نوآوری در برنامه بازاریابی

یکی از راه‌های ارائه ارزش بیشتر به مشتریان، نوآور بودن است. نوآوری در برنامه بازاریابی و خارج شدن از روال مرسوم بازاریابی، به‌گونه‌ای است که برای مشتریان معنادار باشد. تبادل دانش ضمنی بین واحدهای فروش و بازاریابی بعنوان کاتالیزوری برای نوآوری در بازاریابی عمل می‌کند. اینگونه که با یکپارچه‌سازی چشم اندازها، مدل‌های ذهنی و فنون حل مساله باعث بوجود آمدن خلاقیت می‌شود. با اشتراک دانش ضمنی، نیروهای فروش به پرسنل و کارکنان سایر واحدهای عملیاتی، درک عمیق‌تری از محیط کاری و مشتریان شرکت می‌دهند. این دانش باعث کمک به بازارمحوری که مشوق نوآوری در شرکت است می‌گردد. توسعه نوآوری در برنامه‌های بازاریابی بر مبنای فهمیدن دقیق و جزئیات مربوط به مشتری است. همانگونه که لی و همکاران(2011) اشاره کرده‌اند، با جمع‌آوری اطلاعات و دانش مشتریان، شرکتی که توانسته باشد اطلاعات بیشتری را کسب نماید، می‌تواند تا برنامه‌های بازاریابی خود را برای نیازهای برآورده نشده مشتریان بهتر از رقبای خود برنامه‌ریزی و اجرا نماید.

اکثر سازمانها نوآوري را مزیتی رقابتی و مدیریت نوآوري را امري اجتناب ناپذیر می‌دانند وحتی صاحب‌نظران معتقدند که نوآوري رمز بقاي سازمان است. درحالی‌که برخی از سازمان‌ها بحث مدیریت نوآوري را به صورت درون سازمانی دنبال می‌کنند، عده‌اي از صاحب‌نظران و سازمان‌ها به صورت فراسازمانی به این موضوع می‌نگرند. ماحصل نگرش فراسازمانی به موضوع مدیریت نوآوري پدیدارشدن ضرورت تعاملات بین سازمانی در این زمینه و به تبع آن تشکیل سازمان‌هایی خاص با هدف بسترسازي تعاملات بین سازمانی براي شناسایی، پرورش وتکامل ایده‌هاي نو است.

فوا (1998) معتقد است که نوآوري استفاده از ابزارهاي نوین تکنولوژیک و دانش بازار براي عرضه محصول یا سرویس نو به مشتریان است. همچنین طارق خلیل (1381) معتقد است که نوآوري به مفهوم ارائه محصول، خدمات یا فرایندي جدید به بازار از طریق ایجاد کاربردهاي جدید از تکنولوژي‌هاي موجود یا خلق و تجاري کردن تکنولوژي‌هاي جدید است. از نظر شومپیز، نوآوري حتی به جنبه‌هاي فنی نیز محدود نمی‌شود و دربرگیرنده جنبه‌هاي سازمانی نیز می‌باشد. منظور از نوآوري، خلاقیت متجلی شده و به مرحله‌ي عمل رسیده است، به عبارت دیگر نوآوري یعنی اندیشۀ خلاق تحقق یافته؛ نوآوري همانا ارائۀ محصول، فرایند و خدمات جدید به بازار است؛ نوآوري بکارگیري توانایی‌هاي ذهنی براي ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است. نوآوري و ابداع، کاربردي و عملی کردن افکار و اندیشه‌هاي نو و بدیع ناشی از خلاقیت است. نوآوري تبدیل خلاقیت به عمل است و از دیدگاه مدیریتی، فرآیندي که از تصور شروع و به انتشار تجاري محصول یا خدمت جدید ختم می‌شود. نوآوري فرایندي است که کارآفرینان توسط آن فرصت را به ایده‌ي قابل عرضه به بازار تبدیل می‌کنند.به کمک این ابزار است که کارآفرینان به تغییرات شتاب می‌دهند، در حقیقت نوآوري فرآیند اجراي خلاقیت است. به عبارت دیگر نوآوري تحقیق بخشیدن و عملیاتی کردن ایده‌هاي نو و به طور کلی تبدیل خلاقیت به تشبیه عینی است. نوآوري انواع مختلف دارد:

  1. نوآوري بنیادي
  2. نوآوري در فرآیند
  3. نوآوري در محصول
  4. نوآوري مبتنی با ساختن
  5. نوآوري در خدمات
  6. نوآوري در بازاریابی.

منبع

ملاجعفر، الناز(1397)، شناسایی و رتبه بندی عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی و فروش در وب سایت های اینترنتی B2C در شهر تهران (در حوزه لوازم خانگی)، پایان ‏نامه کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0