مهمترين روش­هاي مديريت فرايند محور در سازمان  چیست ؟

مهم­ترين روش­هاي مديريت فرايند محور در يك سازمان عبارتند از :

  • تخصيص مجدد حق تصميم گيری : اجرای سيستم مديريت فرايند محور، مستلزم گذار از ساختار سلسله مراتبی فرمان دهی و کنترل گذشته به رويکرد غيرمتمرکز تقويت کارکنان است. در اين رويکرد، اختيارات کارکنان بيشتر و کنترل بر آنان کمتر می شود.
  • ساختار سازمانی متناسب : سازمان­ها بايد نوعی ساختار ايجاد کنند که درعين اينکه مديريت فرايندی را تسهيل می کند مزايای تخصصهای وظيفه ای را نيز حفظ کند. تشکيل تيم های ميـــــان وظيفه ای با دادن حق تصميم گيری کافی به آنان يکی از بهترين راههای جمع بين اين دو رويکرد است.
  • سيستم اندازه گيری عملکرد : هر سازمان بايد يک سيستم اندازه گيری عملکرد طراحی کند که کارکنان را برای فعاليت درجهت نيل به اهداف سازمان برانگيزاند. برای ارزيابی کارکنان در شغلهای فعلی شان رويکردی سيستماتيک به اندازه گيری عملکرد موردنياز است. هدف سيستم اندازه گيری عملکرد ايجاد ارتباط بين مشارکت هريک از کارکنان و موفقيت کلی سازمان است.درواقع اين سيستم بايد بتواند سهم هريک ازکارکنان را در موفقيت سازمان محاسبه کند.عملكرد هر سازمان را ميتوان در عملكرد فرايندهاي آن ملاحظه نمود و با شناسايي و تحت كنترل قرار دادن آن فرآيندها ، كل سازمان را كنترل كرد اما هر فرايندي از زواياي مختلف قابل بررسي و نظارت مي باشد.هر مجموعه اي از يكسري فرآيندها تشكيل گرديده و تعامل و عملكرد فرآيندها در نهايت منجر به ايجاد يك خروجي در سازمان مي گردد. حال چنانچه فرآيندهاي موجود در سازمان بدرستي شناسايي شده و با انجام مطالعه دقيق، مديريت شوند، مي توان به حصول نتيجه و ارتقاء سازمان اميدوار بود.اثر بخشي در يك فرآيند، زماني ايجاد مي گردد كه بتوان مديريت صحيحي روي آن انجام داد. در واقع با مديريت مناسب فرآيند، خواسته هاي يك فرآيند به نتيجه رسيده در نتيجه از اثر بخشي لازم برخوردار خواهد بود. چرا كه مديريت به تعبيري عبارتست از استفاده بهينه از منابع براي دستيابي به اهداف. لذا چنانچه مديريت فرايند در مجموعه اي موجود باشد، از منابع و وروديها براي دستيابي به اهداف فرآيند ( خروجيهاي مورد انتظار) بصورت بهينه استفاده خواهد گرديد و اين موضوع خود منجر به افزايش اثر بخشي درفرآيند و نهايتا سازمان خواهد شد.براي آنكه اين مقصود برآورده گردد ، ابتدا بايستي تمامي فرايندهاي سازمان بصورت مناسب و كامل شناسايي شوند و سپس هر يك از فرايندها با توجه به رويكردهايي كه در زير اشاره مي شود ،مورد بررسي قرار گيرند.

منبع

باحور ،ناصر (1369)،بررسی تاثیر مدل سازی هدف گرای فرایندهای سازمانی با رویکرد تقسیم و غلبه در آموزش پرورش ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت ،دانشگاه آزاد اسلامی نراق

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0