مکانیسم عمل ذهن­آگاهی

فنون ذهن­آگاهي در افزايش آرام­بخشي عضلاني و كاهش نگراني، استرس و اضطراب مؤثر مي­باشد. به­نظر مي­رسد مكانيسم اصلي ذهن­آگاهي خودكنترلي­توجه باشد چرا كه متمركزكردن مكرر توجه روي يك محرك خنثي مثل تنفس، يك محيط توجهي مناسب بوجود مي­آورد . مطالعات محدودي روي اثربخشي مداخلات و تكنيك­هاي مبتني بر ذهن­آگاهي صورت گرفته است كه از آن جمله مي­توان به پژوهش هاي ليندن، روي اثر بخش بودن ذهن­آگاهي روي اضطراب امتحان و پيشرفت تحصيلي، و مطالعه مرداك، روی افزايش توجه و آرامش عضلاني و بررسي مفيد بودن اين تكنيك­هاي روي افزايش تنظيم توجه اشاره كرد.

شناخت­درماني مبتني بر ذهن­آگاهي شامل مديتيشن­هاي مختلف، يوگاي­كشيدگي، آموزش­مقدماتي درباره­ی افسردگي، تمرين مرور بدن و  چند تمرين شناخت­درماني است كه ارتباط بين خلق، افكار، احساس و حس­هاي بدني را نشان مي­دهد تمام اين تمرين­ها، به نوعي توجه به موقعيت­هاي بدني و پيرامون را در« لحظه­ی ­ حاضر»میسرمي­سازد و پردازش­هاي خودكار افسردگي­زا را كاهش مي­دهد.  در اين شيوه، منابع حسي مانندالگوهاي معنايي است.  تمرين­هاي بدني، باعث تغيير شكل مدل طرحواره مي­شود.

درذهن­آگاهی، فرددرهرلحظه از شیوه­ی ذهنی آگاه می­شودومهارت­های شناسایی شیوه­های مفیدتر را فرا می گیرد.برای ذهن،دوشیوه­ی اصلی در نظر گرفته می­شود: یکی؛ بودن  و دیگری؛ انجام دادن. در ذهن­آگاهی فرامی­گیریم که ذهن را از یک شیوه بسوی شیوه­ی دیگر حرکت دهیم. ذهن­آگاهی مستلزم راهبردهای رفتاری، شناختی و فراشناختی ویژه برای متمرکز کردن فرآیند توجه است که  به نوبه­ی خود به جلوگیری ازمارپیچ فروکاهنده­ی خلق منفی – فکر منفی – گرایش به پاسخ­های نگران کننده و رشد دیدگاه جدید و پدیدآیی افکار و هیجان­های خوشایند منجر می­شود .

اثر بخشی درمان ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی

درمان­هاي مبتني بر ذهن­آگاهي بواسطه­ی  اين كه به هردو بعد جسماني و ذهني مي­پردازد داراي اثر بخشي بالايي براي درمان برخي اختلالات باليني و بيماري­هاي جسماني گزارش شده است. تاکنون پژوهش­های زیادی اثربخشی آموزش این شیوه­ی درمانی را نشان داده­اند،  برای مثال پژوهشگران 145 بیمار افسرده­ی  بهبودیافته را آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی دادند و بعد از 60 هفته پیگیری، نتایج نشان دادند که احتمال افسردگی مجدد دربیمارانی که ریسک بالای برگشت بیماری را داشتندبرای مثال،افرادی که سه دوره یا بیشتر افسردگی را تجربه کرده بودند40درصدشده است، در­حالیکه این احتمال در افراد افسرده­ای که این آموزش را ندیده بودند،66درصد بود. تیزدل و همکاران، به نتایج مشابهی اشاره کردند که نشان می­داد میزان عود از 78 درصد به 36 درصد کاهش پیدا کرده است.  در پژوهش دیگری، سون، نیکلیک، پاپ و پاور ،231 دانشجوی دانشگاه پنسیلوانیا را بطور تصادفی به دو گروه 10 نفری آزمایشی و کنترل تقسیم کرد و با هدف پیشگیری از اضطراب و افسردگی آنها راتحت آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی قرار داد.  پس از یک دوره­ی یک­ساله پیگیری، شرکت­کنندگان در دوره­ی آموزشی نسبت به گروه کنترل به طور معنی­داری اضطراب وافسردگی  ونگرشهای ناکارآمد کمتری داشتند.

در مورد تاثیر ذهن­آگاهی بر بیماری­های مزمن، فولی ، بایلی، هوکستر، پرایس و سینکلیر، 115نفرازبیماران سرطانی را بعنوان گروه نمونه انتخاب کردند و برایشان برنامه­ی آموزشی هشت هفته­ای، هفته­ای یک جلسه، ذهن آگاهی گذاشتند،10هفته بعد نتیجه­ی پیش­آزمون و پس­آزمون­ها نشان داد که شرکت­کنندگان در مقیاس­های اضطراب، افسردگی و نگرانی کاهش معنادار و در مقیاس کیفیت زندگی بهبود معناداری نشان دادند.

در تحقیقات متعدد دیگر درباره­ی اثر بخشی مداخله­ی ذهن­آگاهی بر سرطان و درد مزمن نتیجه نشان داد که در این بیماری ها مداخله­ی ذهن­آگاهی منجر به کاهش مشکلات هیجانی و افزایش خلق و خو در این بیماران شد. در مطالعه­ی سون و همکاران، با هدف بررسی اثر بخشی مداخله­ی ذهن­آگاهی بر بیماران دیابتی که در آن دو گروه بیمار دیابتی، گروه کنترل و گروه مداخله شرکت داشتند، نتیجه­ی تحقیق نشان داد که شرکت در گروه مداخله منجر به افزایش کیفیت زندگی، کاهش میزان فشار خون و اضطراب، استرس و افسردگی در این بیماران شده بود.بیماران دیابتی که در گروه مداخله­ی ذهن آگاهی شرکت کرده بودند نسبت به گروه کنترل در شاخص فشار خون و میزان HbA1cکاهش معناداری نشان دادند.

ذهن­آگاهي مبتني بر شناخت­درماني ، براي اولين بار در ايران در حوزه­ي اختلالات خوردن مورد استفاده قرار گرفت. ذهن­آگاهي مبتني بر شناخت­درماني در كاهش­چاقي موثراست و نتايج حاصل از پيگيري يك ماهه، پايداري نتايج را نشان داد.

منبع

اعراب شیبانی،خدیجه(1392)،اثربخشی مداخلات روانشناختی برشاخصهای سلامت جسمی وروانی، پایان نامه دکترای تخصصی،روانشناسی سلامتی،دانشگاه پیام نور تهران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0