كيفيت زندگي، سلامتي و سلامت فكري

بسياري از پژوهشگران در مورد سلامتي براين عقيده‌اند كه پيشرفتهاي آتي از توجه روزافزون به استراتژيهاي موانع اوليه منتج مي‌شود كه خود به افزون ,كيفيت زندگي فردي منتهي مي‌شود. تعدادي از پژوهشگران در پي آنند كه يك دليل و منطق علمي براي اين فرضيه كه رابطه‌اي بين كيفيت زندگي و موقعيت سلامتي فرد وجود دارد، بدست بياورند. در يك مطالعه وايلانت، دريافت كه در سن پنجاه وسه  سالگي مردان سالم تمايل به داشتن كيفيت بالاتري از زندگي در سنين جواني خود داشته‌اند، تا آنهايي كه در وضعيت بيماري قرار داشتند. ايوانز و همكاران ارتباطات ميان كيفيت زندگي، سلامت جسمي و سلامت فكري را مورد بررسي قرار دادند. اين ساختار توسط پرشسنامه QLQ مورد ارزيابي قرارگرفت و اين امر توسط افراد مذكور در فهرست رفتار طبيعي سلامتي جسمي انجام شده است. آنان عنوان مي كنند كه سلامت جسماني، رفتارهاي همنوع دوستانه، رفتارهاي خلاق و فعاليت ورزشي در ميزان تناسبي كه با ارزيابي سلامتي جسماني از خود نشان مي‌دهند ما را به اين نتيجه مي‌رسانند كه رفتارهاي حمايت كننده از سلامتي و فعاليتهاي در زمان اوقات فراغت با توجه به سلامت جسماني ارتباط دارند.

تناسبي به ميزان هفتادویک  درصد ميان رقم كيفيت زندگي و رقم رفتارهاي متعارف موجود است. رشد شخصيتي و ارتباطات زوجين تناسب بالايي با ارزيابي سلامت فكري دارد و اين امر دلالت بر اهميت امنيت شخصي و حمايت اجتماعي جهت سلامت فكر مي‌باشد.  در سال 1979، صدها نفر در سرتاسر جهان به استفاده از روش كيفيت زندگي و بارور سازي مبادرت نمودند . ويژگيهاي شخصيت سیصد  زوج را كه بدنبال استفاده از اين روش بودند، مورد آزمايش و بررسي قرار دادند. بعنوان يك فهرست تطبيقي، از جداول انتخاب شدة پرسشنامه كيفيت زندگي كمك گرفتند. به طور معمول افرادي كه به استفاده از روش بارورسازي مبادرت ورزيده‌اند نسبت به نمونه‌هاي معمولي از كيفيت زندگي بالاتري برخوردارند. ميزان حساسيت بالاي افراد اين گروه نيز بايد مورد توجه واقع شود. آنچنان كه نمرات آرزوهاي اجتماعي از تست نشان مي‌دهند، بر خلاف ارضاء نشدن آرزوهاي اين گروه در مورد بچه دارشدن، اين گروه نابارور از كيفيت بالاي زندگي برخوردار هستند. پژوهشگران معتقدند كه تدابير شخصي كه ممكن است در جهت بچه دار شدن به صورتي فداكارانه انجام گيرد، جزو فعاليتهاي پرمعني قرار گرفته و در نتیجه كيفيت زندگي را بالا مي برد.

كيفيت زندگي و رضايت از زندگي

  يك جنبه مهم استفاده از كيفيت زندگي در تخمين زدن ميزان رضايت از زندگي است، در حالي كه تفاوت‌هاي مفهومي واضحي بين آزمون سنجش ميزان رضايت از زندگي و نتيجه‌اي كه از آزمون سنجش «كيفيت زندگي» انجام شده، وجود دارد. ما بايد تا حدودی وجه اشتراك ميان اين دو سنجش را پيدا كنيم. گارت،پرسشنامه مربوط به كيفيت زندگي و ارتباط آن را با اين دو ساختار مورد بررسي قرار داده است. او با انجام یک پژوهش بر روی یک نمونه یکصد هفتاددو نفری كانادايي ديپلم ردی، نتيجه گرفت كه نمرات تست با درصدها و نمرات مختلفي كه از تست رضايت زندگي به عمل آمده بود همخواني و تناسب دارد. اين تناسب و پيوستگي كه بين سنجشهاي مختلف وجود دارد . ارتباطاتي را كه انتظار مي‌رفت بسيار محكم و قوي باشند به همين گونه نشان دادند.

كيفيت زندگي و روشهاي كنترل استرس

 استرس از زمانهاي قديم به عنوان يك مشكل نافذ با تأثيرات بسيار مشخص و تعيين كننده كه شامل تأثيرات فيزيكي و رواني بر سلامت انسان است، شناخته شده است. به علاوه پژوهش‌هاي زيادي در اين باره انجام شده كه بیانگر ارتباط بين استرس و گسيختگي در انجام امور كاري و اداري و کاهش ميزان رضايت شغلي می باشد. در سالهاي اخير تعدادي برنامه آموزشي در نظر گرفته شده است تا توانايي افراد را براي مقابله با استرس و در نتيجه غلبه بر اثرات استرس بالا ببرد. اونتیس در مورد ميزان برخورد اين دو برنامه و كاهش اثرات استرس بر كيفيت زندگي، مورد ارزيابي قرار گرفته است. چهل و پنج نفر از مديران و سرپرستان به طور اتفاقي براي سه گروه مختلف انتخاب شدند:

  •  برنامه تعليم مهارتهاي مواجهه با استرس
  •  برنامه تعليم تطابق و سازش
  •  گروه كنترل ليست انتظار

قبل از شروع دوران آموزش و بلافاصله شش ماه و دوازده  ماه بعد ازدوره آموزش شركت كنندگان به پرسشهاي QLQ پاسخ گفتند و يك فهرست از عكس‌العمل‌هاي سازماني را نيز تكميل نمودند. نتايج تجزيه وتحليل جنبه‌هاي مختلف و متنوع در تست نشان دادند كه تأثيرات بر گروه تنها براي شش ماه اول مهم بود و اين امر مداخله عامل استرس و كيفيت زندگي را نشان مي‌دهد. اين تأثير و تداخل در طي د وازده ماه كاهش نشان داده است. همچنين نتايج نشان داده‌اند كه تداخل‌ها و تأثيرات مشابه نيز مي‌توانند به طريق سودمندي، بر كيفيت زندگي اثر بگذارند.

منبع

میری،تهمینه(1394)، مقایسه کیفیت زندگی و خودکارآمدی هیجانی، اجتماعی و تحصیلی در دانشجویان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0