عوامل و مولفه‌هاي رضايت زناشويي

عوامل موثر بر رضايت زناشويي قدري وسيع و پيچيده است و تعاريف گوناگون از پژوهشگران و محققان در اين زمينه به اين پيچيدگي کمک مي‌کند، در منابع گوناگون و از نظر محققان، عوامل مختلفي براي رضايت و نارضايتي زناشويي ذکر شده است. در اينجا، اول به اختصار اين عوامل را از ديدگاه‌هاي مختلف مورد بررسي قرار مي‌دهيم. آليس ، نارضايتي زناشويي را در دو عامل مي‌داند:

اسطورههاي ارتباطي: بنظر آليس، نارضايتي‌هاي زناشويي به خاطر وفاداري زوجين به يک يا چند اسطوره است که غيرواقعي و داراي حالت آرماني هستند. اسطوره هايي وجود دارند که موجب مي‌شوند زوجين انتظارات خود را از يکديگر بالا ببرند. اين اسطوره‌ها عموما مربوط به رضايت زناشويي يا عشق و عاشقي است. اين اسطوره‌ها به طور ضمني و نهفته در ذهن زوجين وجود دارد. اسطوره يک باور همگاني است که اکثر افراد يک قوم به آن باور دارند. مثلا: اساس عشق، زيبايي است.

ناهمخوانيهاي مهم: ناخشنودي زناشويي زماني به وجود مي‌آيد که آن‌ها در يک يا چند زمينه تطابق نداشته باشند. عدم تطابق ممکن است ناشي از انتخاب سطحي، بدون دقت و شناخت ناکافي باشد.

برادبري ، فينچام  و بيچ ،  در مقاله اي تحت عنوان پژوهشي در ماهيت و مولفه‌هاي تعيين کننده رضايت زناشويي، عوامل و مولفه‌هاي زير را در رضايت زناشويي موثر مي‌دانند:

  • فرايندهاي بين فردي در ازدواج مثل شناختها، عواطف، سلامت جنسي، الگوهاي رفتاري، حمايت اجتماعي و خشونت.
  • عوامل زمينه اي مثل فرزندان، زمينه‌هاي محيطي زوجين و خصوصيات آن‌ها، فشارهاي زندگي و دوره‌هاي انتقال.
  • عوامل زمينه اي بزرگ مثل وضعيت اجتماعي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي و جغرافيايي زوجين.

هالفورد ، چهارعامل موثر بر رضايت زوجين از رابطه شان را شناسايي کرده است که عبارتند از:

سازگاري زوجين: نحوه سازگاري زوجين با يکديگر درباره مسايلي که در زندگي آنها در حال جريان است. شامل: نحوه ارتباط‌هاي زوجين، چگونگي تفکر آن‌ها نسبت به يکديگر و احساس آن‌ها در زمان با هم بودن.

رويدادهاي زندگي: به رويدادهاي مهم در زندگي افراد مثل: شغل، وضعيت جسمي و خانواده اشاره مي‌کند.

عوامل فردي: خصوصيات هر يک از همسران به عنوان يک فرد و ظرفيت‌ها و آسيب پذيري آن‌ها. اين عوامل فردي، پيشينه و تجارب يادگيري افراد را منعکس مي‌کند.

بافت : به زمينه اي از زندگي و فرهنگ افراد، خانواده گسترده و دوستان هر فرد اشاره مي‌کند.

در نهايت اميلي  و همکاران،  مولفه‌ها و مکانيسم هايي را براي رضايت زناشويي برشمرده است که عبارتند از:

  • شناخت‌ها
  • سلامت جسماني
  • الگوهاي تعامل
  • حمايت اجتماعي
  • خشونت همسران
  • خصوصيات شخصيتي همسران
  • ميزان کنترل گر بودن همسران
  • آسيب پذيري همسران نسبت به خيانت در روابط زناشويي
  • ارزش‌هاي همسران
  • فرزندان .

در ذيل برخي از عوامل موثر بر رضايت زناشويي مرتبط با شرايط زندگي همراه با يافته‌ها و پژوهش‌هاي مرتبط با آن آورده شده است:

رابطه جنسي: رابطه جنسی يکي از متغيرهاي مهم در روابط زناشويي است. محققان و درمانگران مسائل زناشويي، کيفيت رابطه جنسي بين زن و شوهر را مهمترين عامل تعيين کننده رضايت زناشويي مي‌دانند .

شادکامي کلي زناشويي با رضايتمندي جنسي رابطه دارد. زوج‌هاي شادکام نسبت به زن و شوهرهاي ناشاد از زندگي جنسي خود خشنودترند . هالفورد،  بيان مي‌کند که هميشه رابطه اي قوي بين رضايتمندي از رابطه، فعاليت و رضايت جنسي وجود دارد.بهر حال رضايتمندي اوليه جنسي يک عامل پيش بيني کننده قوي براي رضايت و تداوم رابطه ی جنسي در زمان‌هاي بعدي است .

درآمد و اشتغال

از جمله عوامل خطرساز مشکلات ازدواج بويژه براي مردان، درآمد کم و شغل نامناسب مي‌باشد. درآمد کم و ناامني شغلي با رضايتمندي زناشويي پايين همراه است. هنگامي که زوجين به طور دائم درباره پول نگراني داشته باشند، رضايت زناشويي پايين خواهد بود. بويژه براي شوهر، رضايت شغلي، با خشنودي رابطه داردذ.در مورد زنان نيز گووه ، معقتد است زنان خانه دار، از رضايت زناشويي کمتري نسبت به زنان شاغل برخورداند.

منبع

محمدی،سیمین(1391)،بررسی میزان رضایت زناشویی وویژگی های شخصیتی ازدواج زنان قبل از17سالگی وبعداز 25سالگی ، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،آموزشهای نیمه حضوری پردیس علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0