مصرف کننده ی سبز چیست ؟

مصرف کنندگان سبز به عنوان افرادی تعریف شده اند که از محصولاتی که احتمال دارد سلامت مصرف کننده و دیگران را به خطر اندازند، در زمان تولید یا مصرف محصول زیان جدی به محیط وارد کنند، مقدار نامتناسبی از انرژی را مصرف کنند، اتلاف غیرضروری ایجاد کنند و از مواد اولیه هایی استفاده کنند که از محیط­ ها  وبخش­های مورد تهدید به وجود آمده است، پرهیز می کنند البته این نگرانی­ها تنها در مورد کالاها نیست، در مصرف­کنندگان سبز چگونگی مسافرت کردن و مکانی که برای انجام کار و یا برای تعطیلات انتخاب می­کنند نیز امکان دارد تحت تأثیر محیط زیست انتخاب گردد. بطور کلی به هر مصرف کننده­ای که رفتارهای محیط زیست­ دوستانه از خود نشان می­دهد مصرف­کننده­ی سبز گفته می­شود.تلاش ها براي شناخت مصرف كنندگان دوستدار محيط زيست به اوايل سال 1970 بر مي­گردد. تاكنون محققان بسياري به بررسي تأثير عوامل جمعيت شناختي در حوزه­ی بازاريابي سبز پرداختند و نتايج مطالعات آنها، ميزان تأثير و اهميت عوامل مختلفي را مشخص كرد. به غير از عوامل مهمي مثل سن، جنسيت، درآمد و سطح تحصيلات كه در باره­ی آنها بحث شد و تحقيقات زيادي به بررسي آنها پرداختند، موارد مهم ديگري مثل وضعيت شغلي، مالكيت منزل، وضعيت تأهل، اندازه­ی خانواده و امثال آن را نيز مي­توان در دسته­ ی عوامل جمعيت شناختي مطرح كرد و به بررسي آنها پرداخت.

  • متغیرهای روان­شناختی: یکی از پرکاربردترین و مفیدترین متغیرها در بخش­بندی مصرف­کنندگان سبز هستند. ارزش­های فردی. یکی از پرکاربردترین نظریه­ ها در پیش بینی رفتار سبز مصرف­ کنندگان نظریه­ی ارزش- اعتقاد- هنجار است. استرندر این نظریه بیان می­کند که ارزش­های فردی شامل نوع­دوستی، طبیعت­­دوستی و خودخواهی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر رفتارهای محیط زیست دوستانه­ در افراد هستند.
  • تعصب مذهبی. از دیگر متغیرهای روان­شناختی که انتظار می­رود بر رفتار سبز مصرف­کنندگان تأثیر داشته­باشد. رایس در پژوهشی که در بین مسلمانان کشور مصر انجام داد به این نتیجه رسید که میزان تعصب مذهبی افراد رابطه­ی مستقیم و معناداری با میزان رفتارهای محیط زیست دوستانه در افراد دارد.
  • متغیرهای رفتاری. با استفاده از متغیرهای رفتاری، مصرف­کنندگان سبز بر پایه ­ی نگرش و دانش زیست محیطی و عادات فردی تقسیم می­شوند نگرش زیست­محیطی. پژوهشگران حوزه­ی روانشناسی اجتماعی از نگرش به عنوان مهم­ترین عامل در پیش­بینی رفتار و تمایل رفتاری یاد کرده­اند. مشتركاً نيات رفتاري و رفتار واقعي را شكل مي دهند .نگرش زيست محيطي به صورت مجموعه­ ي از باورها، تمايلات و احساسات و نيت هاي رفتاري مربوط به محيط زيست تعريف می­شود. به بيان ديگر نگرش زيست محيطي عبارت است از يك زمينه، حالت دروني، استعداد يا تمايل يادگيري شده براي پاسخ به رفتار مطلوب يا نامطلوب زيست محيطي.دانش زیست محیطی. دانش زیست محیطی را می­توان به صورت یک دانش کلی در رابطه با مفاهیم و موضوعاتی که به محیط زیست مربوط می­شود، تعریف کرد. شان و هالزردو نوع مختلف از دانش زیست­ محیطی را مشخص کرده­اند. نخست دانش کلی در رابطه با مسائل و مشکلات زیست محیطی، دلایل و راه­­حل­های این مشکلات و دیگری دانش تفصیلی در مورد رفتارهایی که می­توان در این موقعیت انجام داد. در مقایسه­ی بین افرادی که بصورت فعال در فعالیت­ها و رفتارهای حامی محیط زیست مشارکت داشتند و افرادی که کمتر به این فعالیت­ها علاقه و تمایل نشان می­دادند، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که دلیل اصلی تفاوت بین دو گروه، میزان دانش زیست­محیطی آنهاست.عادات فردی. از دیگر متغیرهای رفتاری که نقش آنها در رفتار سبز مصرف­کنندگان به اثبات رسیده­است، عادات فردی است. معمولاً شرط تغییر رفتار، ترک یک عادت قدیمی و جایگزین کردن آن با یک عادت جدید می­باشد. عادات بر رضایت و تمایل فرد برای تغییر رفتار و تبدیل عوامل نگرشی بر رفتار واقعی بصورت مستقیم تأثیر گذارند.

منبع

کریمی ، مریم (1393)، بررسی عوامل موثر بر خرید محصولات سبز در بین جوانان (مطالعه موردی: جوانان شهرستان رشت)،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ،دانشگاه آزاد اسلامی رشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0