مفهوم سلامت روان براساس رويکردهاي مختلف روانشناسي

رويکرد زيستي:

مکتب زيست شناختي در مطالعه رفتار انسان، بيشترين اهميت را براي بافت ها و اعضاي بدن قائل مي شود. طبق ديدگاه اين مکتب سلامت روان زماني وجود خواهد داشت که بافت ها و اندام هاي بدن به طور سالم کار کنند. اين مکتب براي تبيين بيماري هاي رواني به پديده و اختلال هاي فيزيولوژيک اهميت داده و معتقد است که هرگونه اختلال در دستگاه عصبي و فرايندهاي شيميايي بدن، اختلال رواني به همره خواهد آورد. طبق اين ايده سلامت رواني عبادت است از نظام متعادلي که خوب کار مي کند. اگر تعادل به هم بخورد، بيماري رواني ظاهر مي شود.

رويکرد تحليل رواني:

مکتب روانکاوي معتقد است بهداشت رواني يعني کنش متقابل و موزون بين سه عنصر مختلف شخصيت: نهاد، من و من برتر. به نظر برخي از روانکاوان، سلامت رواني زماني تضمين مي شود که من با واقعيت سازگار شود و همچنين تکانش هاي غريزي نهاد به کنترل درآيد. حتي برخي از روانکاوان از قابليت سازگاري فراتر رفته و مي گويند که فرد بايد بين سه ساخت شخصيت، تعادل برقرار کند. بنابراين اگر بين نهاد و من برتر تعارض به وجود آيد، بيماري رواني ظاهر خواهد شد و در حالت عدم تعادل، فرد احساس تنش مي کند و براي حفظ خود ابزارهايي را به وجود مي آورد که مکانيزم هاي دفاعي ناميده مي شوند. براي حفظ سلامت روان، من بايد بتواند بين تعارض هاي نهاد و من برتر، تعادل به وجود آورد.

رويکرد رفتار گرايي:

مکتب رفتارگرايي معتقد است که بهداشت و سلامت رواني به محرک ها و محيط وابسته است. اين ديدگاه به رفتار و تعامل آن با محيط تأکيد دارد و بدين ترتيب آنچه را که مکاتب ديگر بيماري رواني به حساب مي آورند، از ديدگاه رفتارگرايان، رفتاري است که مثل ساير رفتارها آموخته شده است. بنابراين مکتب رفتارگرايي در تعريف سلامت روان بر سازگاري فرد با محيط تأکيد دارد و معتقد است بهداشت رواني نيز رفتاري است که آموخته مي شود.

رويکرد انسان گرايي:

تأکيد اين مکتب بر خودشکوفايي است. مکتب انسان گرايي معتقدست که سلامت روان يعني ارضاي نيازهاي سطوح پايين و رسيدن بسطح خودشکوفايي.از ديداين مکتب،هر عاملي که انسان رادرسطح ارضاي نيازهاي سطوح پايين نگه داردوازخودشکوفايي اوجلوگيري کند،اختلال رفتاري به وجود خواهد آورد.

منبع

ورعی،حمیده(1392)،بررسی مقایسه ای رابطه بهزیستی معنوی باشادکامی وسلامت عمومی دردانشجویان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشکده ادبیات وعلوم انسانی شهید باهنرکرمان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0