معیارهای DSM-5 برای اختلال شخصیت ضداجتماعی

 فرد تقریباً در همه جنبه­های زندگی به حقوق دیگران احترام نمی­گذارد و آن­ها را نقض می­کند. این رفتار ازپانزده  سالگی شروع شده است و سه مورد یا بیشتر  از موارد زیر آن را نشان می­دهند:

  • فرد با پیش نگرفتن رفتارهای قانون، هنجارهای اجتماعی را رعایت نمی­کند و این موضوع را تکرار ارتکاب اعمال مجرمانه­ای که به دستگیری او منجر می­شوند نشان می­دهد.
  • مکار و فریبکار است و این موضوع را دروغگویی­های مکرر، استفاده از نام­های مستعار یا کلاهبرداری از دیگران به منظور سودجویی شخصی یا لذت بردن نشان می­دهند.
  • فرد بدون فکر و بلافاصله بر اساس امیال ناگهانی خود عمل می­کند یا نمی­تواند از پیش  برنامه­ریزی کند.
  • زودرنج، زود خشم و تحریک­پذیر یا پرخاشگر است و این موضوع را تکرار دعواها یا تهاجم­های فیزیکی نشان می­دهند.
  • با کارهای خطرناکی که انجام می­دهد، ایمنی خود یا دیگران را رعایت نمی­کند
  • تقریباً در همه امور بی­مسئولیت است و این موضوع را تکرار قانون­شکنی­ها در محل کار یا رعایت نکردن مسئولیت­های مالی نشان می­دهند.
  • پشیمانی و عذاب وجدان ندارد و این موضوع را بی­تفاوتی او نسبت به ناراحت کردن دیگران، بدرفتاری با آن­ها یا دزدیدن اموال آن­ها یا تلاش برای توجیه این اعمال نشان می­دهند.
  1. فرد حداقل  هیجده سال سن دارد.
  2. شواهد نشان می­دهند که فرد اختلال سلوک دارد و شروع آن قبل از پانزده  سالگی بوده است.
  3. رفتارهای ضداجتماعی صرفاً در طول اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی روی نمی­دهند.

اختلال شخصیت مرزی

ویژگی­های اصلی اختلال شخصیت مرزی  عبارتند از بی­ثباتی در روابط شخصی، عدم اعتماد به نفس، تغییر دایمی طرز تفکر و عقیده درباره خود، تغییرات خُلقی ؛ نوسانات مودی غیرقابل پیش­بینی و رفتار   بی­فکر و بی­پروا. این ویژگی­ها عمومیت دارند و از کودکی شروع شده­اند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی از طرد شدن به شدت می­ترسند. این حالت باعث می­شود که از همان اولین جلسه آشنایی با دیگران محکم به آن­ها بچسبند و رابطه­ای بسیار صمیمی و پر از کشمکش آغاز کنند. اما در صورتی که احساس کنند طرف مقابل به آن­ها زیاد محبت ندارد یا برایشان اهمیت قایل نمی­شود، با همان سرعت به رابطه خود پایان می­دهند. اغلب نیز همین حالت پیش می­آید؛ زیرا ممکن است طرف مقابل همان احساسات فرد مبتلا به اختلال مرزی را نداشته باشد. وجه تسمیه اختلال شخصیت مرزی این است که قبلاً تصور می­شد در مرز بین نوروز و پسیکوز قرار دارد.

مبتلایان به اختلال شخصیت مرزی وقتی احساس می­کنند که انتظاراتشان از طرف مقابل برآورده نمی­شود، بسیار نامتعادل و هیجانی می­شوند ولی در عین حال از طرد شدن و از دست دادن رابطه می­ترسند و در نتیجه سردرگم می­شوند. همه این حالت­ها نوسانات هیجانی شدیدی را موجب می­شوند و بعضی نتایج این ؛ترن هوایی هیجانی و ترسناک عبارتند از: تغییرات دایم و غیرقابل پیش­بینی در اعتماد به نفس، دوره­های طولانی افسردگی، خودآسیب­رسانی عمدی، اندیشیدن به خودکشی و اقدام به خودکشی و رفتارهای بی­فکر و بی­پروا، مثل سوء مصرف مواد، خشونت فیزیکی و بی­بندو باری جنسی. اختلال شخصیت مرزی با اختلالات خُلقی، افسردگی و خودکشی ارتباط نزدیکی دارد. در نتیجه، بعضی روان­شناسان بالینی به این فکر افتاده­اند که شاید اختلال شخصیت مرزی نوعی افسردگی باشد اما این اختلال صرفاً با اختلالات بالینی مثلاً اختلالات روانی عمده، اختلالات یادگیری و اختلالات مصرف مواد،  کاموربید است.

تحقیق انجام شده در سال 1998 نشان داده است که 3/96 درصد افراد مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی، اختلال خُلقی نیز نشان می­دهند اما در 4/88 درصد آن­ها معیارهای اختلال اضطرابی نیز دیده می­شود که اغلب اختلال وحشتزدگی و فوبیای اجتماعی است. جالب اینکه 1/64 درصد این افراد معیارهای اختلالات سوء مصرف مواد و 53 درصد، معیارهای اختلالات خورد و خوراک را داشتند. کشف مهم دیگر این بود که در 9/55 درصد این افراد اختلال شخصیت مرزی با اختلال استرس پس­آسیبی  کاموربیدیتی داشت. این کشف به موازات نگرش بعضی روان­شناسان بالینی است که اعتقاد دارند اختلال شخصیت مرزی می­تواند نوعی PTSD باشد. مخصوصاً به این علت که بسیاری از افراد مبتلا به اختلال مرزی، در کودکی، از نظر سوء استفاده جنسی یا بدرفتاری فیزیکی تجربه­های تروماتیک داشته­اند. حداقل دستاوردهای اطلاعات اخیر این است که اختلال شخصیت مرزی نوعی سبک رفتاری را نشان می­دهد که ممکن است فرد را در خطر انواع زیادی از سایر اختلالات روانی قرار دهد .

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ممکن است سمپتوم­های پسیکوتیک نشان دهند، مثلاً:  هالوسینیشن­های شنیداری داشته باشند برای مثال صداهای تخیلی بشنوند که به آن­ها می­گویند خودکشی کنند ، اما این سمپتوم­ها معمولاً موقت هستند. همچنین، به هالوسینیشن­های خود معمولاً واکنش ایگو, دیستونیک نشان می­دهند. یعنی متوجه می­شوند و قبول دارند که صدهای تخیلی یا سایر هالوسینیشن­ها چیزهایی غیرقابل قبول، بیگانه و استرس­زا هستند. در مقابل، فردی که به یک اختلال پسیکوتیک مبتلاست ممکن است متوجه نشود که هالوسینیشن­های او پاتولوژیک هستند. بعضی محققان متوجه شده­اند که افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، در مقایسه با کسانی که این اختلال را ندارند، خلق­ها یا مودهای ناکارآمد بیشتری نشان می­دهند، در روابط میان­فردی خود مشکلات بیشتری دارند، مهارت­های مقابله­ای ضعیف­تر هستند و تعداد و شدت تحریف­های شناختی آن­ها بیشتر است.

معیارهای DSM-5 برای اختلال شخصیت مرزی

فرد تقریباً در همه جوانب زندگی، در روابط میان­فردی، خودپنداره ؛ شناخت از خود ، احساسات و هیجان­ها عدم ثبات نشان می­دهند و بسیار ایمپالسیو است  بدون فکر و بر اساس امیال ناگهانی عمل می­کند و خودکنترلی ندارد. این وضعیت قبل از اوایل بزرگسالی شروع شده است و در شرایط مختلف حضور دارد و این حالت را پنج مورد  یا بیشتر از موارد زیر نشان می­دهند:

  • فرد برای اینکه دیگران او را واقعاً یا به خیال خودش ترک نکنند، مستأصلانه تلاش می­کند.
  • در زندگی خود به طور دایم و مکرر روابط میان­فردی بی­ثبات و پر تنش دارد که خصوصیت اصلی آن­ها این است که طرف مقابل را فردی بسیار خوب می­داند یا او را بی­اندازه پست و بی­ارزش می­پندارد.
  • اختلال هویت دارد و خودپنداره یا خودانگاره وی به شدت و به طور دایم بی­ثبات است.
  • حداقل در دو زمینه که در آن­ها احتمال آسیب­رسانی به خود وجود دارد، رفتاریهای ایمپالسیو دارد.
  • به طور مکرر رفتارهای انتحاری در پیش می­گیرد، ژست و حالت خودکشی به خود می­گیرد یا تهدید به خودکشی می­کند و یا رفتارهای خودزنی نشان می­دهد.
  • از لحاظ احساسی و هیجانی ثبات ندارد؛ زیرا خلق او به شدت واکنشی است  ، یعنی بدون فکر کردن درباره موضوع مودش تغییر می­کند. مثلاً:  دیسفوریای اپیزودیک شدید، زودرنجی و زودخشمی، اضطراب که معمولاً چند ساعت طول می­کشد و به ندرت بیشتر از چند روز ادامه می­یابد.
  • تقریباً همیشه احساس خلاء می­کند.
  • به شدت و نامتناسب با محرک خشمگین­کننده عصبانی می­شود یا نمی­تواند خشم خود را کنترل کند مثلاً : بسیار زود و به فراوانی عصبانی می­شود، همیشه عصبانی است یا به طور مکرر با دیگران وارد دعواهای فیزیکی می­شود .
  • افکار پارانوئیدی موقت و مرتبط با استرس دارد یا سمپتوم­های شدید، گستگی نشان می­دهد.

منبع

زاهدی عراقی،فریبا(1394)، روایی تشخیصی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشکاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0