تأثير رضايت زناشويي بر ساير ابعاد زندگي

رضايت زناشويي بر بسياري از ابعاد زندگي فردي و اجتماعي افراد تأثير مي­گذارد و سنگ زيربناي عملکرد خوب خانواده است. رضايت زناشويي بر ميزان سلامت رواني زوجين، ميزان رضايت از زندگي و حتي بر ميزان درآمد تحصيلات و رضايت از شغل تأثير مي­گذارد :

تأثير بر سلامت جسماني و رواني: دموو آلان، بر اساس تحقيقات­شان بر اين نتيجه رسيدند که رضايت زناشويي باعث افزايش سلامت جسمي و رواني مي­گردد. مطالعه­اي ديگر در زمينه اثرات ادواج پايدار و طلاق کشف کرد که مردان مطلقه در مقايسه با مرداني که روابط زناشويي موفقي داشته­اند بيشتر احتمال دارد دچار مرگ زودرس گردند.

تأثير بر طول عمر: رضايت از روابط زناشويي عمر زن و شوهر را طولاني مي­کند. مروري بر بيش از ده مطالعه تجربي از دهه 1930 تا 1990 نشان داده است که افراد متأهلي که زندگي­شان پايدار بوده است و استحکام بيشتر داشته عموماً عمر طولاني دارند، بيشتر هيجاني و عاطفي هستند و از نظر جسماني سالم­ترند و بيشتر احتمال دارند که از سرطان نجات يابند .

تأثير بر عملکرد والديني: روابط زناشويي رضايت بخش سنگ زيربناي عملکرد خوب خانواده است که به طور مستقيم يا غير مستقيم نقش والديني مؤثر را تسهيل مي­کند، روابط فرزندان را با يکديگر و با والدين بهبود مي­بخشد و باعث رشد شايستگي و توانايي سازگاري و انطباق در بين فرزندان مي­گردد. در ازدواج­هايي که در آن توافق حاکم است ارتباط مادر- کودک، پدر- کودک مثبت است و احتمال بيشتري دارد که پدر و مادر در نقش­هاي مشابه شريک و همکاري متقابل داشته باشند .

تأثير بر رضايت از زندگي: اينکه رضايت زناشويي بر رضايت از خانواده، رضايت از زندگي و حتي بر رضايت شغلي تأثير مي­گذارد بوسيله تحقيقات فراواني مورد تأييد قرار گرفته است. ناکس، بر اساس تحقيقاتش معتقد است که رضايت زناشويي رضايت بيشتر از زندگي را در بر داشته است.

منبع

رمضانی فتاتویی،صدیقه(1394)، معنادرمانی گروهی بر رضایت زناشویی و خودکارآمدی عمومی زوجین با تعارضات زناشویی مراکز مشاوره،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

 از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0