مدیریت زنجیره تامین

اصطلاح مدیریت زنجیره تامین ریشه در حوزه های مختلف علوم مدیریت دارد و برای اولین بار در سال 1982 توسط دو مشاور، الیور و وبر، ابداع شد . این مفهوم در بدو پیدایش برای تبیین منافع یکپارچه سازی حوزه های کارکردی درونی یک بنگاه همچون خرید، تولید، لجستیک و بازاریابی به کار گرفته می شد . از اوایل دهه 90 میلادی محققان و صاجبنظران جامعه آکادمیک تلاش کردند تا مبانی نظری مدیریت زنجیره تامین راشکل دهند . مدیریت زنجیره تامین در حقیقت یکپارچه سازی در طول زنجیره تامین و هماهنگ سازی جریان مواد، اطلاعات و مالی را شامل می شود . مدیریت زنجیره تامین ریشه در حوزه های مختلف علوم مدیریت دارد .

درگذشته مدیریت تامین تنها به شکل پیشنهادات و مناقصات مطرح بود و تنها در مقابل نیازهای بازار به صورت منفعل ظاهر می شد . اما امروزه با توسعه فناوریهای جدید و تغییر شرایط محیط های تولیدی بسیاری از شرکتها و سازمانها در تلاش می باشند که به عنوان تولید کننده در سطح جهانی مطرح گردند . لذا فروشندگان و خریداران نه تنها فعالیتهای کاری خود را تکمیل کننده یکدیگر دانسته و در جهت گسترش آن می باشند . چنین نگرشی که منجر به پیدایش” مدیریت زنجیره تامین” شده است، ارتباط طولانی مدت و پایدارخریداران و توزیع کنندگان، مشتریان و خرده فروشان مورد نظر می باشد .

مدیریت زنجیره تامین به دنبال یکپارچه سازي واحدهاي سازمانی در طول زنجیره ي تامین و هماهنگ سازي جریان مواد، اطلاعات و جریان هاي مالی به منظور بر آوردن تقاضاي مشتري و با هدف بهبود رقابت پذیري یک زنجیره ي تامین است . در زنجیره ي تامین، کلیه فعالیت هاي مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله ي تهیه ماده اولیه تا مرحله ي تحویل کالاي نهایی به مصرف کننده را شامل میشود.  مدیریت زنجیره ي تامین نیز عبارت است از فرآیند یکپارچه سازي فعالیت هاي زنجیره ي تامین و نیز جریانهاي اطلاعاتی مرتبط با آن، که از طر یق بهبود و هماهنگ سازي فعالیتها، در تولید وعرضه ي محصول حاصل می شود .

دامنه موضوعات مدیریت زنجیره تامین شامل موضوعاتی چون منبع یابی و تدارکات، مدیریت سیستمهای اطلاعات، زمانبندی تولید، پردازش سفارشات، مدیریت موجودی، انبارداری و خدمت به مشتری را در بر می گیرد . زنجیره تامین یک سری از تامین کنندگان و مصرف کنندگان مرتبط بهم هستند، بطویکه تا رسیدن به یک محصول تمام شده برای مصرف کننده نهایی، هر مشتری به نوبه خود نقش یک تامین کننده را برای سازمان بعدی ایفاء می کند . شبکه تامین کنندگان ممکن است از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده باشند . از طرف دیگر هر تامین کننده از تعدادی تامین کننده که ورودیهای فرایندهایش را تامین می کنند تشکیل یافته باشد . این تامین کنندگان جزء که خود نیز بخشی از زنجیره تامین هستند اصطلاحاً ” تامین کننده رده دوم “ نامیده می شود .

ضرورت و اهمیت  مدیریت زنجیره تامین :

ظهور فناوری های نوین و ایجاد تحولات عظیم در بازارهای جهانی، مدیریت زنجیره تامین را بیش از پیش ضروری ساخته است . به نحوی که سازمانهای مختلف جهت ایجاد و حفظ موقعیت و جایگاه رقابتی خود، ناگزیر به استفاده مدیریت زنجیره تامین می باشند . انقلاب اطلاعاتی و ظهور شکل های جدید ارتباطات متقابل سازمانی و افزایش توقعات مشتریان در زمینه هزینه محصولات و خدمات، کیفیت، تحویل، تکنولوژی و زمان سیکل تعهد شده با توجه به رقابت فزاینده در بازارهای جهانی و امثالهم، از جمله عواملی است که باعث ترک سیستم های سنتی خرید و تدارک و حرکت به سمت سیستم مدیریت زنجیره تامین سازمانها در سطح دنیا شده است . مدیریت زنجیره تامین به دلایل زیر در مسیر رشد روزافزون قرار گرفته است  :

  • افزایش سرعت تغییر تکنولوژی: به واسطه رشد فزاینده تغییرات در تکنولوژی، کارخانجات به منظور حفظ متخصصان فنی در زمینه فعالیتهایی که آنها تدارک می بینند، در حال تقویت شرکایشان در زنجیره تامین هستند.
  • جهانی شدن تجارت : در یک اقتصاد جهانی، نواحی مختلف جهان مراحل یک زنجیره تامین خواهند بود . این امر می تواند نتیجه ترکیب نامحدودی از منابع تامین(همکاری بی پایان منابع) شامل مجاورت با منابع طبیعی، پشتیبانی زیر بنایی با منابع طبیعی، پشتیبانی زیر بنایی، مشخصات نیروی کار و فضای سیاسی باشد .
  • تمایل به منابع بیرونی : در دهه های گذشته، کارخانجات به کارهای مختلف دست زدند . در حال حاضر، آنها به طور فزاینده ای توجه خود را به اموری معطوف ساخته اند که بتوانند در یک یا چند زمینه با سایر رقبای جهانی رقابت کنند . برای نیل به این هدف، ضروری است این کارخانجات به منظور تهیه بخشی از محصولاتشان که نیاز مشتری نهایی را برآورده می سازد، به منبع یابی بیرونی یا برون سپاری فعالیت ها فعالیتها وتقویت کارخانجات دیگر بپردازد.

منبع

فلاحی، حسام(1393)، ارزيابي سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت تولید، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0