نقش تصویر در یادگیری

تجربه بصری انسان نخست به خاطر یادگیری، فهم و واکنش او نسبت به محیط اوست: قدیم ترین مطلب ضبط شده به وسیله انسان به صورت تصویر است ونزدیک به سی هزار سال پیش ترسیم شده است. بنابراین اولین نگارههای انسان شوق انسان به یادگیری رانیز نشان می دهد. یادگیری در انسان به صورتهای مختلف انجام می پذیرد. یکی از این روشها دیدن تصاویر است. انسآن ها با نگاه کردن به عکسها، طرحها و تصاویر، آن ها را به ذهن منتقل و به صورت تصویر در مغز خودشان بایگانی می کنند .پس تصاویر در یادگیری نقش مهمی را ایفا  می کنند و باعث فعال سازی قوه یادگیری در ذهن می شوند.

مغز ما علاقه زیادي به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت بصري دارد. حتی ارتباط میان اشیا و اطلاعات را به شکل بصري ذخیره می کند نه لغوي. براي مثال به سه لغت مداد، تلفن و تلویزیون فکر کنید- چه چیز اول به ذهنتان می آید؟ آیا به حروف تشکیل دهنده این لغات فکر می کنید یا به شکل فیزیکی آن ها؟ پس همانطور که مشاهده می کنید درك و یادگیري صورت فیزیکی و بصري داده ها و اطلاعات براي مغز ما به مراتب آسانتر از فهم شکل نوشتاري آن ها است. حدود 75 درصد از یادگیری انسان متعارف با حس بینایی، 13 درصد با حس شنوایی، 6درصد باحس لامسه، 3 درصد با حس بویایی و 3 درصد نیز از با حس چشایی به دست می آید.این امر اهمیت راهبردهای دیداری در فرایند مطالعه و یادگیری دانش آموزان را نشان می دهد. کتابهای درسی و آموزشی که فاقد عکس و تصویر باشند باعث دلزدگی می شوند و یادگیری چندان زیادی رابه وجود نمی آورد. بنابراین برای ارتقای میزان بهره وری و كیفیت فعالیت تدریس تصویر می تواند به شیوه های گوناگون برای درك بهتر اطلاعات دیداری دركتابهای درسی، مانند: تاریخ، جغرافیا، زمین شناسی، زیست شناسی، ریاضیات، آمار، رایانه، شیمی، و دروس رشته های هنری مانند: فیلم، سینما و گرافیك مورداستفاده قرار گیرد.

رابطه تصویر وسبک یادگیری

روش تدریس و یاد گیری با یک دیگر رابطه مستقیم دارند. اینکه دانش آموزان چگونه یاد  می گیرند، یعنی سبک یاد گیری. سبک یادگیری به  مجموع راه هایی که معمولا فرد از آن ها برای حل مسئله، تفکر و یادگیری استفاده می کند می گویند. به لحاظ تفاوتهای فردی هر دانش آموز شیوه ی انفرادی و خاصی برای یادگیری دارد. هماهنگی میان روش های یاددهی و سبک های یادگیری دانش آموزان به اثر بخشی بهتر می انجامد با توجه به آنچه در اهمیت تصویر و نقش آن در یادگیری در مباحث گذشته  ذکر شد به اهمیت سبک یادگیری پی می بریم و لزوم توجه دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت، مربیان و معلمان محترم به این مقوله در به کارگیری راهبردهای نوین تدریس براساس سبک های یادگیری را بیشتر می کند.

ویژگی سبک یادگیری دیداری

افرادی دارای خصوصیات سبک دیداری هستند 65 درصد جمعیت را شامل می‌گـردند. خــصوصیات اینگونه افرادبه قرارزیر است بـا مشـاهـده و تـرکیـب تـصـاویـر بـا اطلاعات، اطلاعات را به ‌خاطر می‌سپارند بـرای بـرقـراری ارتـبـاط با دیگران و همچنین سازماندهی اطلاعات از تصاویر، نقشه‌ها و نمودارها استفاده می‌کنند. مـعـمـولا بـرای بـه خـاطـر آوردن مطـلبی چشمان خود را برای تجسم آن در ذهن خود می‌بندند. معمولا افرادی مرتب و منظمی می‌باشند. ـ این‌گونه افراد در تجسم اشیاء، طرحها و نتایج در ذهن خود توانا می‌باشند. ـ معمولا در کلاس درس نیمکتهای ردیف جلو را اشغال می‌کنند. ـ تمایل به برداشتن یادداشت‌های مفصل و با جزئیات فراوان دارند. جذب کتاب های مصور می گردند. ـ در به ‌خاطر آوردن لطیفه‌ها مشکل دارند ـ برای برجسته ساختن نکات کلیدی از ماژیکهای با رنگ روشن استفاده می‌کنند. بنابراین سبک یادگیری مجموعه راههایی برای حل مساله و یادگیری  است که هر فردی با توجه سبک یادگیری خود  باید آن را انجام دهد. در سبک یادگیری دیداری هم چنانچه ذکر شد 65 درصد انسآن ها و دانش آموزان وقتی تصویری را می بینند با علاقه بیشتری به یادگیری می پردازند. بنابراین با توجه به اهمیت مساله در صورت ممکن  با تولید بیشتر کتب درسی به صورت اینفوگرافی و تصویرسازی جذاب دانش آموزانی که دارای سبک یادگیری دیداری هستند زودتر توسط معلم کشف و استعدادیابی می شوند؛ این هم یکی دیگر از قدرتهای اینفوگرافی است.

منبع

نظری، سحر(1395)، بررسی تاثیر آموزش با استفاده از اینفوگرافیک بر تفکر انتقادی در درس تاریخ دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی95-1394، پایان نامه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه رازی کرمانشاه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0