عوامل موثر در شروع مصرف مواد

بطورکلی افراد به دلایل مختلفی مصرف مواد رو شروع می کنند:

برای احساس سرخوشی

غالب مواد مورد سوءمصرف، احساس سرخوشی زیادی ایجاد می کنند. این احساس سرخوشی اولیه آثار دیگری را که در موارد مختلف متفاوت است به دنبال دارد. برای مثال در محرک هایی  مانندکوکایین احساس سرخوشی یا احساس قدرت، اعتماد به نفس و افزایش انرژی دنبال می شود. در مقابل، احساس سرخوشی حاصل از تریاک و هرویین، احساس آرامش و رضایت را به دنبال دارد.

برای احساس بهبودی

برخی افرادکه  از اضطراب اجتماعی، اختلالات مرتبط با استرس و افسردگی رنج می برند سوءمصرف مواد را با این هدف شروع می کنندکه  از ناراحتی خود بکاهند. استرس می تواند نقش عمده ای در شروع مصرف مواد، ادامه سوءمصرف آن و عود در بیماران  بهبودیافته از اعتیاد داشته باشد.

برای کارکرد بهتر

فشار فزاینده ای که برخی افراد برای بهترکردن عملکرد ورزشی یا فکری خود با مصرف داروها احساس       می کنند هم می تواند در تجربه اولیه یا تداوم سوءمصرف مواد مؤثر باشد.

کنجکاوی و اینکه دیگران هم مصرف می کنند

این دلیل برای نوجوانان اهمیت بیشتری دارد، چراکه تأثیر فشار همسالان برای این گروه سنی زیاداست. برای نوجوانان دست زدن به رفتارهای هیجان آور و مردانه بیشتراست.

منبع

نظرآبادی،محمد(1393)،اثربخشی روش ماتریکس برکاهش رفتارهای پرخطرجنسی مردان معتاد،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی،دانشگاه آزاداسلامی کرمانشاه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0