مهارت هاوتمایلات تفکرانتقادی

هالپرن،تفکر انتقادی را استفاده از مهارت­ها یا استراتژی­های شناختی می­داند که احتمال پیامد مطلوب را افزایش می­دهد. تفکر انتقادی تفکری است هدف­مدار، منطقی و جهت­دار که در حل مسأله وشکل دادن استنتاج ها، پیش بینی احتمال­ها و تصمیم­گیری مورد استفاده قرار می­گیرد. او تفکر انتقادی را هم­چنین در برگیرنده ارزیابی فرآیند تفکر می­داند و انیس ، پل، ولیپمن،  معتقدند که حداقل دو عنصر در تفکر انتقادی اساسی است. اولین عنصر بررسی و ارزیابی دلایلی است. که مستلزم مهارت­های لازم برای درک درست، و ارزیابی دلایل وادعاها است. عنصر دیگر روحیه انتقادی است که شامل آمادگی­ها، نگرش­ها خصوصیات ذهنی و صفات شخصی است. بنابراین تفکر انتقادی دارای مهارت­ها و توانایی­هایی است. مهارت­های آن عبارتند از: تحلیل‌گری، استدلال ، تبیین و توجیه ،ارزیابی ، خود تنظیمی ، و تفسیر است. با استفاده از این مهارت­ها، به طبقه بندی معانی مختلف می­پردازیم. شایستگی تجارب و اظهارات را ارزیابی کرده و مفاهیم و استدلال­ها و دلیل­ها را توصیف و تبیین می­کنیم. تبیین­ها با توجه به یافت انجام می­شود و افراد با تفکر انتقادی از طریق خود نظم­دهی به کنترل فعالیت شناختی خویش می­پردازند. از سوی دیگر تمایلات وگرایش­ها در تفکر انتقادی اشاره به تمایل و خواسته­های افراد به تفکر انتقادی دارد .

تمایلات و گرایشات تفکر انتقادی اشاره به تمایل و خواسته­های افراد به تفکر انتقادی دارد. تمایل برای به کارگیری تفکر انتقادی، یکی از حیطه­های شخصیت است. گرایش­های تفکر انتقادی بر اساس انگیزه درونی صورت می­گیرد. پژوهشگران این حوزه هفت تمایل عمده­ی تفکر انتقادی را جستجوگری حقایق ، فراخ اندیشی، تحلیل­گری، نظامندی، اعتماد به تفکر انتقادی خود، کنجکاوی و بلوغ در قضاوت می­دانند.

پل و الدر، از ملاک­های جدید برای تفکر انتقادی نام می­برند که برخی از آن ها عبارتنند از : دارا بودن اطلاهات و داده­ها، مشخص کردن فرض­ها و پیش فرض­ها، داشتن اهداف عینی است. گرایش به تفکر انتقادی را توانایی متفکران در درگیر شدن با تفکر خودشان معنی می­کنند آن­ها معتقدند که این امر زمانی امکان­پذیر است که فراگیران معیارها و استانداردهای دقیق برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی تفکر خویشتن انتخاب و به طور منظم از این معیارها و استانداردها برای کیفیت تفکر خود بهره ببرند.

 آدمی از آغاز پیدایش روی این کره خاکی، همواره نسبت بویژگیهای رفتاری خود کنجکاو بوده است و در جست و جوی راه و روش برای درک مسئله و شناخت راه­هایی برای حل آن بوده­اند اما امروز با وجود دشوارهای اجتماعی و فرهنگی، پیچیدگی‌های تکنولوژی و صنعتی، بمباران اطلاعات، نیازمند بهره‌گیری بیش از پیش  از نیروی تفکر به ویژه تفکر نقاد است تفکر انتقادی این امکان را فراهم می‌کند که به تصمیمگیری بهتر با وجود ارزیابی شرایط موجود کمک کنددر بین بهم ریختگی اطلاعات و راه‌حلی جهت حل این دشواریها کمک کند.علی­رغم توافق عمومی دربار­ه اهمیت توجه به تفکر انتقادی و پرورش آن،درباره­ تعریف و ماهیت این نوع تفکر نظرات مختلفی هست .

منبع

رشیدی،ریحانه(1393)،ارتباط بین سبک های هویت وسلامت اجتماعی بانقش واسطه گری به تفکر انتقادی دردانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی،دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه خوارزمی

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0