نظريه‌هاي مربوط به رضايتمندي زناشويي

در مورد رضايتنمندي زناشويي، محققان اين رشته، نظريه‌هاي مختلفي دارند که در ادامه به برخي از آن‌ها اشاره مي‌شود. هر کدام از اين نظريه‌ها به ازدواج و زندگي مشترک از يک منظر نگاه مي‌کنند. برخي به دوام ازدواج و اينکه تداوم زندگي مشترک در همسران به چه شکل درمي آيد، برخي به ازدواج به عنوان يک مدل اقتصادي مي‌نگرند که چنانچه پاداش در ازدواج بيشتر از هزينه‌هاي آن باشد، رضايت بيشتري در زندگي وجود خواهد داشت، بعضي هم مراحل مختلف يک زندگي مشترک را از ابتدا تا انتها بررسي مي‌کنند که زندگي در هر دوره دستخوش چه تغييراتي مي‌گردد، و دسته اي از اين نظريه پردازان به باورها و عقايدي که زوجين در زندگي مشترک دارند، مي‌پردازند .

نظريههاي طبقه بندي ازدواجهاي بادوام

بررسي کوبر ، و هاروف ، در مورد ازدواج‌هاي رضايت بخش، منجر به توسعه يک طبقه بندي از ازدواج‌هاي با دوام شده است و پنج مدل از روابط مشخص گرديده است که به قرار ذيل مي‌باشد:

مدل فقدان و کم تحرکي حيات و زندگي:انطباق و جور شدن به ميزان کم که همسران نه تنها در تعارضات بلکه در علايق نيز اين چنين هستند.دراين مدل هر چند اشتياق و علاقه سالهاي اوليه کم رنگ شده است، بنظر نميرسد که طرفين علاقه مند به ترک رابطه باشند.

مدل خو گرفته با تعارض :اين دوره با درگيري و مشاجره زياد مشخص مي‌شود و طرفين به خوبي اين جنگ و جدال را تحمل مي‌کنند هر چند که چنين کاري براي آن‌ها واقعا لذت بخش هم نمي باشد.

مدل هم خويي منفعلانه :انطباق و سازش راحت و بي دردسر؛ زوجين مانند روابط با ديگران به راحتي با يکديگر جور مي‌شوند.

مدل کلي:ويژگي اين مدل هميشه در کنار يکديگر بودن و داشتن علايق متقابل شديد است.

مدل حيات زندگي:در اين مدل هر چند طرفين تا حد زيادي به يکديگر وابسته هستند اما يکديگر را محدود نمي کنند و در مقايسه با مدل کلي به يکديگر فرصت بيشتري را براي رشد و پيشرفت شخصي مي‌دهند.

منبع

محمدی،سیمین(1391)،بررسی میزان رضایت زناشویی وویژگی های شخصیتی ازدواج زنان قبل از17سالگی وبعداز 25سالگی ، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،آموزشهای نیمه حضوری پردیس علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0