجه یا عدم توجه نظام آموزشی به نیازهای شاگردان و جامعه، اصالت دادن نظام به محتوا و برنامه­ها به جای رشد و تحول همه جانبه، عدم نظارت و روال سالم و ارزشيابي هاي اصولی و غیر اصولی، همه و همه می­توانند فعالیت مدرسه، از جمله تدریس معلم را تحت تأثیر قرار دهند. در بررسی ساختار نظام آموزشی، از نظر «برنامه» و «چگونگی» اجرا، دو نظام کاملاً متمایز می­توان تشخیص داد.

برنامه­ی متکی بر اصالت مواد درسی

برنامه­ متکی بر اصالت مواد درسی دارای ویژگیهای زیر است:

  • هدف آموزش و پرورش انتقال محتوای برنامه­ی درسی از یک نسل به نسل دیگر است.
  • یک برنامه­ ثابت برای همه­کشور اجرا می­شود.
  • محتوای برنامه مقید به متن تنظیم شده است.
  • هر درس به طور مستقل و جدا و بدون ارتباط با مواد دیگر تدریس می­شود.
  • رعایت انضباط يكنواخت در آموزش مواد درسی برای همه­ معلمان الزامی است.
  • نتیجه­ فعالیت آموزشی از نظر معلم و شاگرد، بیشتر به حافظه سپردن و گذراندن امتحان و گرفتن نمره است.
  • اجرای برنامه­های آموزشی بیشتر به سمت نگهداری و ارائه یک نظام ثابت آموزشی سوق داده می­شود.

در چنین نظامی معلم آزادی عمل و ابتکار چندانی ندارد. او بدون توجه به تفاوتهای فردی محتوایی یکسان را با روشی ثابت، به همه­ی شاگردان ارائه می­دهد و با توسل به شیوه­های درست و نادرست، سعی می­کند بر تعداد قبولی شاگردان کلاس بیفزاید. برنامه­های درسی برای شاگردان خسته کننده است و آنان از محیط مدرسه و کلاس چندان رضایتی ندارد.

تأثیر فضا و تجهیزات آموزشی در فرایند تدریس

معلم خوب در شرایط محدود نیز می­تواند مؤثر واقع شود. اما شكي نیست که فضا و تجهیزات آموزشی مناسب در کیفیت تدریس معلم بسیار مؤثر است.کثرت شاگردان، نداشتن میز و نیمکت، کیفیت نامطلوب تخته گچی ، عدم نور کافی، کلاسهای سرد و تاریک با پنجره­های مشرف به خیابان، غیر بهداشتی بودن کلاس و نداشتن زمین بازی، کتابخانه، نمازخانه، آزمایشگاه و صدها امکانات دیگر می­توانند روش تدریس معلم را تحت تأثیر قرار دهند،که چون دراین تحقیق مهارت های حرفه ای معلمان در دوره راهنمایی مورد بررسی قرار گرفته است لذا به ویژگی های آموزش وپرورش دوره راهنمایی واهمیت آن پرداخته شده است.

منبع

حاجی زاد،محمد(1390)،مقايسه مهارتهاي حرفه اي معلمان دروس علوم پایه و علوم انسانی دوره راهنمایی،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0