مدل های تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک، زمینه بالقوه­ای را برای کمک به ایجاد روابط ساده، مولد، شفاف و موثر بین بخشهای تجاری و مصرف کنندگان، مصرف­کنندگان با بخشهای تجاری، مصرف­کنندگان با یکدیگر و بخشهای تجاری با یکدیگر فراهم می­کند.

  • مدل مصرف کننده- مصرف کننده

این مدل، کار تجارت بین مصرف کنندگان را به صورتی ساده و روان تسهیل می نماید. طرفین معامله افراد هستند و منبع درآمد پولی است که برای برقراری ارتباط بین خریدار و فروشنده از آنها دریافت می گردد. نحوه اخذ پول می تواند به صورت یک مقدار مشخص و یا به صورت حق کمیسیون باشد مثل : آژانس های مسافرتی هواپیمایی و سمساری های اینترنتی

  • مدل تجارت- مصرف کننده

مدل تجارت- مصرف کننده، شیوه جدید و سریع فروش کالا به مصرف کنندگان است. در این مدل، شرکت خا با مشتریان در ارتباط هستند و به مشتریان امکان می دهند تا از هر گوشه ای از جهان و در هر زمانی از شبانه روز، کار خریدو فروش کالای مورد نیاز خود را نجام دهند. پیش بینی می شود که شیوه داد و ستد تجارت- مصرف کننده در حدود 25درصد در کل تجارت آنلاین را در سه سال منتهی به 2006 به خود اختصاص دهد.

  • مدل تجارت- تجارت

در این مدل، طرفین معامله، شرکت ها هستند. این نحو داد و ستد، بهترین و بیشترین فرصت را برای سرمایه گذاران جدید در تجارت الکترونیک نوید می دهد، به طوری که 75 درصد از کل تجارت جهانی اینترنتی را دربر می گیرند. داد و ستد، ستون فقرات اقتصاد نوین را تشکیل می دهد و دامنه گسترده ای ار درآمدهای کم تا بسیار زیاد را دربر می گیرد.

  • مدل مصرف کننده- تجارت

این مدل گستردگی چندانی ندارد، اما سبب پدیدار شدن تفاوت های بین تجارت مبتنی بر اینترنت و شکلهای ابتدایی تجارت شده است.

مزایای تجارت الکترونیک

هنگام ارزیابی تاثیر تجارت الکترونیک بر سازمان، شناسایی فرصت های مبادلات تجارت الکترونیک برای خریدار ؛ تراکنش های مربوط به فراهم آوردن منابع مورد نیاز برای سازمان از تامین کنندگان  و فروشنده شامل: تراکنش های مربوط به فروش محصولات به مشتریان سازمان  می تواند آموزنده باشد .

تجارت اجتماعی و مفاهیم مربوط به آن

تجارت اجتماعي شكلي از تجارت آنلاين است كه مخلوطي از تجارت الكترونيك با رسانه هاي اجتماعي بوده كه به مشتريان كمك مي كند تا معاملات روزانه خود را از طريق آن در محل خود انجام دهند. اين امر در اصل به تخفيفات معمولاً 50 درصد به بالا كالاها و خدمات مختلف اشاره مي كند. از آنجايي كه تجارت اجتماعي مبحث تازه اي در بازارهاي تجارت الكترونيك است.  سيسره ؛  ادعا كرد كه تجارت اجتماعي، امكان استفاده از تكنولوژيهاي اجتماعي مختلفي را براي مشتريان به منظور بهبود خريدهايشان، فراهم مي كند. در برخي مطالعات پيشين، تجارت اجتماعي به عنوان يك مدل تجاري جديد از تجارت الكترونيك مشتق شده از رسانه هاي اجتماعي تعريف شده كه خريد و فروش كالاها و خدمات متنوع را آسان مي كند.

شركت‌هاي تجارت اجتماعي، با طيف وسيعي از خدمات و محصولات گوناگون سروكار دارند، كه در برگيرنده مواردي نظير خشكبار، محصولات الكترونيكي، بليط رويدادهاي مختلف مي شود، تخفيفات چشمگيري را براي آنها پيشنهاد مي كند. آنها اغلب با شبكه هاي اجتماعي همچون تويتر و فيسبوك همكاري مي كنند تا ميزان معاملاتشان را بالا ببرند.بنابراين مصرف كنندگان مي توانند به آساني خدمات و محصولات فروشنده را در لحظه و از طريق شبكه­هاي اجتماعي را انجام دهند. بسياري از مصرف كنندگان نه تنها محصولات و خدمات را مي‌خريد بلكه تجربيات خريدشان را با ديگران به اشتراك مي گذارند و اطلاعات را از طريق ارتباطات دهان به دهان منتقل مي كنند. از اين رو آنها نقش هاي بيشتري در تجارت اجتماعي بازي مي كنند تا در تجارت الكترونيك. بنابراين شركت هاي تجارت اجتماعي مي توانند به منظور بالا بردن تبليغات دهان به دهاني، چنين مشترياني را شناسايي كنند كه كم هزينه تر از تبليغات به روش سنتي است .

مارسدن ادعا کرد که تجارت اجتماعی ترکیبی از تجارت الکترونیکی با سایت های شبکه های اجتماعی به منظور تسهیل در خرید و فروش محصولات و خدمات با استفاده از فناوری های مختلف اینترنت است. تجارت اجتماعی برای اولین بار در سال2008 در کره ظاهر شد و از آن پس در سا ل 2011، بیش از 300شرکت ثبت شده درکره تقریباً حدود 300-500 میلیون دلار فروش داشتند .

عليرغم رشد سريع تجارت اجتماعي همچون سايت هاي شبكه هاي اجتماعي، مطالعات اندكي در زمينه رفتارها و نگرش هاي كاربران در مفهوم تجارت اجتماعي صورت گرفته است. به ويژه مطالعات كمي در مورد تاثير ويژگي­هاي تجارت اجتماعي بر اعتماد و روابط بين اعتماد و عملكرد و اعتماد وجود دارد. به علاوه اينكه اغلب مطالعات قبلي بر مفاهيم نظري تجارت اجتماعي و سرانه هاي اجتماعي به خصوص سايت هاي شبكه هاي اجتماعي تمركز داشته اند. براي نمونه، استيفن و توبيا سير تكاملي شبكه هاي اجتماعي در يك بازار آنلاين را مورد سنجش قرار دادند تا مجموعه اي از مكانيزم هاي شكل گيري اعتماد را با آن در بازار كلاسيك تجارت الكترونيك مقايسه كنند. آنها دريافتند كه تجارت اجتماعي يك مشتري در يك بازار آنلاين را كه با فروشگاه هاي شخصي شده اي كه از طريق شبكه فروشنده و مصرف كننده متصل هستند را شناسايي كرده و نشانه گذاري مي گذارد و اينكه مصرف كنندگان مي توانند از طريق خطوط زنجيره اي از يك فروشگاه به فروشگاه ديگر بروند.

ماردسن بيان كردند كه تجارت اجتماعي مي تواند فوايد تجاري مهمي از قبيل اشاعه رسانه‌هاي اجتماعي، خوش بيني فروشهاي تجارت الكترونيك و نوآوري مدل هاي تجارت، را به دنبال داشته باشند. شركت هايي كه به مشاركت در تجارت اجتماعي چشم دوخته اند بايد چگونگي استراتژي ها و فناوري هاي اجتماعي خود را كه بر تجارتشان اثرگذار است را مدنظر داشته باشند .

زماني كه افراد و شركت ها در تكاپوي رواج ابعاد گوناگون رسانه هاي اجتماعي هستند، دورنماي تجارت اجتماعي نه تنها بر پذيرش شكل تازه اين تجارت، بلكه بر اعتمادشان نيز تاكيد دارد. ويجان و لين ؛ مروري بر مطالعات در زمينه تجارت اجتماعي داشته اند و رشد تجارت اجتماعي را با استفاده از روش هاي مستند و تحليل هاي قياسي مورد سنجش قرار دادند. آنها تعاريف و ويژگي هاي تجارت اجتماعي را خلاصه كرده آن را تجزيه و تحليل كردند و آينده تجارت اجتماعي را در فراهم آوردن يك درك بنيادي از تجارت اجتماعي را پيش بيني كردند. آنها همچنين پيشنهاد كردند كه كيفيت اطلاعات، ارتباطات و بازاريابي مجازي، از ويژگي هاي مهم تجارت اجتماعي محسوب مي‌شوند.

علاوه بر مطالعات توصيفي، مطالعات تجربي نيز، فاكتورهاي مختلف تاثيرگذار بر اعتماد مصرف كنندگان به تجارت اجتماعي و سايت هاي شبكه هاي اجتماعي را مورد سنجش و بررسي قرار دادند. مثلاً همسيائو و همكاران ؛  پيش زمينه ها و پيامدهاي اعتماد در تجارت اجتماعي را بررسي كردند و يك چهارچوب جامع براي سنجش اثرات مفهوم دو زيرمجموعه اعتماد : اعتماد به ارجاع محصول و اعتماد به وب سايت مربوطه،  كه انگيزه اي براي خريد محصولات از وب سايت مي باشد را پيشنهاد كردند. همچنين آنها دريافتند كه متغيرهاي مختلفي چون شهرت وب سايت، كيفيت و ضمانت قانوني آن تاثير قابل ملاحظه اي بر اعتماد به تجارت اجتماعي دارد. لين و لو؛  يك چهارچوب تلفيقي تئوريك، از طريق تركيب تئوري نوآوري با اهميت ظاهر شبكه به وجود آوردند اين مطلب را توضيح دهند كه افراد به عضويت در شبكه هاي اجتماعي ادامه مي دهند و نيز پيشنهاد كردند كه ويژگي هاي منحصر به فرد تجارت اجتماعي يك عامل پيش بيني كننده مهم در انگيزه كار براي ادامه و استفاده از شبكه هاي اجتماعي مي باشد كه مي تواند مسيرهاي تازه اي را براي تحقيقات آتي به وجود آورد.

بانسال و چن؛  مدلي را براي سنجش روابط بين نوع وب سايت  ، سايت هاي تجارت الكترونيك و سايت هاي تجارت اجتماعي و اعتماد و نگراني هاي مربوط به امنيت و خصوصي بودن اطلاعات كاربران پيشنهاد كردند و دريافتند كه نگراني هاي مربوط به خصوصي بودن ؛ سطح بالا يا پايين دسترسي نامناسب  و امنيت ؛ درجه بالا يا پايين امنيت، نگراني هاي ثانويه  احتمالاً تاثير قابل توجهي بر روابط بين نوع وب سايت و اعتماد  ؛ به جز براي سطج بالاي دسترسي نامناسب  ندارد، اما سطح بالاي دسترسي نامناسب مي تواند باعث كاهش اعتماد شود. اگر چه تعدادي از مطالعات، موضوعات مختلف مرتبط با تجارت اجتماعي  مانند:  رسانه هاي اجتماعي، خريدهاي اجتماعي  را مورد توجه قرار داده اند، اما لازم است كه متغييرهاي كليدي را شناسايي كرد بتواند در توضيح شكل گيري اعتماد و عملكرد اعتماد تجارت اجتماعي كمك كننده باشند، چرا كه اعتماد مبحث مهمي در تجارت اجتماعي محسوب مي شود .

هر چند كه تجارت اجتماعي زير مجموعه تجارت الكترونيك است، اما خود داراي ويژگي هاي منحصر به فردي است كه مي تواند باعث آسان شدن شكل گيري اعتماد شود. براي مثال : ليندا  بيان كرد كه فاكتورهاي مختلفي نظير كيفيت اطلاعات، ارتباطات، و اثرات تبليغات شفاهي مي تواند باعث اعتمادسازي تجارت اجتماعي شود، چرا كه آنها توسط خود مصرف­كنندگان به وجود آمده اند. چنين فاكتورهايي از طريق برخي صفات تجارت اجتماعي ارائه مي شوند كه شامل بررسي و دسته بندي مشتريان، پيشنهادات و مراجعات كاربر، و دامنه مباحث مي شود.كاربران تجارت اجتماعي متكي بر مرورهاي اجتماعي ، اطلاعات به اشتراك گذاشته شده بين ساير كاربران است كه منجر به تصميم گيري خريد مي شود بنابراين كيفيت اطلاعات، ارتباطات بين كاربران و فروشندگان، و ارتباطات دهان به دهان نقش حياتي در توسعه اعتمادسازي در سايت هاي تجارت اجتماعي دارد .

منبع

رنجبر،فرزاد(1393)، ارتباط بین شبکه­های اجتماعی با اعتماد اولیه خریداران اینترنتی،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0