معرفی مدیریت زنجیره تامین

شاید تا 20 سال پیش کسی نام زنجیره تأمین را به‌صورت رسمی نشنیده بود ولی در حال حاضر، این مفهوم از عمده مفاهیمی است که همه‌روزه در مجلات و نشریات به آن اشاره می‌گردد.

در دو دهه 60 و 70 ميلادى، سازمان‌ها براى افزايش توان رقابتى خود تلاش می‌کردند تا با استانداردسازى و بهبود فرآیندهای داخلى خود محصولى باکیفیت بهتر و هزينه كمتر توليد كنند. در آن زمان تفكر غالب اين بود كه مهندسى و طراحى قوى و نيز عمليات توليد منسجم و هماهنگ، پیش‌نیاز دستيابى به خواسته‌های بازار و درنتیجه كسب سهم بازار بيشترى است. به همين دليل سازمان‌ها تمام تلاش خود را برافزایش كارايى معطوف می‌کردند. در دهه 80 ميلادى با افزايش تنوع در الگوهای مورد انتظار مشتريان، سازمان‌ها به‌طور فزاینده‌ای به افزايش انعطاف‌پذیری در خطوط توليد و توسعه محصولات جديد براى پاسخ به نیازهای مشتريان علاقه‌مند شدند. در دهه 90 ميلادى، به همراه بهبود در فرآیندهای توليد و به‌کارگیری الگوهای مهندسى مجدد، مديران بسيارى از صنايع دريافتند كه براى ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرآیندهای داخلى و انعطاف‌پذیری در توانایی‌های شركت كافى نيست، بلكه تأمین‌کنندگان قطعات و مواد نيز بايد موادى با بهترين كيفيت و كمترين هزينه توليد كنند و توزیع‌کنندگان محصولات نيز بايد ارتباط نزديكى با سیاست‌های توسعه بازار توليدكننده با چنين نگرشى، رویکردهای زنجيره تأمین و مديريت آن پا به عرصه وجود نهاد.

با حرکت به سمت قرن 21، سازمان‌ها با افزایش پیچیدگی در فرآیند تولید و تجارت مواجه شده‌اند. هم‌اکنون با توسعه رقابت جهانی می‌بایست محصولات متنوع در زمان و مکان مناسب در دسترس مشتری قرار گیرد. خواست مشتری برای کیفیت بالاتر و خدمات‌رسانی موجب افزایش فشارهایی شده که قبلاً وجود نداشت. همچنین فن‌آوری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیشرفته، موجب انعطاف‌پذیری بالا، سرعت بیشتر در حمل‌ونقل و امکان دسترسی بهتر به اطلاعات در مراکز تولیدی و خدماتی شده است.پژوهشگران و نویسندگان مختلف، نگرش ها وتعاریف متعددی از زنجیره تامین ارائه نموده اند، برخی از این تعاریف به شرح زیر است:

  • زنجیره تامین عبارت از فرایند کامل تهیه کالا و خدمات برای مصرف کننده نهایی می باشد.
  • زنجیره تامین شامل شبکه ای از تسهیلات و روش های توزیع است که نقش تدارک و تهیه مواد، حمل مواد اولیه و محصول نهایی و رساندن این محصولات به دست مشتریان را ایفا می کند.
  • زنجیره تامین یک شبکه از کارخانه ها ومراکز توزیع می باشد که وظایفی مانند تهیه مواد، تبدیل این مواد به محصولات نیمه ساخته و ساخته شده و توزیع این محصولات ساخته شده به مشتری نهایی را انحام می دهد.

زنجيره تأمين داراي ساختار چندبعدی است كه با تمركز بر یکپارچه‌سازی كليه فرآيندهاي منبع يابي، توليد و توزيع سعي در تحويل به‌موقع محصولات نهايي به مشتريان را دارد يك زنجيره تأمين شبکه‌ای از سازمان‌ها است كه در پردازش يك عملكرد کسب ‌و کار در هر مرحله از زنجيره ارزش از قبيل توليد، توزيع، تدارك و … درگير هستند .

زنجيره تأمين، شبکه‌ای از سازمان‌های بالادستي تا پایین‌دستی است كه در فرايندها و فعالیت‌های مختلفي كه در قالب محصولات و خدمات در دست مشتري نهايي ايجاد ارزش می‌نمایند، درگير هستند. تأكيد اين تعريف بر در نظر گرفتن ارضاي نياز مشتريان در تمامي فعالیت‌های زنجيره تأمين است.

مديريت زنجيره تأمین فلسفه‌ای يكپارچه در جهت مديريت جريان كلي مسير توزيع از سوي تأمین‌کننده تا كاربر نهايي است و به‌عنوان يك فلسفه مدیرانِ شامل ميزان و حدود رفتارهاي يكپارچه جهت همكاري بين مشتري و تأمین‌کننده در جريان یکپارچه‌سازی خارجي است مديريت زنجیره تأمین به‌عنوان يك مجموعه پروسه‌های مديريتي شامل پروسه‌ای از روابط مديريتي، اطلاعات و جريان مواد درون مرزهاي تعیین‌شده به جهت ارسال خدمات و ارزش اقتصادي به مشتري طي مديريت کانال‌های فيزيكي و اطلاعات مرتبط از منابع براي مصرف می‌باشد. تعريفي ديگر از مدیریت زنجيره تأمین به اين صورت تأمین‌کننده اصلي كه محصولات، خدمات و اطلاعات را می‌افزاید و به مشتري و سهامداران ارزش بيشتر می‌دهد.

مديريت زنجیره تأمين دامنه‌ی وسيعي دارد كه شامل: تأمین‌کنندگان جزء، تأمین‌کنندگان عمده، عمليات داخلي، مشتريان عمده، مشتريان جزء و مصرف‌کنندگان نهايي می‌باشند. برخی از دیگر تعاریف مدیریت زنجیره تأمین که توسط صاحب‌نظران ارائه‌شده است عبارت‌اند از:

  • مدیریت زنجیره تأمین یک برنامه جامع و استراتژیک با رویکرد تقاضا، تدارکات، عملیات و لجستیک می‌باشد.
  • مدیریت زنجیره تأمین عبارت است از شبکه‌ای از شرکت‌ها که برای تحویل محصولات یا خدمات به مشتری نهایی فعل‌وانفعال دارند و جریان‌ها را از عرضه مواد خام تا تحویل نهایی به هم مرتبط می‌کنند.
  • مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت شبکه ارتباطات شرکت و سازمان‌ها و واحدهای تجاری وابسته است که شامل عرضه‌کنندگان مواد، خرید، تولید، بازاریابی، حمل و سایر سیستم‌های مرتبط می‌باشد که گردش صحیح مواد، خدمات و اطلاعات را از تولیدکننده اصلی به مشتری نهایی باهدف کسب سود از طریق کارایی و جلب رضایت مشتری تسهیل می‌کند.
  • مديريت زنجيره تأمین هماهنگ‌سازی توليد، موجودي، محل و موقعيت و حمل‌ونقل در بين اجزاي يك زنجيره به‌منظور رسيدن به بهترين تركيب پاسخ‌دهی، كارايي براي بازار موردنظر است.
  • مديريت زنجيره تأمین بر یکپارچه‌سازی فعالیت‌های زنجيره تأمین و نيز جریان‌های اطلاعاتى مرتبط با آن‌ها از طريق بهبود در روابط زنجيره، براى دستيابى به مزيت رقابتى قابل‌اتکا و مداوم تمركز دارد .
  • مدیریت زنجیره تأمین عبارت است از فرآیند برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل عملیات مرتبط با زنجیره تأمین در بهینه‌ترین حالت ممکن. مدیریت زنجیره تأمین دربرگیرنده تمامی جابجایی‌ها و ذخیره مواد اولیه، موجودی در حین کار و محصول تمام‌شده از نقطه شروع اولیه تا نقطه پایان مصرف می‌باشد. مدیریت زنجیره تأمین یک رویکرد یکپارچه‌سازی برای برنامه‌ریزی و کنترل مواد و اطلاعات می‌باشد که از تأمین‌کنندگان تا مشتریان جریان دارد همان‌گونه که در وظایف مختلف در یک سازمان جریان دارد. مدیریت زنجیره تأمین، مجموعه‌ای از روش‌های مورداستفاده برای یکپارچگی مؤثر و کارای تأمین‌کنندگان، تولیدکنندگان، انبارها و فروشندگان به‌گونه‌ای که به‌منظور حداقل کردن هزینه‌های سیستم و تحقق نیازهای خدمات، کالاها به تعداد صحیح در مکان مناسب و در زمان مناسب تولید و توزیع گردند.

منبع

سلیمانی، بهنام(1394)، تأثیر قابلیت‌های‌ سیستم‌های اطلاعاتی زنجیره تأمین بر کسب مزیت رقابتی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آژاد اسلامی واحد رشت.

از فروشگاه بوبوک دیدن فرمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0