مدل‌های یادگیری ترکیبی

اگرچه يادگيري تركيبي يك روند نسبتاً جديدي در آموزش است ولي محققان و مربيان مطالعاتي را براي طراحي چارچوب يا مدل‌ها براي اثربخشي يادگيري تركيبي انجام دادند. مدل ها نیز بنا به وضعیت یادگیرندگان متفاوت است. برخی برای بزرگسالان، برخی برای محیطهای کار، بعضی برای مدارس متوسطه و برخی دیگر برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شوند. در این جا مدل های رایج به اختصار معرفی شده و سپس مدل یادگیری ترکیبی برای دروه ابتدایی بطور مبسوط بیان می شود:

مدل هشت بُعدي بادرول خان ،كه به عنوان راهنمايي براي طراحي، توسعه، ارايه، اداره و ارزيابي برنامه‌هاي يادگيري تركيبي ارائه مي‌شود. اين چارچوب طراحان آموزشي را قادر مي‌سازد كه سؤالات صحيح و به جا بپرسند و فرايند تفكرشان را زماني كه در حال برنامه‌ريزي يك برنامه يادگيري هستند، سازمان‌دهي كنند.

 اين مدل شامل هشت بُعد است:

  1. پداگوژيك
  2. تكنولوژيك
  3. طراحي
  4. ارزشيابي
  5. مديريت
  6. منبع پشتيباني
  7. اخلاق
  8. نهادي

طبق نظر خان، اين مدل هشت بُعدي ابزاري را ارائه مي‌دهد كه به كمك آن مي‌توان گزينه‌هاي ارائه آموزش را هم به صورت انفرادي و هم به صورت كلي به منظور ايجاد برنامه‌هاي يادگيري تركيبي انتخاب كرد. -مدل تركيبي ديگر، مدل چهار بُعدي آی بی ام است. محققان در شركت آی بی ام تحقيق وسيعي را روي اثربخشي رويكردهاي يادگيري انجام دادند و بر اساس اين تحقيق دريافتند كه همكاري روشي است كه ميزان نگهداري (يادداري) در يادگيري را تأمين مي‌كند و بر اساس نتايج اين تحقيق آنها يك مدل چهار بُعدي را طراحي كردند كه يادگيري سنتي را با ابزارها و رويكردهاي يادگيري الكترونيكي جديد تركيب مي‌كند و چارچوب آن شامل چهاربخش پايه‌اي يادگيري به واسطه اطلاعات؛ يادگيري به واسطه تعامل؛ يادگيري به واسطه همكاري؛ و يادگيري به واسطه نظم و ترتيب است.

 مدل يادگيري تركيبي، مدل سی اُ آی  اجتماع پژوهشی است در این مدل كه به وسيله گاريسون و ووقان، طراحي شده است، فهم ماهیت فرایند آموزشی و تکنولوژیکی مورد بررسی قرار گرفت. آن‌ها معتقدند که تعامل و گفتگو دو عنصر جدایی‌ناپذیر در قلب تجربه معنادار آموزشی هستند. آن‌ها مدلی طراحی کردند که از طریق تلفیق متفکرانه یادگیری چهره به چهره برای تعامل و گفتگوی بهتر و همچنین بازاندیشی برای تدریس و یادگیری در بهینه‌سازی مشارکت دانش‌آموزان است. گاریسون و ووقان چارچوبی برای «سی اُ آی» تدوین کردند که این چارچوب ریشه در عقاید دیویی در سازنده گرایی دارد. چارچوب «سی اُ آی» روي سه عنصر اساسي حضور شناختي، حضور اجتماعي و حضور آموزشي براي تجربيات آموزشي متمركز است .

بيلواسكي و متکلف، يك مدل يكپارچه در زمينه يادگيري تركيبي ارايه كردند كه اين مدل از سه حوزه يادگيري، پشتيباني عملكرد و مديريت دانش ساخته شده است. در اين مدل، حوزه يادگيري را مداخلات آموزش سنتي پوشش داده است. براي بهبود مهارت‌ها، دانش و براي هدايت مؤثر كارها، اين مدل استفاده از آموزش‌هاي كلاسي، ابزارهاي يادگيري همزمان و ناهمزمان و خودفراگيري از طريق رسانه‌هاي معمولي مثل سي‌.دي‌.رام، آموزش‌هاي ضمن خدمت و تركيبي از روش‌هاي آموزش سنتي و مبتني بر وب را پيشنهاد مي‌كند باید به این نکته توجه کرد که هیچ فرمول جادویی برای انتخاب بهترین تلفیق از مدل های آموزشی در یک برنامه یادگیری ترکیبی وجود ندارد. با شناخت روشن از اهداف آموزش و ارزیابی مهارت ها و خصیصه های مخاطبان می توان بهترین ترکیب را از مدل های یادگیری را ارائه نمود.

مدل بولت پروف؛مدل ديگري كه در يادگيري تركيبي نقش اساسي دارد مدل بولت پروف است، و از آنجايي كه عناصر تشكيل دهنده يادگيري تركيبي متعدد و هر كدام، چه از لحاظ محتوا و چه از لحاظ ميزان و زمان به كارگيري، از اهميت ويژه اي برخوردارند طراحي آن نيز بايد از دقت ويژه‌اي برخوردار باشد. يكي از اين مدلها،مدل بولت پروف است كه توسط فرانك جي‌تورها،طراحي شده است كه شامل دوازده مرحله است :

  • جمع آوري اطلاعات پايه اي براي نيازهاي آموزشي
  • توجه به مقصود ما از آموزش و نهايتاً مخاطب آموزش بايد چه يافته هايي را به عنوان نتيجه آموزش بشناسد.
  • بر اساس اهداف آموزش، بايد عناوين بندها و زيربندهاي مجموعه را با تأكيد مشخص كرده و به مخاطب مشخصاً ارائه نمود.
  • در كنار هر يك از رئوس مطالب، نوع ارائه آموزش متناسب با بهترين شكل انتقال محتواي آموزش به مخاطب ذكر شود.
  • ايجاد استراتژي انتقال يادگيري، با تأكيد بر عناويني كه قبل، حين و بعد از آموزش مي تواند صورت پذيرد تا آموزش در مخاطب خود تأثيرگذار بوده و در روند كار او مورد استفاده قرار گيرد.
  • ايجاد استراتژي ارزشيابي، با تأكيد بر اثربخشي آموزش و در نظر گرفتن اهداف و محتوي آموزشی
  • مشخص كردن وجمع آوري هرگونه مدارك جهت گسترش دوره در آينده ممكن است مورد نياز باشد.
  • سازمان دهي همه نتايج حاصل از فرآيند آموزش مورد نظر كه منتهي به طراحي يك سند آموزشي مي شود كه مي تواند در آينده به عنوان يك طرح اوليه مورد استفاده قرار بگيرد.
  • استفاده از طرح هاي آموزشي، مشخص نمودن اجزاي موجود در محتواي آموزشي و يا رئوس فعاليت هاي مورد نياز براي ارائه كردن آن به صورت آنلاين.
  • معرفي و ارائه طرح به تمامي افراد دخيل در اين آموزش، سپس جمع آوري و استفاده از نظر ات و پيشنهاد ها آن ها.
  • مشورت با تأمين كنندگان سيستم آموزش هاي تركيبي با عنوان كردن محتواي آموزشي، استفاده از منابع داخلي، افزايش كارايي آموزش و دسترسي به آن در هر زمان ممكن، بهينه سازي كامل زمان هاي تخصيص داده شده به آموزش هاي كلاسي و حصول اطمينان از دستيابي به بهترين نتيجه،نحوه انجام ارزيابي هاي دلخواه و محدوديت هاي فني و آموزشي موجود.
  • پس از انتخاب تأمين كننده سيستم آموزش تركيبي، ارائه مجدد طرح نهايي به تمامي متصديان آموزش و استفاده از پيشنهاد ها و نظرات آن ها.

منبع

آقاجانی،زری(1393)، اثر بخشی روش تدریس مبتنی بر یادگیری ترکیبی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0