فرآیند کارآفرین نوظهور

مدل فرآیند کارآفرین نوظهور به تاثیر خودکارآمدی اشاره شده است:در این مدل به عواملی از جمله خودکارآمدی،سن،جنسیت و سرمایه اجتماعی به‌عنوان عوامل موثر بر قصد کارآفرینی که منجر به بروز رفتار کارآفرینانه و در نهایت شروع کسب‌و‌کار می‌شود اشاره شده است.درباره تأثیر خودکارآمدی بر قصد کارآفرینی مدل های مختلفی ارائه شده است که در بالا به آن اشاره شد.به دلیل آنکه در مدل لینان به تأثیر مستقیم خودکارآمدی بر قصد کارآفرینی اشاره شده است، در این پژوهش ما از مدلی که توسط لینان ارائه شده است و به عوامل موثر بر قصد کارآفرینی دارد استفاده می کنیم. این مدل براساس اجتماع نظریه “رویداد کارآفرینی” شاپیرو و سوکول و نظریه “رفتار برنامه‌ریزی شده” آجزن به وجود آمده است.در پژوهش دی نابل،جانگ و ارلیچ این مقیاسها عبارتند از:

مهارت توسعه محصول جدید و فرصت‌ها ی بازار: شامل مهارت‌هایی است که به تشخیص فرصت مربوط می‌شود.این مهارت برای افرادی که تصمیم به راه‌اندازی کسب‌و‌کار دارند بسیار مهم است. به‌عنوان مثال برای فرد کارآفرین در ابتدای شروع کسب‌و‌کار تغییرات در محصولات و خدمات و بازار بسیار اهمیت دارد.

مهارت ایجاد محیط نوآورانه: این مهارت به توانایی افراد به تشویق دیگران برای بیان ایده‌های جدید و قبول مسئولیت در قبال نتایج آن اشاره دارد.همانطور که قبلا نیز اشاره شد چن و همکاران نیز به ابعاد نوآوری و تأثیر آن در خودکارآمدی اشاره کردند. این مهارت در حقیقت توانایی فرد در وادار کردن افراد بالقوه ی تیم کارآفرین برای بروز عمل نوآورانه است.کارآفرین باید این باور را داشته باشد که می‌تواند محیطی ایجاد کند که قبل از آن وجود نداشته است.

مهارت ایجاد رابطه با سرمایه‌گذاران: این مهارت به فعالیت‌های مهمی اشاره دارد که به جذب منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در یک کسب‌و‌کار منتهی می‌شود.

مهارت شناسایی هدف اصلی: این مهارت شامل فعالیت‌هایی است که کارآفرین برای مدیریت پرسنل و کارمندان و سرمایه‌گذاران و تعیین چشم انداز و هدف کسب‌و‌کار انجام می‌دهد. اگر فرد این باور را داشته باشد که می‌تواند هدف اصلی را تعیین کند انگیزه ی زیادی برای شروع کسب‌و‌کار دارد.بر طبق تحقیقات ایگرو همکاران تمرکز بر چشم انداز و ارزش‌های کسب‌و‌کار مهارتی حیاتی است که در کارآفرینانی که رشد بالایی داشته‌اند دیده می‌شود.

مهارت رویارویی با چالش‌های غیر منتظره:این مهارت به عدم قطعیت ها و موانعی اشاره دارد که در ابتدای زندگی کاری کارآفرین و راه‌اندازی کسب‌و‌کار با آن مواجه می‌شود.

مهارت توسعه منابع انسانی:این مهارت به توانایی کارآفرین در جذب افراد کلیدی و مهم به‌عنوان بخشی از کسب‌و‌کار می‌باشد. در تحقیقات ایگر و همکاران آمده است که مهارت اختصاص منابع انسانی به‌عنوان منابع حیاتی در آغاز کسب‌و‌کار مهارتی است که در کارآفرینان با رشد بالا دیده می‌شود.

منبع

رحمانی ، سارا (1391) ، بررسی تاثیر خود کارامدی کار آفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیرت و حساب د اری دانشکده علامه طباطبایی ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت کار آفرینی ،دانشگاه علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0