ابعاد مدیریت استراتژیک منابع انسانی

چشم انداز

یکی از عناصر اصلی تفکر استراتژیک داشتن چشم انداز و هدف است. چشم انداز ها نگرش یا تصوراتی هستند که افراد در قلب و فکر خود به همراه دارند. داشتن هدف در یک سازمان باعث جهت دهی به کارها و فعالیت ها می شود و افراد را از انجام فعالیتهای بیهوده که در راستای رسیدن به اهدف سازمان نیستند بر حذر می دارد. تحقیقات کالینز و همکارانش نشان می دهد که شرکت هایی با شم قوی نسبت به چشم انداز و هدف در بازار سهام بسیار موفق تر بوده اند. رهبران در این شرکت ها تاکید زیادی بر ساخت سازمان هایی داشته اند که درک عمیقی از دلایل وجودی شان و ارزش های بنیادینشان دارند. آنان چشم انداز را تعیین اهداف ارزشمند از دید کارکنان و تعیین و تبیین وضعیت آتی فرآیند های اصلی سازمان تعریف کرده اند. بن (2005) چشم انداز را تجسم هدف و آینده مطلوب سازمانی و کشف قلمروهای جدید رقابتی تعریف کرده است. به هر حال چشم انداز تعهد در سازمان را افزایش می دهد و یک درک عمومی خلق می کند که در کل سازمان نفوذ می یابد و به افراد الهام می بخشد که هر چه بیشتر از تجربه و استعدادشان در سازمان بهره برند و در سطح مدیریت ارشد یک چشم انداز مشترک به ایجاد مفهوم و درک از جهتی که فرآیند تصمیم گیری در آن صورت می گیرد، کمک می کند.

ماموریت

 بیانیه ماموریت سندی است که یک سازمان را از سایر سازمانهای دیگر متمایز می کند. ماموریت سازمان نشان دهنده ی طیف فعالیت از نظر محصول و بازار می شود. در بیانیه ماموریت پرسشی که پیش روی همه استراتژیست ها وجود دارد مطرح می شود، یعنی « ما به چه کار مشغول هستیم؟» یک رسالت بیانگر ارزش ها و اولویت های یک سازمان است.ماموریت یا رسالت باعث می شود که استراتؤیست ها درباره ماهیت و دامنه فعالیتهای کنونی شرکت بیندیشند و نیز جذابیت های بالقوه بازارها و فعالیتهای آن را مورد ارزیابی قرار دهند. رسالت یا ماموریت سازمان نموداری است که مسیر آینده سازمان را مشخص می کند.

اهداف

 می توان اهداف بلند مدت را به صورت نتیجه های خاصی که سازمان می کوشد در تامین ماموریت خود به دست آورد، تعریف کرد. مقصود از دوره ی بلند مدت، دوره ای است که بیش از یک سال باشد. از آن نظر این هدفها برای موفقیت سازمانها لازم و ضروری هستند که تعیین کننده مسیر شرکت می باشند. آنها به شرکت کمک می کنند ارزیابی ها را انجام دهد، هم افزایی کند، اولویت ها را تعیین نماید، امور را هماهنگ نماید و برای برنامه ریزی، سازماندهی، ایجاد انگیزه در کارکنان و کنترل فعالیتهای شرکت به شیوه ای اثربخش عمل نماید. هدف های بلند مدت می توانند چالشگر، قابل سنجش، باثبات، معقول و روشن باشند.

استراتژی

استراتژی ها ابزاری هستند که شرکت می تواند بدان وسیله به هدف های بلندمدت خود دست یابد. استراتژی های شرکت می توانند به صورت گسترش دادن فعالیت در سطح جغرافیایی، تنوع بخشیدن به فعالیت ها، خرید شرکت های دیگر، تولید و عرضه محصول، رسوخ در بازار، کاهش دادن هزینه ها، فروش اقلامی از دارایی ها، تفویض بسیاری از اختیارات و تشکیل مشارکت های خصوصی باشند.

منبع:

اسدی، حبیب(1397)، ارائه مدل ساختاری تاثیر مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر یادگیری الکترونیکی سازمانی با تاکید بر نقش میانجی سواد اطلاعاتی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0