همگرایی اطلاعات و ارتباطات

همگرايي به ادغام شدن چندين كاركرد در يك محصول واحد اشاره دارد كه به اين همگرايي، همگرايي تكنولوژيكي مي‌گويند؛ از قبيل كامپيوترها كه علاوه بر متن به ارائه گرافيك و تصوير نيز مي‌پردازند و تلفن‌هاي همراه كه متن و گرافيك را به خوبي صدا منتقل مي‌نمايند. اين همگرايي منجر به تغييراتي در زمينه زير‌ساخت‌هاي ارتباطي، توليدات اطلاعاتي و ارتباطاتي و خدمات گرديده است؛

ابزارها و وسايلي كه به هر طريق موجب توليد، انباشت، پردازش و اشاعه اطلاعات مي‌شوند كه اساس آن بر مبناي رايانه و ارتباطات از راه دور است، فناوري ارتباطات و اطلاعات گويند. در اين تعريف، كامپيوترها اساساً كار پردازش و انباشت اطلاعات را انجام مي‌دهند و ارتباطات از راه دور امكانات پخش و توزيع اين اطلاعات را در سطح بسيار وسيعي فراهم مي‌نمايند. زماني كه صحبت از كامپيوتر مي‌شود هر دو جنبه مدنظر قرار مي‌گيرد. اين همگرايي موجب توسعه دسترسي به ارتباط، كاهش هزينه و رشد اقتصادي و به دنبال آن شركت مؤثر در اقتصاد جهاني و جوامع اطلاعاتي گردید. وظيفه اصلي اين فناوري، اشاعه اطلاعات و تسريع هر چه بيشتر جريان مبادله اطلاعات است .

اطلاعات همواره در فرايند برقراري ارتباط است كه خود را نشان مي‌دهد، به گونه‌اي كه زماني ارتباط ميان دو عنصر برقرار مي‌گردد، همواره اطلاعاتي در اين بين مبادله گشته و زماني كه اطلاعاتي به دست گيرنده مي‌رسد اين اطلاعات حتماً از طريق يك مجراي ارتباطي مناسب منتقل گرديده است؛ البته اطلاعاتی بودن پيام، بسته به نگرش قبلي گيرنده و تصميمات بعدي وي مربوط است. بنابراين، نمي‌توان اطلاعات را از ارتباطات و ارتباطات را از اطلاعات جدا نمود. حتي نمي‌توان گفت كه اطلاعات پايه ارتباطات است يا ارتباطات سنگ بناي اطلاعات را به وجود آورده است. در واقع، ميان اين دو مفهوم رابطه تعاملي دو طرفه و همزمان وجود دارد .از سويي، انبوه اطلاعات نيازمند پيشرفت مجراي ارتباطي و پيشرفت اين مجرا نيازمند اطلاعات است .

بالاخره، انقلاب ارتباطي و اطلاعاتی معاصر از سويي موجب پيدايي و فراگيري انواع فناوريهاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي شده كه از طريق آنها انواع فعاليتها و استنباط‌هاي افراد را مي‌توان به اشتراك گذاشت، و از سوي ديگر موجب شكل‌گيري نظام ارتباطي تله ماتيك از تركيب ارتباطات راه دور و انفورماتيك و فضاي جديد شد كه جوامع، گروهها و افراد مي‌توانند در آن گردهم آيند و به بحث و تبادل نظر بپردازند و هر جا كه امكان مشاركت گسترده وجود داشته باشد و خدمات عمومي ايده‌آل فراهم باشد، اين نظام مي‌تواند سواي انتقال انحصاري اطلاعات، فرصتي را نيز براي تبادلات فرهنگي و علمي فراهم آورد .

جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات

یکی از شعارهای رایج در قرن 21 واژه جهانی شدن است. تعریف واحدی از جهانی شدن وجود ندارد، اما یک ویژگی عمده جهانی شدن که بر آن توافق نظر وجود دارد ایجاد یکپارچگی در اقتصاد، سیاست، محیط زیست، توسعه اجتماعی و … است. به عبارتی”جهانی شدن” به فرایندی اطلاق می‌شود که طی آن جریان آزاد اندیشه، کالا، خدمات و سرمایه در سراسر دنیا میسر شده و موجبات رفاه و سعادت بیشتر شرکت کنندگان فراهم گردد .

جهانی شدن جوی را ایجاد کرده است که کسب اطلاعات لازم برای پیشرفت هم‌آهنگ با رشد اقتصاد جهانی و جذب سرمایه‌های خارجی به ارتباطات الکترونیکی نیاز است. اطلاعات برای پیشرفت انسان ضروری است و امروزه به کالایی تبدیل شده است که قابلیت خرید و فروش دارد. بدون ارتباط و سرمایه لازم برای تکنولوژی، دیگر اطلاعاتی وجود نخواهد داشت و بدون اطلاعات هیچ رشدی وجود ندارد و توانمندی‌های اطلاعاتی لازم برای جهانی شدن و حضور موفق در عرصه جهانی امری غیرممکن خواهد بود .

منبع

صادق‌زاده وایقان، علی(1390)، جریان اطلاعات در پژوهشکده‌ها، رساله دکتری، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0