تئوري بازار کارا

بازار کارا به بازاري اطلاق می گردد که در آن قیمت هاي اوراق بهادار به سرعت نسبت به اطلاعات جدید تعدیل می گردند. بعبارت دیگر اطلاعات جهت تعیین قیمت، مورد استفاده قرارگرفته و به سرمایه گذار اطمینان می دهند که اوراق بهادار مورد نظر به اندازه قیمت بازاري خود داراي ارزش است. یا بعبارتی دیگر در یک بازارکارا، اطلاعات مالی به سرعت در بازارهاي مالی انتشار می یابد و فوراً بر قیمت اوراق بهادار تأثیر می کند . بنابراین در صورتی یک بازار، کارا محسوب می شود که قیمت اوراق بهادار، اطلاعات مربوطه را بسرعت منعکس نماید. به این ترتیب، سرمایه گذاران بالقوه نمی توانند در بازار کارا از اطلاعاتی که در سطح گسترده اي منتشر شده است، بهره مند شوند، زیرا قیمت ها فوراً براساس اطلاعات مزبور تعدیل می گردد. بازارها می توانند در ارتباط با برخی اطلاعات، کارامد محسوب شوند در حالی که در قبال سایر اطلاعات کارامد نباشند.

مثلاً قیمت هاي اوراق بهادار ممکن است اطلاعات بیشتر در سطح جامعه را بطور کلی منعکس کنند. اما اطلاعاتی که اشخاص بسیار نزدیک به شرکت نظیر مدیران یا اعضاي هیات مدیره در اختیار دارند در قیمت هاي مزبور انعکاس نیافته باشد. براساس قوانین برخی از کشورهاي صنعتی، استفاده از این قبیل اطلاعات به منظور دادوستد در بورس غیرقانونی می باشد. بازار کارا باید نسبت به اطلاعات جدید حساس باشد. اگر اطلاعات تازه اي در دسترس عموم قرار گیرد، قیمت سهام عادي شرکت باید متناسب با جهت اطلاعات داده شده تغییر نماید. اگر بازاري نسبت به اطلاعات جدید بی تفاوت باشد و عکس العمل لازم را نشان ندهد، یعنی تحلیل کننده اي در بازار براي ارزیابی و بررسی اثر اطلاعات جدید بر قیمت ها نباشد، طبعاً آن بازار، کارایی نخواهد داشت. به طور خلاصه می توان خصوصیات بازاري که داراي کارایی اطلاعاتی می باشد را این گونه برشمرد:

  • سهولت دسترسی به اطلاعات بازار توسط همه افراد تا بتوانند متناسب با آن، واکنش مناسبی از خود بروز داده و مانع ضرر و زیان خود بشوند.
  • بازدهی متناسب با ریسک انجام شده در بازار.
  • تعیین قیمت سهام بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا.
  • عدم وجود اختلاف زیاد بین قیمت جاري و قیمت واقعی سهام.
  • قابلیت نقدشوندگی سریع و آسان همه سهام .

الگوي بازارهاي کارا

يكي از مهمترين تئوري هايي كه در زمينه سرمايه گذاري مطرح شده است، تئوري بازار کارا مي باشد. منظور از كارايي به طور خاص كه در اينجا مطرح مي شود، اشاره به اين مساله است كه تا چه ميزان بازار در تعيين قيمت اوراق بهادار موفق عمل كرده است. موفق بودن بازار به اين معني است كه قيمت ها به طور پيوسته منعكس كننده اطلاعات جديد باشند و اطلاعات نيز مجموعه اي از داده هاست كه مربوط به شركت ها و اوراق بهادار آنها مي باشد و قيمت ها در بازار كارا بايد تاثيرپذير از اين اطلاعات باشند. بنابراين بازاري را مي توان كارا ناميد كه كارايي لازم را براي پردازش اطلاعات داشته باشد. به عبارت ديگر قيمت ها در هر زمان نشان دهنده ارزيابي صحيحي از اطلاعات موجود است. در نتيجه قيمت ها منعكس كننده كامل اطلاعات، موجود خواهند بود. درادامه به انواع كارايي و سطوح مختلف كارايي مي پردازيم.

 انواع كارايي

  • كارائي تخصيصي: زماني بازار به كارائي تخصيصي خواهد رسيدكه تخصيص منابع مالي به بهترين موقعيت هاي سرمايه گذاري اختصاص يابد به عبارت ديگر منابع محدود مالي كه از طريق پس اندازكنندگان ايجاد مي گردد، به طرح هايي اختصاص يابد كه بالاترين سطح درآمد مورد انتظار را در آينده خواهند داشت .
  • كارآئي عملياتي: كارائي عملياتي زماني حاصل مي شود كه عمليات واسطه گري با حداقل هزينه ممكن انجام شود. اين موضوع بايد در سطح بازار بطور كلي ودر هر معامله بطور اخص صادق باشد .
  • كارآئي اطلاعاتي: كارايي اطلاعاتي زماني حاصل مي شود كه قيمت اوراق بهادار منعكس كننده كامل اطلاعات موجود در دسترس باشد اگر در بازاري به كارايي اطلاعاتي برسيم سرمايه گذاران نمي توانند با داشتن اطلاعاتي خاص به سود غيرعادي و غير معمول دسترسي داشته باشند.

سطوح مختلف كارايي

سطوح مختلف كارايي را مي توان به سه سطح زير طبقه بندي نمود :

فرم ضعيف كارايي: اگر قيمت هاي جاري سهام اثر پذير از اطلاعاتي باشد كه از حركت قبلي قيمت ها بدست آمده است در اين صورت بازار سرمايه در سطح ضعيف داراي كارايي مي باشد. چنانچه الگوي بخصوصي براي تعيين قيمت ها وجود نداشته باشد، حركت قيمت ها مستقل از حركت قبلي خواهد بود و در نتيجه سرمايه گذاران از بررسي قيمت هاي گذشته نمي توانند به برداشت خاصي برسند. به عبارت ديگر اطلاعات راجع به قيمت و بازده سال هاي گذشته نمي تواند راهنماي خوبي براي رسيدن به بازده اضافي باشد و حركت قيمت ها در بازار كارا به شكل تصادفي است .

فرم نيمه قوي كارايي: در اين سطح از كارايي، بازاري را كارا مي ناميم كه قيمت سهام وابستگي شديد و سريع به اطلاعات جديد منتشر شده داشته باشد. در چنين بازاري استفاده كنندگان از اطلاعات ممكن است نظرات متفاوتي درباره اهميت داده ها داشته باشند. اما قيمت ها هميشه نشان دهنده بهترين تفسيرها از اطلاعات موجود خواهد بود. به طور كلي مي توان گفت كه سرمايه گذاران نمي توانند از تجزيه و تحليل اطلاعات انتشار يافته به موقعيتي فوق العاده دست يابند و در نتيجه سودهاي غيرعادي نصيب آنها نخواهد شد .

فرم قوي كارايي :بازاري داراي كارايي در سطح قوي است كه قيمت سهام اثر پذير از اطلاعات انتشار يافته و آن دسته از اطلاعات كه هنوز انتشار نيافته اند باشد. اگر بازاري به طور قوي كارايي داشته باشد هيچ كس نمي تواند با استفاده از اطلاعات خاص خود و با استفاده از موقعيت خود به سود اضافي دست يابد .

منبع

الهی،نسرین(1393)، تاثیر تبادل اطلاعات و تورش های رفتاری در توضیح رفتار توده ای،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت مالی، مؤسسه آموزش عالی کار

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0