معانی رمزی حیوانات

سگ نشان دهنده نیاز به ملاطفت ونوازش است.وجود سگ در نقاشی بر حسب ملایمت یا شدّت خطوط مبیّن تقاضای مهر و محبت و با یک پرخاشگری نهفته ملحوظ می گردد.گربه نیز به منزله نماد گرایش کودک به ناز ونوازش است و به دلیل ملایمت و ظرافت دارای ارزش زنانه است. مرغ وجوجه هایش معرّف چار چوب خانوادگی کودک اند. کودکی که می خواهد مورد نوازش یا حمایت قرار گیرد، معمولاًبا جوجه ها همسانسازی می کند. لانه به معنای کانون یا هسته خانوادگی وجایی است که زندگی در آن لذّتبخش است کلاغ ها وپرندگان سیاه دیگر اضطراب، ترس، گنهکاری و یا تهدید قریب الوقوع را نشان می دهد. عقاب ها به منزله رمز قدرت و پرخاشگری است ماهی ها احساس راحتی و آرامش کودک را متجلی می سازند کوسه‌ها در زمزه حیوانات خطرناک وپرخاشگرقرار دارند.مارها معمولاًدارای معنای احلیلی و معرّف کشاننده­هایی پنهانی یا خطرناک اضطرب هستندوغالباً بهنگام وجود دل مشغول های جنسی کشیده می­شوند. عنکبوت به منزله مادر قدرتمند است ترسیم جادوگر خطرناک و مقتدر نماد مادری خشن و ترسناک است.

معانی رمزی آب

آب سر چشمه حیات است و در نقاشی معرّف قدرت زنانه، مادر رمزی یا مادر واقعی است. آب معرّف نیروی تخیّل است. ابرهای در هم فشرده ومتراکم، معرّف مادری مداخله گر هستندکه کودک حضور وی را در هر لحظه احساس می کند. وقتی آب به صورت باران در آید وجود زمینه غمگینی یا افسردگی است.وقتی قطره های باران در آید وجود زمینه غمگینی یا افسردگی است. وقتی قطره های باران همه صفحه کاغذ رادر بر گیرند با کودکان مضطرب سروکار داریم.

معانی رمزی رنگین کمان

رنگین کمان به منزله پلی بین آسمان و زمین ،معرّف قدرت الهی وحمایت سحر آمیز است که می تواند در پناه آن به آرامش دست یافت رنگین کمان نشانه بازگشت به آغوش مادران و جستجو ی حمایت اوست.

معانی رمزی کوه ها

کوه های خشک و نوک تیز،معرّف مشکلات کودک و موانعی هستند که درسر راه اووجوددارداست،کوههای انحناداریا تپه سر سبز به منزله نمادپستان مادرانه ومعرّف عشق،تغذیه وعطوفت اند.

معانی رمزی هواپیما

معانی رمزی هواپیما و کشتی تا اندازه ای مشابه اند،اما هواپیما گرایش به قدرت و اعتلا رادر حدّ بیشتر آشکار می کند و گاهی نیز اراده فرد بمنظور غلبه بر موانع را برجسته می سازد.هواپیما جنگی یا بمب افکن قبل ازهرچیزی مبیّن تعارض وپرخاشگری است. بمب ها نشان دهنده خشم والدین یادرگیری­های شدیدی اند که کودک بر آنها ناظر بوده است.

معانی رمزی راه

راه به منزله یک نماد ارتباطی و تبلور دیدگاه کودک در برابر زندگی است ترسیم یک راه عریضی و گلکاری شده شادی و نشاط را متجلّی می­سازد.در حالیکه یک جاده پر فراز و نشیب، مشکلات کودک را آشکار می­سازد ترسیم راهی که از سنگ های سیاهرنگ پوشیده شده اضطراب نقاشی را نشان می­دهد. اما می­تواند به معنای گذار کودک از یک دوره مشکل یا وهله­ای از زندگی باشد که تلاش چشمگیری رامی­طلبد. ترسیم یک راه بن بست دارای معنای دو گانه­ای است.از یک سو،معرّف مشکلات لاینحل و بن بست زندگی از دیدگاه نقاش است واز سوی دیگر،بدلیل آنکه راه ترسیم شده غالباً به خانه متصل است .

معانی رمزی خانه

ترسیم خانه همانند ترسیم درخت وآدمک، معرّف من کودک است زیر زمین به ندرت به تصویر کشیده می­شود و قلمرو پنهانی، زیر زمینی وغیر قابل رویت را تشکیل می دهد و در بر گیرنده ارزش­های نا هشیار است.ساختمان اصلی که شامل پنجره­هاودرب­ها نیز هست بخش زنده مسکونی خانه را تشکیل می­دهد. به منزله اندام خانه وقلمرو زندگی ومبادله است.بام خانه از زاویه رمزی با قلمرو فکر و تخیّل مطابقت دارد.پنجره­ها ودرب های بزرگ نشان دهنده دریافت پذ یری فرد،میل به تقسیم ومشارکت، نیاز ارتباطی،روحیه­ای باز ومتمایل به برونگرایی است. بالعکس، یک خانه بسته، مستور یا دارای در یچه های کوچک، مبیّن رازداری،درونگرایی،کم رویی یا درون ماندگی فردست.

پنجره­های مزیّن به گل­ها یا پرده­های شاد و گلدار،نشان دهنده خوشبختی نسبت بزندگی است.پنجره‌های سیاهرنگ وبی­روزنه باکرکره­های بسته ، اضطراب ارتباطی ویاامتناع ازدیدن پاره­ای از چیزها را برجسته می­سازد.

ترسیم درب­های متعددمبیّن میل گسترده آزمودنی به ایجاد ارتباط است دودبمعنای روح خانه وانعکاس وضع روانی کودک است،ترسیم دودبصورت مغشوش ودرهم وبرهم،دلمشغولی­ها یا تنشها ی روانی وجوّخانوادگی کودک رامنعکس می کند.

منبع

آروند،هدایت اله(1393)، نقاشی درمانی برسلامت روان دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی مشاوره وراهنمایی،دانشگاه آزاداسلامی کرمان

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0