محدودیت در تحقیقات توجه

در بسیاری از تحقیقات مربوط به توجه سه محدودیت مهم دیده می‌شود. اول ،ما می‌توانین یا به محیط خارجی یا به محیط داخلی؛ چون،افکار خود و اطلاعات موجود در حافظه بلند مدت , توجه کنیم ولی اکثر تحقیقات بر محیط خارجی متمرکز شده اند،چرا که شناسایی و کنترل محرک‌های محیطی آسان تر از شناسایی و کنترل عوامل تعیین کننده داخلی توجه می‌باشد

دوم،به طور عمده اهداف جاری ما آنچه را تعیین می‌کنند که در دنیای واقعی،باید به آنها توجه کنیم.به نظر آلپورت، آنچه تعیین آن مهم است… تعیین حد و مرز خیالی بین قلمروهای توجه و انگیزش نیست،بلکه برعکس به هم پیوستگی ضروری آنهاست. وبا این حال ،در اکثر تحقیقات دستورات آزمایشگر است که آزمودنی‌ها باید به چیزی توجه کنند نه مطابق حالات انگیزشی آنها.

سوم،در دنیای واقعی،ما به طور کلی به اشیاء و افراد سه بعدی توجه می‌کنیم و با توجه به آنها تعیین می‌کنیم چه اقداماتی متناسب است.در آزمایشگاه،به آزمایشاتی تاکید می‌شود که تصاویر دو بعدی ثابتی را به طور مختصر ارائه می‌کنند و پاسخ خای ذلبخواهی را طلب می‌کنند.در تعاملات واقعی با محیط به ندرت با چنین موقعیت‌هایی آزمایشگاهی روبه رو می‌شویم.

سیستم‌های عمده توجه

پوسنر، دو سیستم متمایز را برای توجه در نظر گرفت:

  1. یک سیستم درون زاد که تحت کنترل نیات آزمودنیها بود و در زمان حضور نشانه‌های مرکزی دخالت می‌کرد و این سیستم به سیستم هدف محور کوربتا و شولمن، شباهت داشت.
  2. یک سیستم برون زاد که به طور خودکار توجه را تغییر می‌داد و در زمان حضور نشانه‌های پیرامونی غیر اطلاع دهنده دخالت می‌کرد،این سیستم مشابه سیستم مبتنی بر محرک کوربتا و شولمن ، بود.

سه توانایی توجه

پوسنر و پیترسن،  یک چارچوب نظری را پیشنهاد کردند که مطابق آن در کنترل نور موضعی توجه سه توانایی جداگانه وجود دارد:

  1. قطع توجه از یک محرک دیداری خاص
  2. تغییر توجه از یک محرک هدف به محرک دیگر
  3. جلب توجه به یک محرک دیداری جدید

 منبع

برقی ایرانی،زیبا(1392)، اثر بخشی شناخت_رفتار درمانگری سالمندی(CBTO)بربهبود نشانه­های مرضی، همبسته­های شناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0