موانع و محدوديت­هاي كارآفريني سازماني

ما اين مبحث را با چند سؤال بديع آغاز مي‌كنيم: چرا سازمان‌هاي بزرگ كارآفرين نيستند؟ چرا اين سازمان‌ها نمي‌توانند مانند سازمان‌هاي جديد و نوظهور، كارآفرين باشند؟ اگر هدف اصلي كارآفريني را رشد سريع يك فعاليت اقتصادي تا سرحد امكان بدانيم، بسيار مضحك است، چرا كه دست­يابي به چنين هدفي، به ناچار موجب ايجاد يك سازمان بزرگ مي‌شود. در مورد اين­كه چرا سازمان‌هاي بزرگ مانع كارآفريني مي‌شوند، و اين­كه چرا در دست­يابي مجدد به يك سطح كارآفريني كه آن را از دست داده‌اند، ناموفق هستند؛ دلايل متعددي وجود دارد. در ادامه، برخي از موانع كارآفريني سازمان‌هاي بزرگ تشريح مي‌گردد.

تلاش‌ها براي تعقيب كارآفريني در بخش دولتي با موانع متعددي مواجه بوده است. بر طبق ديدگاه كورنوال و پرلمن، برخي از مهم‌ترين اين موانع عبارتند از:

كثرت و ابهام اهداف كه باعث فلج شدن مديريت مي‌شود. استقلال مديريتي محدود شده توأم با استعداد بالاي مداخله‌جويي‌ها كه باعث سرخوردگي و مأيوس شدن از نوآوري مي‌گردد؛ از آن­جا كه اقدامات مديران دولتي در معرض ديد مردم قرار داشته و حساسيت زيادي نسبت به آن­ها وجود دارد، نتيجه آن افزايش رفتار مديريتي محافظه‌كارانه در مديران دولتي است. سيستم‌هاي پاداش نامناسب كه باعث بي‌انگيزگي در ريسك‌پذيري مي‌شود؛ كوتاه‌مدت‌نگري كه باعث تضعيف تفكر بلندمدت‌نگري شده كه آن نيز به نوبه خود بر ابتكارات كارآفرينانه اثر منفي مي‌گذارد؛ تظاهر به كاركردن از سوي كاركنان و برنامه­هاي رسمي از عوامل بازدارنده کارآفرینی سازمانی هستند؛ قيد و بندهاي مربوط به خط‌مشي‌ها و سياست‌هاي پرسنلي كه منجر به كاهش توانايي مديران براي برانگيختن زيردستان مي‌شود. .

کارآفرینی سازمانی

دیمیتراتوس و لیوکاز و کارتر، طی پژوهشی تحت عنوان رابطه بین کارآفرینی و عملکرد بین المللی: اهمیت محیط داخلی، به بررسی اثر شرایط محیطی بر رابطه بین کارآفرینی و عملکرد بین المللی پرداختند. در این پژوهش، فعالیت­های بین المللی 152 شرکت یونانی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می­دهد که عدم هماهنگی در داخل کشور نقش مهمی را در عدم تعدیل مثبت رابطه کارآفرینی و عملکرد بین­المللی ایفا می­کند.به اعتقاد اسمیت، محیط تأثیر شگرفی بر نگرش انسان بر خود و بر دیگران دارد، لذا، نوع برخورد مدیریت سازمان با افراد آن میتوانددرظهور رفتارهای کارآفرینانه بعنوان یک تسهیل کننده اساسی عمل کند.

موریس و همکاران ، طی مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که نوآوری و زمینه­سازی برای آن منشأ تغییر محصول، فرآیند، راهبردها، حوزه کاری و الگوی سازمانی است. به اعتقاد ایشان استفاده از اصول مدیریت کارآفرینانه پایدار با تحریک کارآفرینی سازمانی باعث کشف، خلق، ارزیابی و بهره­برداری از فرصت­های کارآفرینانه خواهد شد.

آکتان و بیولت، در تحقیقی با عنوان  اثرات کارآفرینی سازمانی بر عملکرد مالی در بازارهای نوظهور ، از 312 شرکت فعال در ترکیه به این نتیجه رسیدند که کارآفرینی سازمانی با چهار بعد نوآوری، خطر­پذیری، پیشگامی و رقابت تهاجمی در جهت بهبود عملکرد مالی شرکت­ها در کشورهای در حال توسعه است.

شیپرز و همکاران ، در تحقیق خود با عنوان پرورش قابلیت­های کارآفرینی سازمانی از 315 شرکت در آفریقای جنوبی به این نتیجه رسیدند که رهبر استراتژیک شرکت باید از کارآفرینی سازمانی با ابعاد نوآوری، ریسک­پذیری، پیشگامی و استقلال پشتیبانی کند و هم­چنین پاداش­هایی را برای رفتار کارآفرینانه تخصیص دهد تا بدین ترتیب قابلیت کارآفرینی سازمانی تقویت شود.

کیم و یانگ،در مقاله­ای تحت عنوان اثر سیستم مارپیچ سه­گانه و محیط بر کارآفرینی منطقه­ای: شواهد تجربی از ایالات متحده، به بررسی اثر مارپیچ سه­گانه روابط دانشگاه و صنعت، دولت و عوامل محیطی در ایالات متحده در سطح منطقه­ای پرداختند و تأثیر این سیستم را بر روی نرخ تولد و زوال شرکت­های ایالات متحده بررسی کردند. نتایج تحقیق نشان داد که در مناطق با کارآفرینی بالا از بین سه حوزه در سیستم مارپیچ سه­گانه، دانشگاه به عنوان یک عامل مهم میانجی کارآفرینی تلقی می­شود و در مناطق با کارآفرینی پایین، عوامل سه­گانه فقط نرخ تولد شرکت را تحت تأثیر قرار می­دهند، در زمینه بررسی رابطه مدیریت دانش و متغیرهای دیگر از جمله: خلاقیت، فرهنگ سازمانی، بالندگی سازمانی و غیره تحقیقات متعددی انجام گرفته است؛ اما در زمینه مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی پژوهش­های قابل ذکری انجام نشده است، با توجه به این­که که فرهنگ سازمانی و خلاقیت بر کارآفرینی تأثیرگذار هستند و از آن­جایی که مدیریت دانش هم یکی از عوامل تأثیرگذار بر خلاقیت و نوآوری است و عوامل انسانی و فرهنگ سازمانی نیز بر مدیریت دانش تأثیر می­گذارند، فرض بر این است که، مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی نیز  با هم رابطه داشته باشند.

منبع

زارع،هانیه(1392)، نقش مدیریت دانش در کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات،پایان نامه کارشناسی ارشد،علم اطلاعات ودانش شناسی، دانشکده­ی علوم تربیتی و روان­شناسی شیراز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0