آشنایی با تاریخ و اساطیر

تاریخ اسلام از زمان مبعوث شدن پیامبر و حتی قبل از آن دارای درسهای بسیاری است ، مشقات و رنجهایی که پیامبر اکرم متحمل شدند تا به تبلیغ دین مبین خود بپردازند  و باعث به وجود آمدن اسطوره های بزرگی چون مولا علی (ع) حمزه سیدالشهدا، بلال ، یاسر ، و ….شد، و  باعث سربلندی و سرافرازی هر انسان آزاد اندیشی خواهد بود .

هویت ایرانی در تحقیق حاضر

تاریخ و اساطیر ایران :

اسطوره از واژه یونانی  هیستوریا ، به معنی جستجو ، آگاهی و داستان گرفته شده است و برای بیان این مفهوم در زبان اروپائی ، از بازماندۀ واژه یونانی  میتوس ، به معنی سخن و افسانه استفاده شده است .اسطوره شناسی، بخشی از مردم شناسی فرهنگی است که دربارۀ پیدایش و آفرینش جهان و هستی ، نقش ایزدان و پهلوانان و ارتباط انسان با طبیعت و هستی سخن می گوید .اسطوره شنتسی با بررسی گونه های اساطیری به تاریخ ، علوم سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی یاری می رسانند .

اسطوره ها به مثابه نخستین و دیرینه ترین خاستگاه تفکر انسانی ، نقشی موثر و برجسته در « ساخت معنا» داشته اند . از این منظر اسطوره ها در برگیرندۀ باورهای مقدس انسان در مسیر تحولات و تطرات اجتماعی جوامع ابتدائی اند . به طوریکه پلی میان انسان ، پدیده های جهانی پیرامونش و نظام کائنات می سازند .

پیشینه هر قوم به منزله شناسنامه فرهنگی اوست . شناخت درست هویت خویشتن لازمه بقا و تکامل هر قوم و ملت است . کارکرد این نیاز اجتماعی چنان شدید و حیاتی است که ملت های جدید و نوپا که در طول تاریخ گذشته موفق به وحدت و تشکیل دولت نشده و بنابراین به راستی تاریخ  خود و آگاهی تاریخ ندارند امروز می کوشند تا تاریخی برای خود بتراشند و حتی جعل کنند .

کشور ایران از گذشته دور در چهار راه حوادث قرار داشته است و حوادث تلخ و شیرین بسیاری را دیده است . این سرگذشتها پیامدهای خواسته و ناخواسته فراوان دارد . و دارای دست کم یک کار ویژه پنهان  به تقویت ذخیره خاطه ایرانی مربوط می شود . رویدادهای تاریخی تلخ و شیرین و ارجاع مرتب به آنها موجب می شود که ایرانی ها با یادآوری این حوادث ناخواسته هویت و گذشته و تاریخ کشورمان را در ذهن مرور کنند . مثبت یا منفی بودن این حوادث فرقی ندارد

تاریخ پیروزیها و شکست ها و داستان جنگها و خیانت ها و مبارزه ها بر سر قدرت و فتح سرزمینه های جدید رشته های روایتی را پدید می آورد که بیش از مجموعه منفرد رویدادها معنا دارد و به صورتی کل گرایانه مفاهیم و مدلولات خاصی را تداعی می کند .

مهربانی و صلح دوستی ایرانی :

گل نيلوفر را که در تمام نقاط تخت جمشيد حجاري شده ، ميتوان نماد تمدن هخامنشي دانست . اين گل که در اکثر تصويرها در دست شاه و بزرگان ديده مي شود سمبلي از صلح و دوستي است . ميتوان گفت که اين گل مهرباني و صلح دوستي ايرانيان را نشان مي دهد . گفته ميشود 12 گلبرگ اين گل 12 ماه سال را نشان ميدهد . سطح فرهنگ هر قوم با علاقه مندي و استفاده آنان از گل رابطه مستقيم دارد .

تصوير زياد گلها در تخت جمشيد علاوه بر اينکه خوشبويي و زيبايي اين مکان را نشان ميدهد ، دليلي بر بالا بودن سطح فرهنگ ايرانيان آن زمان نيز است نيلوفر يک نشان تاريخي است : پيداست که گل نيلوفر براي آرياييان باستاني مظهر پيدايش مينويي و جاويداني بود زيرا نيلوفر آبي تنها آويده يي بود که در مرداب هاي خاموش و بي جنب و جوش پديد مي آيد . نيلوفر آبي گلي سفيد بزرگ و زيبا بوده و بوي خوش و ملايم دارد و با برآمدن آفتاب باز و با فرو رفتن آن بسته ميشود و بدين انگيزه مظهر خورشيد است و با ميترا همبستگي دارد.

اگر به اخبار و روش کوروش کبیر و سیره طاغیانی که با او به جنگ برمی خواستند و یا همت او برای نجات مظلومان مراجعه شود ، در می یابیم که وقتی بر سران ماد ، لیدیا ، بابل ، مصر و یاغیان بدوی در اطراف بکتریا ، ظفر یافت با آنان رفتار کریمانه و خیر خواهانه داشته است . نوع برخورد کوروش کبیر که ابوالکلام آزاد وی را « ذوالقرنین » قرآن می نامد و علامه طباطبائی نیز آن نظر را تائید کرده است ، پس از فتح بابل با یهودیان از ریشه دار بودن این جنبه ازهویت ایرانیان حکایت دارد .

از جمله داریوش که بر دخمه ای در نقش رستم نقش بسته است , آنچه حق من است پسند من است و آنچه ناحق است از آن بیزارم ،تاییدی بر این مدعاست . رفتار ایرانیان در جریان جنگ تحمیلی در قرن بیستم بویژه با اسیران جنگی ، که رفتاری انسانی و بی سابقه بود ، نشان دیگری از تبلور این شاخص اصالت مندی قوم ایرانی است .گروسه در باره بشردوستی ایرانیان می گوید :  حس بشر دوستی و حب نوع و روح زنده و با ثبات ایرانی به تمدن کهنسال این سرزمین مانند تمدن یونان و روم ، ارزش جهانی داده است …پایداری ایرانیان در طی قرون متمادی به آنان فرصت داده است که تمدن درخشانی بر پایه بشردوستی به وجود آورند .

منبع

رستگاری یزدی،مینا(1391)، بررسی عوامل مؤثر در شکل گیری هویت ایرانی – اسلامی در دانش آموزان دوره ابتدایی،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاداسلامی تهران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0