اختلال شخصیت اجتنابی

 ویژگی­های اصلی اختلال شخصیت اجتنابی عبارتند از گریز دایم از جمع، احساس حقارت و حساسیت بیش از حد به نظرات منفی و انتقادات دیگران. این ویژگی­ها در اواخر کودکی یا اوایل نوجوانی ظاهر می­شوند و در انواع زمینه­های به چشم می­خورند، از جمله زمینه­های اجتماعی، شغلی و تعاملات  میان­فردی. افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی از انتقاد، عدم تأیید و عدم پذیرش می­ترسند و همیشه فکر می­کنند که دیگران می­خواهند از آن­ها ایراد بگیرند و کارهایشان را تقبیح کنند. به علت این ترس­ها، مبتلایان به اختلال شخصیت اجتنابی، از مدرسه، کار و همه فعالیت­های اجتماعی اجتناب می­کنند و نمی­توانند با کسی دوست صمیمی شوند، مگر مطمئن باشند دوستانی که می­یابند هرگز از آن­ها ایراد نخواهند گرفت. این افراد معمولاً خجالتی هستند و از ترس مسخره شدن یا خجالت کشدن درباره خود هیچ حرفی نمی­زنند.

آن­ها اطلاعات و نظرهای مبهم را به شیوه منفی تفسیر می­کنند. مثلاً وقتی کسی می­گوید :من از کیفیت کار شما بسیار شگفت­زده شدم، آن را انتقاد و عدم تأیید تفسیر می­کنند، در حالیکه این جمله می­تواند به معنای ستایش و تعریف نیز تلقی شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی با غریبه­ها اصلاً راحت نیستند و به هر قیمتی سعی می­کنند از مواجهه با افراد غریبه دوری جویند. به همین دلیل، ریسک­پذیری ندارد، به فعالیت­های جدید دست نمی­زنند و حتی اگر ترفیع شغلی آن­ها باعث مسئولیت بیشتر و تعامل بیشتر با مردم شود، آن را رد می­کنند.افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی اعتماد به نفس ضعیفی دارند و از اینکه منزوی هستند و نمی­توانند از مزایای مراودات اجتماعی و روابط صمیمانه­ای که دیگران از آن­ها لذت می­برند بهره ببرند از دست خود عصبانی می­شوند. اختلال شخصیت اجتنابی با فوبیای اجتماعی خصوصیات مشترک زیادی دارد و اکثر کسانی که لیبل ابتلا به این اختلال را دریافت می­کنند، مبتلا به فوبیای اجتماعی نیز تشخیص داده می­شوند. تفاوت این دو در این است که افراد مبتلا به فوبیای اجتماعی معمولاً در موقعیت­هایی که باید عملکرد اجتماعی خوبی داشته باشند، مضطرب می­شوند مثلاً سخنرانی در مقابل دیگران یا مصاحبه شغلی،اما در اختلال شخصیت اجتنابی به طور کلی تعاملات فردی و روابط اجتماعی و نیز انتقاد و عدم پذیرش احتمالی از سوی دیگر باعث ترس و اضطراب فرد می­شود.

بعضی شواهد نیز نشان می­دهد که اختلال شخصیت اجتنابی، به طور کلی با سایر رفتارهای اجتنابی مثل اجتناب از هیجان، عقاید جدید و رویدادهای غیراجتماعی، ارتباط دارد .بر خلاف افرادی که از دیگران پرهیز می­کنند؛ زیرا علاقه­ای به آنان ندارند و بر خلاف افرادی که به خاطر بزرگ شدن در یک فرهنگ و جامعه خاص، اصولاً خجالتی هستند و ترجیح می­دهند تنها باشند، افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی دوست ندارند تنها بمانند. برعکس آن­ها تشنه محبت و زندگی اجتماعی فعال هستند. آن­ها تماس­های اجتماعی را دوست دارند  ولی از آن­ها می­ترسند  و این دوگانگی ممکن است به شیوه­های مختلف خودش را نشان دهد. بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال به دنبال درس و تحصیلات می­روند، لباس­های بسیار زیبا و گران­قیمت می­خرند یا در جامعه هنرمندان فعالیت بسیار زیادی دارند. نیاز آن­ها به تماس با دیگران و روابط میان­فردی معمولاً در تار و پود فعالیت­هایشان تنیده شده است. به این ترتیب، فرد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی ممکن است اشعاری در نکوهش تنهایی یا وصف نیاز انسان به انس و الفت بنویسد یا حفظ کند. یکی از مکانیسم­های دفاعی این افراد خیالپردازی است. آن­ها در خیالات خود آرزوهایشان را برآورده می­کنند تا حدی که تخیل و تجسم آن­ها گاهی به افراط کشیده می­شود.

افراد مبتلا به این اختلال در یک درو باطل­گیر می­افتند، از آنجا که مشغله ذهنی و نگرانی دایمی  آن­ها طرد شدن و تحویل گرفته نشدن است، به طور دایم گوش به زنگ علایم تحقیر و تمسخر از سوی دیگران هستند. این نگرانی باعث می­شود آن­ها تعداد بسیار زیادی از رویدادها را به حساب طرد شدن و تحویل گرفته نشدن بگذارند و این موضوع باعث می­شود از دیگران اجتناب کنند. به این ترتیب، مهارت­های اجتماعی آن­ها ممکن است ضعیف بشود و به خاطر مهارت­های اجتماعی ضعیف و غلط، دیگران ممکن است از آن­ها انتقاد کنند. به عبارت دیگر، ترس از انتقاد ممکن است به انتقاد منجر شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی معمولاً احساس می­کنند غمگین، نگران، مضطرب و ناراحتند، از دست خودشان عصبانی هستند و در سال­های پیری احساس حقارت و بی­عرضگی می­کنند .بعضی روان­شناسان بالینی اعتقاد دارند که اختلال شخصیت اجتنابی و فوبیای اجتماعی، اجزای مجموعه بزرگتری به نام طیف اضطراب اجتماعی را تشکیل می­دهند. بعضی شواهد نشان می­دهند: هر وقت اختلال شخصیت اجتنابی با فوبیای اجتماعی کاموربیدیتی دارد، شدت سمپتوم­های آن بسیار شدیدتر است و بین این دو اختلال ارتباط ژنتیک وجود دارد؛ زیرا وقتی فرد مبتلا به یکی از این دو اختلال تشخیص داده می­شود، احتمال اینکه یکی از اعضای درجه یک خانواده او نیز به یکی از این دو اختلال مبتلا شود، دو سوم افزایش می­یابد.

معیارهای DSM-5 برای اختلال شخصیت اجتنابی

فرد تقریباً در همه جنبه­های زندگی در حضور دیگران معذب است، احساس بی­کفایتی می­کند و نسبت به ارزیابی منفی دیگران از او به شدت حساس است. این وضعیت از اواخر نوجوانی و قبل از اوایل بزرگسالی شروع شده در شرایط و موقیعت­های مختلف حضور دارد و این حالت را چهار موردیا بیشتر، از موارد زیر نشان می­دهند:

  • از شغل­ها و فعالیت­های حرفه­ای که در آن­ها به تماس اجتماعی و تعاملات اجتماعی زیاد نیاز است دوری می­کند؛ زیرا از انتقاد، ایرادگیری یا مورد قبول واقع نشدن می­ترسد.
  • دوست ندارد با دیگران رابطه میان­فردی نزدیک داشته باشد مگر اینکه مطمئن باشد او را دوست دارند.
  • حتی وقتی با کسی رابطه میان­فردی صمیمانه دارد، تودار است و با احتیاط حرف می­زند و عمل می­کند؛ زیرا می­ترسد شرمنده یا مسخره شود.
  • در موقعیت­های اجتماعی دایم به این فکر است که هر لحظه ممکن است از او ایراد بگیرند یا عقایدش را قبول نکنند.
  • در موقعیت­های میان­فردی جدید عصبی می­شود؛ زیرا احساس بی­کفایتی می­کند.
  • احساس می­کند مهارت­های اجتماعی ندارد، جذابیت شخصی ندارد یا پایین­تر از دیگران است.
  • معمولاً دوست ندارد ریسک شخصی کند یا در هر گونه فعالیت جدید شرکت کند؛ زیرا ممکن است به دیگران ثابت شود بی­کفایت است و در نتیجه شرمنده شود.

منبع

زاهدی عراقی،فریبا(1394)، روایی تشخیصی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشکاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0