نسخه های گوناگون درمان ذهن­آگاهی

در دو دهه­ی اخيرعلاوه بر ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی، تعداد زيادي از مداخلات و درمان­هاي دیگر مبتني بر ذهن­آگاهي ظهور كرده­اند، اين مداخلات شامل تمرين توجه متمركزاست كه درآن فرد توجه خود را روي يك محرك خاص همچون تنفس، احساس­هاي بدني و غيره در طول يك دوره­ی­ زماني خاص متمركز مي كند و براي اين كار از تكنيك­هاي آرامبخش ذهني و جسمي و فنون شناختي بهره مي­گيرند . كه از آن جمله مي­توان به موارد زیر اشاره کرد؛

روش كاهش اضطراب مبتني بر ذهن آگاهي ؛ هدف این روش آموزش ذهن آگاهی به بیماران به منظور افزایش رویکردهای ذهن­آگاهی برای مواجهه با موقعیت های استرس­زا است. این روش در گروه هایی آموزش داده می­شود که هدف یادگرفتن مهارت­های مقابله با استرس و تنظیم هیجان است .

ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی؛ یک مداخله­ی گروهی است که مهارت­های ذهن­آگاهی را با تکنیک­های درمان شناختی ترکیب می­کند تا فرد بر افکار خود متمرکز شود، البته بر خلاف درمان شناختی ، در این شیوه­ی درمانی هدف تغییر محتوای فکر نیست ، بلکه فرد یاد می­گیردتا افکار و احساساتش را به شیوه­ای متفاوت ببیند.

رفتار درمانی دیالکتیکی: بعنوان یک رفتاردرمانی چند بخشی توصیف شده است، چرا که تفکر دیالکتیکی را با آموزش یک سری از مهارت­ها مانند مهارت­های ذهن­آگاهی ترکیب می­کند. موفقیت این شیوه­ی درمانی در درمان اختلال شخصیت مرزی، سوء­مصرف مواد و اختلال خوردن به اثبات رسیده است.

درمان پذیرش و تعهد : در این روش درمانی عناصر رفتاری و ذهن­آگاهی و تعهد با­هم ترکیب می­شود. هدف این شیوه­ی درمانی بهبود بخشیدن انعطاف پذیری روانی از طریق آموزش تعهد وبودن درزمان حال است. در این شیوه از تکنیک های درمان شناختی رفتاری، گشتالت درمانی و درمان ذهن­آگاهی استفاده می­شود.

ذهن­آگاهی مبتنی بر پیشگیری از عود: ترکیبی است از تمرین ذهن­آگاهی همراه با درمان پیشگیری از عود برای سوء­مصرف­کنندگان مواد که از تکنیک­های ذهن­آگاهی مانند دیدن افکار به عنوان وقایع ذهنی زمان حال وپذیرش افکار استفاده می­کند .

منبع

اعراب شیبانی،خدیجه(1392)،اثربخشی مداخلات روانشناختی برشاخصهای سلامت جسمی وروانی، پایان نامه دکترای تخصصی،روانشناسی سلامتی،دانشگاه پیام نور تهران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0